به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بریوکارتن، نتفلیکس برای طرفداران فیلم موفق «شکارچیان کیپاپ» فرصتی فراهم کرده تا به قلب خلاقانه این اثر وارد شوند و پشتصحنه شکلگیری جهان آن را با جزئیاتی بسیار کامل ببینند. در همکاری مشترک با انتشارات ناکلئوس (Nucleus)، نسخه چاپی و مصور کتاب از سال جدید میلادی روانه بازار کتاب در آمریکا و اروپا خواهد شد.
این کتاب ۱۴۲ صفحهای مجموعهای فشرده و چندرسانهای است؛ ترکیبی از دانشنامه تصویری، راهنمای فرهنگ کرهای، یادداشتهای تولید و روایتهایی از روند شکلگیری شخصیتها و جهان فیلم. کتاب تصویری کاملتر و پیچیدهتر از آن چیزی ارائه میدهد که در زمان ۹۵ دقیقهای فیلم جا میشد، شامل پژوهش درباره دیوهای اسطورهای، طراحیهای اولیه شخصیتها، روایتهای کارگردانان و حتی تحلیلهایی از ترکیببندیهای رقص کیپاپ.
کارگردان مشترک فیلم، مگی کانگ، در این کتاب توضیح میدهد که ریشههای ساخت اثر از یک خواست شخصی آغاز شد: نمایش صادقانه و شادیبخش هویت کرهای در انیمیشن غربی.
او میگوید: «از کودکی فیلمهایی را میدیدم که درباره فرهنگهای آسیایی دیگر بودند، اما کمتر نمایشی از فرهنگ کره در انیمیشنها دیده میشد. نمیدانم چرا، اما اسطورهشناسی اولین چیزی بود که به ذهنم رسید. جئوسونگ ساجا (فرشتگان مرگ در اسطوره کرهای) همیشه تصویری ماندگار از کودکیام بود، و فکر درباره دیوها خیلی سریع مرا به شکارچیان دیو رساند. میخواستم دخترانی ابرقهرمان بسازم که واقعیتر باشند؛ دخترانی که غذا خوردن و ادا درآوردنشان هم بخشی از شخصیتشان باشد… نه فقط زیبا و خفن، بلکه با ناامنیهای واقعی.»
این ترکیب صداقت و شیطنت، اسطوره و انرژی پرشور یک موزیکویدیو کیپاپ، در سراسر کتاب دیده میشود. تیم سازنده تأکید دارد که فیلم را بهعنوان تقلیدی طنزآمیز از فرهنگ ستارهها نساختهاند، بلکه آن را ادای دِینی میدانند به نیروی فرهنگی کیپاپ؛ پدیدهای محلی و در عین حال جهانی.
کریس اپلهانس، دیگر کارگردان فیلم، میگوید: «چیزی که درباره کیپاپ در دنیای امروز فوقالعاده است، این است که مردم را با هم متحد میکند؛ با مهربانی و همدلی فراوان. از همه مرزها عبور میکند. اینکه بتوانیم اسطورهای بسازیم که با حقیقت کاری که این موسیقی انجام میدهد ارتباط داشته باشد، برای ما بسیار قدرتمند بود.»
بخش تحلیل شخصیتها نیز فراتر از آن چیزی میرود که در فیلم دیده میشود. اپلهانس درباره شخصیت اصلی، رومی، مینویسد: «درونت بخشهایی هست که شاید دوست نداشته باشی، یا فکرهایی که شاید آرزو کنی هرگز به ذهنت نمیآمد. این چیزها میتوانند تو را ببلعند و به نسخهای بدتر تبدیل کنند… یا میتوانند تو را قویتر کنند.» این تمرکز بر آسیبپذیری پشت ظواهر، یکی از پیامهای مرکزی فیلم را تقویت میکند: پشت گریم، پشت شهرت، پشت شخصیتهای روی صحنه، این دخترها هنوز در حال کشف خودشان و قدرتهایی هستند که میخواهند یا نمیخواهند به کار بگیرند.
بخش دیگری از کتاب به طراحی شخصیت جینو، ضدقهرمان جذاب فیلم، اختصاص دارد؛ جایی که طراح شخصیت اسکات واتانابه توضیح میدهد چطور تلاش کرده «تعریف جذابیت» را در قالبی قابلدسترس و در عین حال وفادار به زیباییشناسی کیپاپ بازسازی کند. به گفته او، چالش اصلی طراحی پسر بدی بود که همچنان «شیرینی پاپی» کیپاپ را در خود دارد. «جینو باید در دو دنیا زندگی میکرد — چقدر میتوانست بد باشد و چقدر از آن معصومیت و جذابیت بامزه هنوز باید حفظ میشد.»
در سراسر کتاب، از یادداشتهای تولید و کلیدهای طراحی فضا تا نمونهکارهای لباس، سلاحهای سنتی، نمودارهای اسطورهشناسی و پژوهش درباره رقص کیپاپ، حجم چشمگیری از تحقیق و شناخت فرهنگی به نمایش گذاشته شده است. تقریباً هر فریم فیلم محصول بررسی دقیق اجزای فرهنگ کره، استایل خیابانی سئول، و سنتهای اسطورهای است.
نظر شما