دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۶
مطهری به نقدهای راسل بر منطق ارسطویی پاسخ می‌داد

مرحوم مطهری در سال ۱۳۵۱ قرار گذاشتند دو روز در هفته به قم بیایند و در منزل ما مباحث “تعارضات منطقی ارسطو” را تدریس کنند. شهید مطهری در این مباحث به نقدهای راسل بر منطق ارسطویی پاسخ می‌داد و از ساختار منطقی ارسطو به شکلی زیبا و تازه دفاع می‌کرد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): در نشست اعضای کنگره جهانی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی، آیت‌الله دکتر سید مصطفی محقق داماد با تأکید بر ضرورت توجه جدی به علم منطق و معرفی نوآوری‌های این حکیم برجسته اظهار کرد: «شایسته است نظارت بر پروژهٔ احیا و تدوین مقالات تخصصی دربارهٔ ملاعبدالله، به مؤسسهٔ حکمت و فلسفهٔ ایران سپرده شود.»

محقق داماد گفت: پیشنهاد می‌کنم با همکاری این موسسه پروژه‌ای تعریف گردد که طی آن مجموعه‌ای جامع از مقالات علمی دربارهٔ نوآوری‌های ملاعبدالله گردآوری و به‌صورت یک اثر واحد منتشر شود. همچنین باید چهره‌هایی را شناسایی کرد که کار تخصصی‌شان منطق است؛ چرا که متأسفانه امروز نگاه ابزاری و نادرستی به منطق و حتی ادبیات عرب رایج شده و این علوم، که در گذشته دروس اصلی حوزه بودند، مهجور مانده‌اند.»

وی با اشاره به تجربهٔ علمی خود و همکاری با شهید آیت‌الله مطهری افزود: «مرحوم مطهری در سال ۱۳۵۱ قرار گذاشتند دو روز در هفته به قم بیایند و در منزل ما مباحث “تعارضات منطقی ارسطو” را تدریس کنند. در این جلسات، که استادان نامداری چون طاهرآبادی، احمد بهشتی و ربانی املشی حضور داشتند، شهید مطهری از حاشیهٔ ملاعبدالله مطالبی می‌آورد و هدف اصلی او این بود که به ما طلبه‌ها نشان بدهد که منطق یک علم مقدماتی صرف نیست. آن جلسات برای ما روشن کرد که غفلت حوزه از منطق، خسارتی علمی است.»

محقق داماد ادامه داد: «شهید مطهری در این مباحث به نقدهای راسل بر منطق ارسطویی پاسخ می‌داد و از ساختار منطقی ارسطو به شکلی زیبا و تازه دفاع می‌کرد. بعدها که وارد دانشگاه شدم، دیدم گروهی از اساتید بسیار خوبی همچون آقای ضیاء موحد و یوسف ثانی در مؤسسهٔ حکمت و فلسفه، دکتر غلامحسین مصاحب در حوزهٔ منطق ریاضی، و زنده‌یاد دکتر خوانساری در حوزهٔ منطق صوری، به‌طور تخصصی به این علم پرداخته‌اند. منطق صوریِ دکتر خوانساری یادآور رویکرد دقیق ملاعبدالله است.»

وی در پایان با تأکید بر لزوم ترویج منطق به‌عنوان یک علم بنیادین خاطرنشان کرد: «همان‌گونه که غربی‌ها منطق سنتی را به منطق ریاضی توسعه دادند، ما نیز باید ظرفیت‌های منطق سنتی خود، از جمله آثار و نوآوری‌های ملاعبدالله بهابادی، را شناسایی و به نسل امروز منتقل کنیم.»

مطهری به نقدهای راسل بر منطق ارسطویی پاسخ می‌داد


در این دیدار، دکتر عبدی‌پور، دبیر علمی کنگره جهانی علامه بهابادی یزدی، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های علمی دبیرخانه بین‌المللی این کنگره، اظهار داشت:

«در حوزهٔ منطق، علاوه بر مأموریتی که به اعضای گروه منطق برای تألیف کتابی دربارهٔ نوآوری‌های ملاعبدالله محول کرده‌ایم، تدوین مجموعه‌ای از مقالات تخصصی نیز در دستور کار قرار دارد. پیش‌تر، به دلیل محدودیت منابع، این مقالات بیشتر ماهیتی ترویجی داشت؛ اما خوشبختانه با آغاز تصحیح آثار منطقی ملاعبدالله که مسئولیت آن بر عهدهٔ بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی است این فعالیت‌ها هرچه بیشتر به سمت رویکرد پژوهشی و علمی-تحقیقی هدایت شده است.»
در این دیدار، دکتر عبدی‌پور، دبیر علمی کنگره جهانی علامه بهابادی یزدی، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های علمی دبیرخانه بین‌المللی این کنگره، اظهار داشت:

با آغاز تصحیح آثار منطقی ملاعبدالله که مسئولیت آن بر عهدهٔ بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی است
این اثار در دست احیای و تصحیح می باشند و متاسفانه خود حاشیه ملاعبدالله علی رغم اینکه چند قرن از تدریس ان می گذارد و دهه ها حواشی بران نگارش شده اما حاشیه علامه یک نسخه مصحح و منقح ندارد و دبیرخانه برای اولین بار به احیای این اثر گرانسنگ اقدام نموده است
سایر اثار علامه:
گزارش احیاء آثار منطقی علامه بهابادی
۱. الحاشیه علی التهذیب المنطق= التحفة الشاهجانیة: ۲. الخراره فی شرح العجاله:
3. رساله حل ضابطه انتاج الاشکال الأربعه :
۴. حاشیه تهذیب المنطق تفتازانی (فارسی):

۵. شرح دیباجه العجاله دوانی:
۶. حاشیه ملاعبد الله علی الحاشیه الدوانی علی التهذیب المنطق:.
7. حاشیة بر حاشیه تحریر القواعد المنطقیه فی شرح الشمسیة جرجانی :
۸. تعلیقات علی ایساغوجی:
۹. حاشیه حاشیه شرح شمسیه:
۱۰. حاشیه بر حاشیه قدیمیه جلالیه بر شرح مطالع (منسوب):
۱۱. حاشیه بر حاشیه شریفیه بر شرح المطالع (منسوب):
نسخه ای از این رساله تاکنون شناسایی نشده است.
۱۲. رساله شرح شمسیه.
۱۳. رساله شهاب.
۱۴. حاشیه تهذیب المنطق.
۱۵. آرا و آثار منطقی علامه بهابادی یزدی صفحه
۱۶. مجموعه مقالات بررسی تحلیلی آراء و اندیشه های منطقی علامه بهابادی ۳۰۰ صفحه
۱۷. الحواشی علی حاشیه التهذیب المنطق
در ضمن مقرر شد کتاب نواوری اندیشه های علامه نیز تدوین گردد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها