جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
تماس کاغذی؛ چالش کتابی

کیوسک «تماس کاغذی» در نمایشگاه کتاب تهران شما را از طریق یک تلفن قدیمی، یک طاقچه چوبی و ۳۰ عنوان کتاب به چالش کتابخوانی دعوت می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، همه دهه شصتی‌ها، کیوسک‌های زرد رنگ تلفن‌های سکه‌ای را یادشان هست. کیوسک‌های آهنی با شیشه‌های مشبک، متحدالشکل و یک اندازه، چهار طرف این درها را پوشانده بود. مردم برای تلفن زدن صف می‌کشیدند. در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران در انتهای راهرو ۲۶، کنار سالن «گوشه نقد»، ماکتی از این نوستالژی دهه ۶۰، جانمایی شده؛ نه برای تماس تلفنی بلکه برای دعوت به یک چالش از جنس کتابخوانی با عنوان «تماس کاغذی» کند.

طرفداران چالش باید به یک محیط نوستالژیک و فضای شهری وارد سوند. در این محیط یک چراغ مشکی رنگ پایه بلند، مانند آنچه در پارک‌ها وجود دارد، نیمکتی برای نشستن و یک کیوسک قرمز رنگ شبیه کیوسک‌های تلفن عمومی طراحی شده و داخل آن یک چهارپایه چوبی و چند کتاب روی آن‌ها گذاشته‌اند.

در این کیوسک، یک تلفن قدیمی چرخشی با پایه چوبی وجود دارد، این تلفن واقعی است و به خط شهری وصل و کنار تلفن یک طاقچه کوچک تعبیه شده است. این کیوسک تلفن، محلی برای برقراری تماس کاغذی است» اسمی که بچه‌های کانون خلاق‌راد (دادفوکوس) برای این چالش کتابخوانی در نظر گرفته‌اند. فلش‌های کاغذی این محیط نوستالژیک به جای اینکه جهت‌های جغرافیایی و مکان‌های شهری را معرفی کند، به شما می‌گوید «از کتاب به اینجا بیایید»، یا در فلشی دیگر به شما پیشنهاد می‌کند، «به خاطره‌هات زنگ بزن»، یا به مخاطبان می‌گوید، «فاصلمون یک کتابه».

حالا تماس کاغذی چیست؟

برای تماس کاغذی باید وارد کیوسک شوید. کتاب مورد علاقه‌ات را از کتابخانه انتخاب کنید و با یکی از دوستان یا آشنایانت تماس بگیرید، قسمت یا پاراگراف جذاب یا غافلگیرکننده کتاب منتخب‌تان را تنها بعد از گفتن یک سلام، بخوانید و سعی کنید مخاطبِ پشت تلفن را تحت تاثیر قرار بدهید. حالا چطور قسمت جذاب کتاب را انتخاب کنیم؟

برای پاسخ به این پرسش باید به این کیوسک نوستالژیک مراجعه کنید، کتاب‌ها را بردارید و نشانه‌های کاغذی رنگی که روی کتاب نشانه‌گذاری شده را ببینید. این کاغذها و علامت‌های رنگی، قسمت‌های جذاب کتاب هستند که به انتخاب گروه برگزارکننده چالش کتابخوانی انتخاب شده‌اند. هرچند، در نهایت شما حق انتخاب دارید. می‌توانید در این کیوسک، ۳۰ عنوان کتاب ترجمه و تالیف را در گروه‌های سنی مختلف و در موضوعات متفاوت رارویت کنید. به تعداد این کتاب‌ها و عناوینشان هر روز اضافه می‌شود.

در کیوسک «تماس کاغذی» می‌توانید «پاییز پدر سالار»، «گریه‌های امپراتور»، «دختر شینا»، «قمارباز با ۹ تفسیر»، داستایسوسکی، «دیوان حافظ» با تصحیح اسدالله بقای نایینی، «سووشون»، «آبنبات دارچینی»، «سپیددندان»، «پینوکیو»، «مجموعه اشعار سهراب سپهری»، «ساربان سرگردان»، «ریشه‌ها» و «گزیده اشعار محمدرضا شفیعی کدکنی» را برای دوستان و آشنایانتان بخوانید. مهدی جعفرزاده، مسئول یک آژانس تبلیغاتی کتاب با نام کانون خلاق‌داد است؛ این آژانس برای بنیاد کتاب است که با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کند. این آژانس تبلیغاتی نوپا سه ماه است، فعالیت خود را شروع کرده و به‌گفته جعفرزاده هدفش اضافه کردن بار نمایشگاهی به این رویداد فرهنگی است.

بازخورد افرادی که شرکت‌کنندگان این چالش با آن‌ها تماس می‌گرفتند، متفاوت بود. عده‌ای با پدرو مادرشان تماس می‌گرفتند، پدر و مادرها با فرزندانشان و گروهی نیز به همسرانشان زنگ می‌زدند. وقتی پدران و مادران با فرزندانشان تماس می‌گیرند و کتابی را می‌خوانند فرزندان اکثراً آن‌ها را نمی‌شناسند اما پدر و مادرها از صدای فرزندانشان آن‌ها می‌شناسند. این چالش، بعضاً موجب دلخوری‌هایی نیز شده است. مثلاً همسری از اینکه شوهرش بعد از خواندن کتاب او را نشناخته ناراحت می‌شود یا پدران و مادران می‌گویند چرا فرزندانمان ما را نشناخته‌اند.

احمد خسروی، مجری طرح تماس کاغذی می‌گوید: اکثر افرادی که با آن‌ها تماس گرفته می‌شود تا پایان کتابخوانی صبر می‌کنند و بعد تلفن را قطع می‌کنند. شاید برایتان عجیب باشد اما ممکن است، هنگامی که در تدارک برقراری یک تماس برای کتابخوانی هستید، یک نفر با تلفن کیوسک تماس بگیرد؟ تعجب نکنید این تلفنِ شهری است و افرادی که پاسخ ندادند، برای اینکه بدانند چه کسی تماس گرفته، دوباره به تلفن این کیوسک زنگ می زنند.

در کیوسک «تماس کاغذی» از شرکت‌کنندگان چالش کتابخوانی فیلم و عکس تهیه می‌شود و در نهایت بعد از تدوین در صفحه دات فوکوس خانه کتاب و ادبیات ایران در یوتیوپ و اینستاگرام بارگذاری می‌شود. احمد خسروی، مجری کیوسک تماس کاغذی می‌گوید: «روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ تماس از طریق کیوسک تماس کاغذی برقرار می‌شود. این تماس‌ها در روزهای شلوغ نمایشگاه کتاب به هزار تا هزار و ۵۰۰ تماس می‌رسد. استقبال مخاطبان از این فضا براساس سنشان متفاوت است؛ بچه‌های دهه ۷۰ و ۸۰ خود چالش کتابخوانی و محتوا و موضوعش برایشان مهم است اما بچه‌های دهه ۶۰ خود فضای کتابخوانی و نوستالژیک بودن برایشان مهم است. اگر می‌خواهید به محیط نوستالژیک تماس کاغذی سر بزنید کافی است به راهرو ۲۶ انتهای شبستان در کنار سالن گوشه نقد مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مرتضی FI ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    نه این کتاب خوب است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها