دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲
از «پاییز آمد» تا «کاش این گلوله شلیک نمی‌شد»؛ ۷ اثر خواندنی در حوزه دفاع مقدس

محمد قبادی، پژوهشگر و مولف در یادداشتی فهرستی از کتاب‌های خواندنی در حوزه دفاع مقدس ارائه کرده است تا مخاطبان بنا به سلیقه خود از نمایشگاه کتاب تهران آنها را انتخاب کنند.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - محمد قبادی، پژوهشگر و مولف: اگر بتوان برای کتاب خواندن به عنوان غذای روح پدیده‌ای مشابه یافت باید آن را به غذا خوردن برای جسم مانند کرد. هر فردی ذائقه فکری، طبع مطالعاتی و علاقه‌های روحی خودش را دارد که در مطالعه آنها را دنبال می‌کند از این‌رو من نمی‌توانم به‌صراحت به دوستانم پیشنهاد مطالعاتی ارائه کنم، اما مایلم در موضوع کاری و مورد علاقه خودم چند کتاب را به‌نحو مختصر به آنها معرفی کنم. آنچه اشاره می‌کنم ناظر به کتاب‌هایی است که اخیراً مطالعه یا تورق کرده‌ام هرچند همه ما می‌دانیم که کتاب خواندنی درباره دفاع مقدس و در موضوع ادبیات پایداری بسیار زیاد است.

اگر بخواهیم دسته‌بندی کنیم، مایلم آثار داوود امیریان را پیش از هر اثری معرفی کنم. تجربه کتابخوانی من برای فرزندانم برایم در این معرفی موثر است. «قصه فرماندهان» که تاکنون به بیش از ۴۵ عنوان رسیده است از جمله کارهای خوش‌خوان برای نوجوانان است. این مجموعه برش‌هایی از زندگی برخی فرماندهان شهید دفاع مقدس را در قالب داستان به خوانندگانش ارائه داده است. از نگاه من برای آشنایی با تاریخ ایران و به‌طور خاص برای آشنایی با تاریخ دفاع مقدس کتاب‌هایی که زندگی تاریخ‌سازان و حماسه‌آفرینان را روایت می‌کند برای نوجوانان مناسب‌تر است، چراکه می‌تواند برای آن‌ها الگوساز باشد.

آثاری که ما در پژوهش‌هایمان در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و تحت عنوان کلی شخصیت‌های مانا به آنها می‌پردازیم با همین رویکرد است. از این مجموعه تاکنون ۳۸ عنوان منتشر شده است که مجتبی مینوی و فخرالدین حجازی دو اثری‌ست که در نمایشگاه کتاب پیش روی به مخاطبان جوان و علاقه‌مندمان ارائه خواهیم کرد.

کتاب دیگری که امسال هم برگزیده جایزه کتاب سال دفاع مقدس شد، کتابی است به قلم اصغر کاظمی با عنوان «کاش این گلوله شلیک نمی‌شد». این اثر را می‌توان در زمره پژوهش‌های دفاع مقدس دسته‌بندی کرد هرچند که قلم روایی نویسنده‌اش سبب شد در میان خاطرات جای بگیرد.

اخیراً از صادق وفایی دو کتاب در موسسه انتشاراتی ایران چاپ شد و من مایلم به‌طور مشخص به یکی از آن‌ها اشاره کنم، هرچند هر دو کتاب در موضوع خودش قابل توجه و حائز اهمیت است. «بیگانه با ترس» مجموعه هشت مصاحبه با تعدادی از خلبانان و فرماندهان نیروی هوایی ارتش است و محور این گفت‌گوها مرحوم تیمسار محمود اسکندری است، شخصیتی که نقشش در دفاع مقدس، به درستی تبیین نشده است.

اگر بخواهم درباره حضور آشکار و نهان زنان در دفاع مقدس اشاره کنم مایلم به کتاب «پاییز آمد» اثر گلستان جعفریان اشاره کنم. به گمان من این کتاب روایتی لطیف، جذاب و زنانه دارد و البته کتاب در این موضوع کم نیست.

کتاب «شرح درد اشتیاق» خاطرات دکتر محمدرضا ظفرقندی هم اثری خواندنی است که راحله صبوری آن را تدوین کرده است. این اثر یکی از قابل توجه‌ترین کتاب‌هایی است که درباره پزشکی در جنگ به نگارش درآمده است و خواننده در این کتاب خاطرات دکتر ظفرقندی را در قامت جراح مجروحان جنگی در میدان جنگ مطالعه می‌کند.

علاقه‌مندم به عنوان آخرین کتاب، «خلبان‌صدیق» را به دوستانم معرفی کنم. این کتاب در اسفند سالی که پشت سرگذاشتیم به عنوان کتاب سال دفاع مقدس برگزیده شد و این روزها می‌توان چاپ دوم آن را مطالعه کرد. «خلبان صدیق» خاطرات آزاده خلبان امیر سرتیپ محمدصدیق قادری است و در ۵۲۰ صفحه از سوی انتشارات سرو منتشر شده است.

برای همه آرزو می‌کنم با خواندن کتاب‌های مورد علاقه‌شان لذت ببرند و با معرفی آن به دوستان‌شان آنان را هم در لذتِ خوشِ کتابخوانی همراه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها