چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۲
مجموعه تاريخ «هخامنشيان» نقد و بررسي شد

نشست تخصصي کتاب ماه تاريخ و جغرافيا به نقد و بررسي مجموعه كتاب‌هاي تاريخ «هخامنشيان» اختصاص داشت. اين نشست شب هنگام چهارشنبه (25 آذرماه) در سراي دايمي اهل قلم موسسه خانه كتاب با حضور متخصصان تاريخ ايران باستان نقد و بررسي شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در نشست تخصصي نقد و بررسي مجموعه كتاب‌هاي تاريخ «هخامنشيان»، دكتر روزبه زرين‌كوب، دكتر حسن رضايي باغ‌بيدي، عسگر بهرامي، مرتضي ثاقب‌فر (مترجم كتاب) و حبيب‌الله اسماعيلي، سردبير كتاب ماه تاريخ و جغرافيا، حضور داشتند و به بحث و گفت‌وگو درباره اين مجموعه كتاب‌ها پرداختند.

به گفته مرتضي ثاقب‌فر؛ مترجم كتاب تاريخ هخامنشيان، اين مجموعه به كوشش دانشگاه خرونينگن هلند، به نگارش درآمده و مسايل و ناگشوده‌هاي تاريخ هخامنشيان، تحليل شده و نوشتارهاي آن كاملا تخصصي و كارشناسانه است.

دكتر روزبه زرين‌كوب نيز معتقد است، آن چه تاريخچه مطالعات ايران باستان در تاريخ هخامنشي نشان مي‌دهد، اين است كه بايد به گذشته‌اي برگرديم كه چندان دور نيست و آن ‌چه شناخت ما را از تاريخ هخامنشي بيشتر مي‌كند، متضمن نوعي كشف است زيرا ما تاريخ ملي و سنتي هخامنشيان را نمي‌شناسيم.

به باور دكتر حسن رضايي باغ‌بيدي، تاريخ نويسان و تاريخ‌پژوهان بايد اين مسأله را در نظر بگيرند، همان طور كه نوشتن تاريخ بر مبناي يوناني‌مداري درست نيست؛ ما نيز نبايد بر مبناي ايراني‌مداري تاريخ ايران باستان را به رشته تحرير بياوريم.

گزارش تكميلي اين نشست تخصصي متعاقبا در خروجي «ايبنا» قرار مي‌گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط