به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، همایش «مسیر برندهای ایرانی به بازارهای فرامنطقهای با نگاه استراتژیک به آینده صادرات» سهشنبه (۲۰ خرداد ماه) در اتاق اصناف تهران برگزار شد.
این مراسم با حضور عباس زارع، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران، حمید رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران و جمعی از فعالان صنعت چاپ همراه بود.
در این نشست، عباس زارع، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: یکی از نکاتی که مدنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی صنعت چاپ است، بحث صادرات است. شاید نگاه سنتی که در حوزه صنعت چاپ یا مدیران وزارت فرهنگ وجود داشت، با توقف در صدور مجوزها و اعطای تسهیلات محدود به چاپخانهها بتوانیم توان تولید را ارتقا دهیم.
وی با بیان اینکه در صنعت چاپ هم به بُعد فرهنگی اعتقاد داریم و هم بُعد بستهبندی، ادامه داد: در این حوزه، هر دو را به موازات هم پی میبریم، استراتژی و راهبردی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم این است که کنار همه برنامههای حوزه چاپ و بستهبندی در بخش واردات محصولات چاپی ایستادگی خواهیم کرد و از توان تولید داخلی بهره میبریم و تمرکز روی صادرات است.
زارع با طرح این موضوع که سال گذشته حجم صادرات کشور حدود ۴۵ میلیارد بود، گفت: در این حوزه قول میدهیم تا پایان سال ۴۰ درصد در واردات کاهش داشته باشیم؛ زیرا معتقدیم اگر در واردات سختگیری باشد و نگاه کارشناسی به آن داشته باشیم، گردش مالی خوبی خواهیم داشت. کنار فعالیت متعدد مهم این است که در حوزه واردات سختگیری داشته باشیم و با برنامهریزی دقیق عمل کنیم؛ بنابراین راهبرد اصلی کاهش واردات و افزایش صادرات است.
وی همچنین گفت: بخشی از واردات سال گذشته در حوزه بروشور و کاتالوگ بود و ۴۷ محصول وارداتی داشتیم که معتقدم با نگاه کارشناسی میتوانیم این عدد را امسال کاهش دهیم، با این اقدام کارهای چاپی به چرخه اقتصادی برمیگردد.
وی همچنین از تشکیل کارگروه متخصصان این حوزه برای بررسی توان تولید داخلی با حضور کارشناسان، تاکید کرد: در این میان اما در حوزه صادرات فضا کاملاً باز است و کل فرایند طی ۴۸ ساعت خواهد بود و در این حوزه مجوز صادر میکنیم.
زارع با بیان اینکه اگر چاپخانهها به سمت صادرات سوق پیدا کند, فضا برای چاپخانههای کوچکتر بیشتر میشود، ادامه داد: توافق ایران و اوراسیا نیز در این مسیر میتواند کمک کند، اما معتقدم راه نجات صنعت چاپ در این است که با کاهش واردات، با تکیه بر توان داخلی صادرات را افزایش دهیم, ما میتوانیم با کمک تشکلهای مختلف به توسعه صنعت چاپ و صادرات آن کمک کنیم.

در برندسازی صنعت چاپ ضعیف هستیم
در بخش دیگر نشست، احمد ابوالحسنی در سخنانی با اشاره به اینکه اگر واحدهای صنعتی در حوزه صادرات فعال نباشند نمیتوانند موفق شوند، گفت: در حوزه صادرات کل کشورها مشکل دارند از جمله ایران و اول همایش اگر بخش صادرات فعال بوده بیشتر در حوزه کشورهای همسایه و بسیار محدود بوده استکه این بازار باید توسعه پیدا کند.
وی افزود: علاوه بر آن ما در بخش برندسازی نیز ضعیف هستیم، کشور چین به تازگی به حوزه چاپ ورود پیدا کرده اما با برنامهریزی موفق بوده است.
ابوالحسنی با بیان اینکه رقابت در چین معنایی ندارد، ادامه داد: ما در این بخش ضعیف هستیم و باید اتفاق خوبی در این راه بیفتد، قدرت، توان و نیرو داریم. در این بخش ما صنعتگران قابلی داریم و با تکیه بر توان آنها میتوان اقدامات مختلفی انجام داد.
در ادامه مراسم، حمید رستگار پشت تریبون رفت و با اشاره به اهمیت برندسازی در صنعت چاپ، گفت: واقعیت این است که ایرانی همیشه به دلیل پیشینه تاریخی سلیقه داشته است، در نقش و نگار تحت جمشید از نظر اداب، فرهنگ و هنر و زیبایی شناسی همیشه از همه دنیا جلوتر بودیم و زمانی آنها را داشتیم که خیلی از کشورها نداشتند.
وی ادامه داد: آنچه باعث شده ماندگار و قوی باشیم، پیشینه تاریخی ما است و با همه هجمه ها موفق نخواهند شد، در این میان آنچه باعث برندسازی میشود کیفیت محصول و کالا است، شما اگر بهترین بستهبندی را داشته باشید اما کیفیت نداشته باشید راهی در بازارهای جهانی نخواهید داشت.
رستگار با طرح این موضوع که برند فقط به اسم کالا و بسته بندی نیست بلکه به محتوا و کیفیت بستهبندی مرتبط است، گفت: بعضی از کالاهای ما واقعاً برند هستند، استعداد و استحقاق، نیروی جوان، همت و انگیزه همه در ایران وجود دارد و باید تلاش کرد تمام ظرفیت اقتصادی دست اهل آن و متخصصان باشد.
به گفته وی، امیدوارم متخصصان اقتصاد کشور را از بخش دولتی رها کنند و به سمت بازارهای جهانی برویم، در این میان برگزاری چنین رویدادهایی میتواند کمک کننده و راهگشا باشد.

صادرات نبرد بین باورها است
شیرین داراپور، کارشناس حوزه آموزش صنعت چاپ نیز در بخش دیگر سخنان این مراسم، گفت؛ اگر کسب و کارها بخواهند در داخل فعالیت داشته باشند به حالت اشباع میرید و اشباع جنگقیمت را رقم میزند و کوچکها از بین میروند و بزرگها باقی میمانند.
وی افزود: ورود شرکتهای خارجی به بازار ایران و کسب و کارها اگر دانش و ابزار کافی نداشته باشند، نمیتوانند در این بازار موفق باشند.
داراپور با بیان اینکه خیلی از کسب و کارهای ایرانی صادرات را به شیوه سنتی انجام میدهند، گفت: آنها با قیمت پایین محصول را عرضه میکنند تا بازار و رقبای محلی را شکست دهند و محصول را عرضه کنند اما اغلب قیمت پایینتر هم وجود دارد و اینجا است که صادرات پایدار در برابر صادرات سنتی، مفهوم پیدا میکند، صادراتی از جنس برندینگ و بینالمللی.
دیگر سخنران این مراسم، بهروز لطفیان، مشاور استراتژی و حوزه برندینگ بود، وی با بیان اینکه فروش کالا و خدمات در بازارهای داخلی افراد را ثروتمند نمیکند، گفت: کشور چین یک بازار گسترده دارد که در ابتدا فقط به بازار داخلی کار میکرد اما وقتی صادرات خود را با قیمت پایین و تمرکز بر کیفیت دنبال کرد، موفق شد.
وی ادامه داد: چین طی سالهای اخیر صادرات خود را با ساخت برندهای مختلف و صادرات، دنبال کرد و اکنون وضعیت بهتری دارد.
لطفیان با اشاره به آمار و ارقام مختلف در حوزه صادرات کشور گفت: طبق آمار منتشر شده، صادرات ما ۴۸ میلیارد دلار در ده ماه سال ۱۴۰۳ بوده که حدود ۱۰ درصد آن به اتحادیه اروپا صادر شده است.
وی همچنین گفت: صادرات جایگزین شده چهار رکن دارد؛ کالا و خدمات، پیام، بازار و رسانه، در این میان جنس باکیفیت و معرفی شده می تواند برنده بازار باشد، باید بدانیم که صادرات نبرد بین باورها در ذهن مخاطب و افراد است، زیرا مردم با باورهایشان خرید میکنند.
وی با بیان اینکه بزرگترین چالش صادرکنندگان این است که با کشورها و فرهنگهای مختلف سر و کار دارند، گفت: یک صادرکننده باید برای کالاهای خود احساس نیاز و تفاوت ایجاد کند و یک جایگاه ذهنی در مخاطب ایجاد شود.
لطفیان با طرح این موضوع که صادرکنندگان باید با شناسایی نقاط مختلف کشورهای هدف، بازار صادراتی خود را انتخاب کنند، یادآور شد: در این حوزه باید به سراغ بازاری بروید که کمتر به سراغ آن رفتهاند در حالی که اغلب به سراغ بازارهای پُرمخاطب و شلوغ میروند.