سه‌شنبه ۳ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۰
«نظريه‌هاي جامعه‌شناسي» بر اساس سیر تاریخی

كتاب «نظريه‌هاي جامعه‌شناسي» متنی درسی است و به گفته نویسنده آن، سیر تاریخی، چارچوب اصلی برای بررسی نظریه‌ها در این کتاب است.

عباس محمدي‌اصل در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ضمن بیان این مطلب، گفت: این کتاب از يادداشت‌ها و جزوات سال‌هاي تدريسم در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد سامان يافته است.

وی افزود: عده‌اي از صاحب‌نظران در این کتاب نظير ماركس، دوركيم و وبر، از انديشمنداني شناخته شده و عده‌اي نظير رابرت كانل و جفري ويكس از نظريه‌پردازدان جديد به شمار مي‌آيند كه هنوز به طور جدي مطرح نشده‌اند.

محمدي‌اصل ادامه داد: در اين كتاب به خلاصه كردن نظريات انديشمندان با استفاده از برداشت پیشین از آنها پرداخته‌ام كه شرح هر يك حدود 10 صفحه را شامل مي‌شود. ذكر منابع در اين كتاب يكي ديگر از ويژگي‌ها آن به شمار مي‌آيد.

وي خاطرنشان كرد: بسياري از استادان رشته جامعه‌شناسي از رويكردي مفهومي به تئوري‌ها برخوردارند، به اين معنا كه چارچوبي قياسي را طرح كرده، بر اساس آن به بررسي ديدگاه‌ها مي‌پردازند كه سبب ناديده گرفته شدن بخشي از آنها ميشود، زيرا همساني‌ها و تفاوت‌هاي نظريات در چارچوب‌هاي از پيش طرح شده، لحاظ نمي‌شوند.
محمدي‌اصل شيوه بررسي نظريه‌ها در كتابش را متفاوت با اين روش دانست و گفت: در بررسي آراي انديشمندان در اين كتاب سير تاريخي در نظر گرفته شده، به اين معنا كه شباهت‌هاي فكري انديشمندان و تأثير و تأثرات‌شان بر يكديگر چندان در نظر گرفته نشده و تنها به بیان آرای آنها بر اساس تقدم و تأخ زمانی پرداخته شده است.

کتاب «نظريه‌هاي جامعه‌شناسي» به تازگی از سوی انتشارات جامعه‌شناسان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط