یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۱
فاجعه در رادیو فرهنگ

«فاجعه» مجموعه هفت نمایشنامه از ساموئل بکت، که به تازگی و به مناسبت صدمین سالروز تولد ساموئل بکت، نمایشنامه نویس ایرلندی، در ایران به انتشار رسیده‌است، سوژه برنامه دو هفته اخیر «نقد کتاب» در رادیو فرهنگ خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به مناسبت انتشار کتاب «فاجعه» دو برنامه از رادیو فرهنگ، به نقد این کتاب خواهند پرداخت.

این کتاب هفت نمایشنامه کوتاه از ساموئل بکت، نمایشنامه‌نویس ایرلندی را شامل می‌شود که ترجمه فارسی علی حاتم و علی هادی زاده بر روی آن به مناسبت صدمین سالروز تولد بکت، در ایران به انتشار رسیده است. 

«برنامه نقد کتاب» که روزهای یک شنبه و پنج‌شنبه، ساعت 16:30 از طریق رادیو فرهنگ در ایران قابل شنیدن است، دو برنامه اخیر خود را به نقد و بررسی «فاجعه» اختصاص داده است.

در برنامه امروز، جواد عاطفه، نویسنده و منتقد ادبی این کتاب را نقد خواهد کرد و چند نمایشنامه از آن قرائت خواهد شد.

رسول آبادیان، نویسنده و منتقد ادبی نویسنده و سردبیر این برنامه به "ایبنا" توضیح داد: هدف از پرداخت به بکت، شناسانده شدن بیشتر این نمایشنامه‌نویس برجسته در صدمین سال تولد او است. ضمن اینکه نمایشنامه‌هایی که در کتاب «فاجعه» جمع آوری شده‌اند، بعد از دریافت جایزه نوبل، توسط بکت نگارش شده‌اند و از این رو از بهترین آثار او محسوب می‌شوند.مریم بیگانه، گویندگی برنامه «نقد کتاب» را به عهده دارد.

ساموئل بارکلی بِکت، نمایشنامه نویس، رمان نویس و شاعر ایرلندی، در 1989 میلادی به دنیا آمد. آثار او بی‌پروا، به شکل بنیادی کمینه‌گرا و بنابر بعضی تفسیرها در رابطه با وضعیت انسان‌ها عمیقا بدبینانه‌اند.

 این حس بدبینی اغلب با قریحه طنز‌پردازی قوی و غالبا نیش‌دار وی تلطیف شده است. چنین حسی از طنز، برای بعضی از خوانندگان آثار او، این نکته را در بر دارد که سفری که انسان به عنوان زندگی آغاز کرده است با وجود دشواری‌ها، ارزش سعی و تلاش را دارد. آثار اخیر او، بُن‌مایه‌های مورد نظرشان را به شکلی رمز‌گونه و کاهش‌یافته مطرح می‌کنند.

«در انتظار گودو»،‌ «چی کجا» و «فاجعه» از برترین نمایشنامه‌های این نویسنده محسوب می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط