سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۵
انديشه‌هاي «جان راولز» در بوته نقد صاحب‌نظران

ششمین نشست از سلسله نشست‌هاي «آنان که می‌اندیشند» را مدیریت اندیشه‌شناسی کانون اندیشه جوان با موضوع «نقد و بررسی اندیشه‌های جان راولز» با حضور برخي از متفكران و نويسندگان اين حوزه برگزار می‌كند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «جان راولز» (2002 ـ 1921) متفكر و فيلسوف سياسي ـ آمريكايي، از سرشناس‌ترين فلاسفه سياسي قرن بيستم و حتي به تعبير برخي انديشمندان، از شاخص‌ترين چهره‌هاي فلسفه سياسي اين قرن به شمار مي‌رود.

آثار اين فيلسوف بحث‌انگيز و تأثيرگذار، بيش از پنجاه سال است كه چاپ مي‌شود و اين نوشته‌ها به‌طور فزاينده‌اي در طول اين مدت، فلسفه سياسي در سراسر جهان را تحت تأثير قرار داده‌اند.

اهميت راولز بيش از هر چيز به دليل سهمي است كه وي در فلسفه سياسي ليبرال دارد. از جمله‌ نظرياتي كه در آثار راولز مطرح و مورد توجه گسترده است، مي‌توان به بحث «عدالت به مثابه‌ انصاف» كه از اصل آزادي، برابري منصفانه فرصت و اصل تفاوت تشكيل شده‌اند، اشاره داشت.

راولز در اواخر دوران کاری خودش با انتشار «قانون مردمان» نظریه جامعی را درباره سیاست بین‌المللی تدوین کرد. او در اين نظريه ادعا کرد که مردمان «خوش‌نظم» يا می‌توانند «لیبرال» باشند یا «منزه». از نظر وي، مردم غیر خوش‌نظم ممکن است حقوق بشر را نقض کنند یا به شیوه‌ای که از لحاظ بیرونی تهاجمی است، رفتار کنند.

راولز معتقد بود كه باید به حکومت‌هایی که به دلایل اقتصادی قادر به حمایت از حقوق بشر نیستند، کمک کرد، اما مدعی بود هدف این کمک، دستیابی به حالت نهایی برابری جهانی نیست، بلکه تنها تضمین این امر است که این جوامع می‌توانند نهادهای سیاسی لیبرال یا منزه را حفظ کنند.

يكي از آراي بحث‌ برانگیز راولز، ادعاي وي در‌باره اين موضوع است كه نقض حقوق بشر می‌تواند به دخالت نظامی در کشورهای نقض‌کننده این حقوق مشروعیت بخشد.

در نشست «نقد و بررسی اندیشه‌های جان راولز» که با همکاری بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار مي‌شود، صاحب نظران و مولفان متعددي نظير حسن سبحاني، حسین كچويان، بهرام اخوان كاظمي، محمدحسين جمشيدي، شهريار زرشناس و اميرحسين تركش‌دوز سخنرانی مي‌كنند. 

اين همايش در روزهاي شنبه و چهارشنبه (27 و 28 بهمن ماه) در تالار شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار مي‌شود و موضوعات ماهیت نظریه عدالت‌خواهی راولز، راولز و بحران لیبرالیسم کلاسیک، عدالت و تجدد، عدالت اقتصادی راولز و نسبت آن با ما، نسبت نظریه عدالت راولز و آراي شهید صدر و نسبت عدالت اقتصادی ـ اجتماعی راولز با اندیشه‌های شهید مطهری بررسی خواهند شد.

سلسله همایش‌های «آنان که می‌اندیشند» درصدد است ضمن بررسی آرا و نظریات اندیشمندان ایرانی و خارجی، به ترسیم دقیق نسبت میان غرب و جامعه مدرن با جامعه ایران بپردازد.
 
نقد و بررسی آرا و افکار اندیشمنداني نظير نیچه، هایدگر، فوکو، نصر و فروید، از جمله همایش‌هايي به شمار مي‌روند كه تاكنون از سوي كانون انديشه جوان برگزار شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط