یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶
نخستین  کتابخانه عمومی سیار سبز کشور در قزوین به بهره‌برداری رسید

قزوین- آیین افتتاح و بهره‌برداری از نخستین کتابخانه عمومی سیار کشور با حضور مهدی رمضانی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در این جلسه که در سالن جلسات استانداری برگزار شد گفت: در استان قزوین بیش از ۱۲۰۰ روستا و منطقه منفصل شهری با جمعیت بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر وجود دارد که این مناطق به دلایل مختلف از مشکل کمبود امکانات فرهنگی و کتابخانه‌ای رنج می‌برند.

محمدبیگی افزود: با توجه به اینکه هزینه ساخت و بهره برداری از هر متر مربع کتابخانه عمومی در حدود ۳۰۰ میلیون ریال است، به علاوه از زمان شروع یک پروژه احداث کتابخانه تا افتتاح آن، زمانی در حدود ۳ تا ۵ سال به طول می‌انجامد کتابخانه سیار یک راهکار زود بازده با امکان خدمات رسانی به چند منطقه و توانایی حل مشکل عدم توجیه احداث کتابخانه در مناطق کم جمعیت را دارا است.

وی تشریح کرد: بر همین اساس طرح ایجاد کتابخانه سیار با پیگیری اداره کل و مساعدت و حمایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با تخصیص اعتباری بالغ بر ۲۴ میلیارد ریال از سال ۱۴۰۱ اجرا شد. از زمان اختصاص اعتبار، با شرکت‌های تولیدی مذاکرات صورت گرفت که نهایتاً یک دستگاه خودرو کامیونت فوتون ۶ تن، از شرکت سایپا دیزل با اعتباری بالغ بر ۱۷ میلیارد ریال خریداری شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اذعان کرد: این خودرو با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال تجهیز و به کتابخانه سیار تبدیل شد. این کتابخانه اولین کتابخانه سبز و مجهزترین کتابخانه سیار کشور با امکاناتی نظیر پنل خورشیدی و طراحی داخلی منحصر به فرد است.

محمد بیگی خاطر نشان کرد: کتابخانه سیار قزوین در فاز نخست در شهرستان البرز با محوریت خدمات دهی به شهروندان ناحیه شهری مهرگان که بزرگترین منطقه پر جمعیت فاقد کتابخانه استان قزوبن، با جمعیتی بالغ بر ۹۰ هزار نفر است و هفت منطقه شهری این شهرستان به خدمت رسانی می‌پردازد.

تعداد کتابخانه‌های سیار کشور دو برابر شده است

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه گفت: تقاضا دارم نگاه سایر دستگاه‌های اجرایی به نهاد کتابخانه‌ها از نوع هم‌افزایی باشد. زیرا نهاد می‌تواند در خدمت همه دستگاه‌ها باشد و در حوزه‌های افزایش سواد عمومی، نظم اجتماعی، فعالیت‌های شهروندی و… به تمام دستگاه‌ها کمک کند.

رمضانی افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی جزو معدود دستگاه‌هایی است که از بدو تاسیس، خدمات جدیدی را برای ارائه تعریف کرده است. نسل جدید کتابخانه‌های عمومی که در کتابخانه‌های مرکزی خلاصه می‌شود با ۶۰ خدمت متنوع همراه است که به طیف گسترده‌ای از مخاطبان ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد: دولت و وزیران، اهتمام ویژه‌ای به موضوع کتابخانه و گسترش آن دارند. از ابتدای شروع دولت ناوگان کتابخانه‌های سیار در سرتاسر کشور دو برابر شده است که انشاالله تا پایان دولت چندین برابر می‌شود.

رمضانی اذعان کرد: کتابخانه سیار این ویژگی را دارد که خدمت را نزد مردم می‌برد ولی در کتابخانه‌های ثابت خدمت‌گیر باید به کتابخانه مراجعه کند. برخی از کتابخانه‌های سیار و روستایی اثر بخشی بیشتری از کتابخانه‌های ثابت و شهری دارند که این موضوع نکته حائز اهمیتی است.

وی تشریح کرد: خدمات کتابخانه‌های سیار فقط به ارائه کتاب خلاصه نمی‌شود. برگزاری برنامه‌های مناسبتی و ترویجی از جمله فعالیت‌های این کتابخانه‌ها است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

رمضانی تصریح کرد: امروز خدمات نوین در کتابخانه‌ها با رویکرد خدمات الکترونیک انجام می‌شود. در همین راستا امسال در سالروز نهاد، کتابخانه تمام الکترونیک را در تهران افتتاح کردیم که امکان تسریع و گسترش آن وجود دارد. البته همچنان کتاب‌های فیزیکی حدود ۸۰ درصد از سبد مخاطبان را به خود اختصاص داده‌اند ولی به هر حال ما نمی‌توانیم از موضوع کتابخانه الکترونیک غافل شویم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: سالن‌های مطالعه و پانسیون در قزوین خیلی رونق ندارد و با توجه به فرایند اقتصادی که این موضوع دارد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد ضمن اینکه از این طریق می‌توان خدمات مناسبی به مردم ارائه داد.
رمضانی خاطر نشان کرد: بازطراحی کتابخانه امام خمینی (ره) توسط نهاد و اداره کل کتابخانه‌های عمومی قزوین آغاز شد و انشااله با کمک مدیریت استان قزوین به خاتمه برسد و خدمات نوینی را به مردم ارائه دهد.

تمام شماری کتاب‌های دستگاه‌های اجرایی قزوین

استاندار قزوین که آخرین سخنران این برنامه بود گفت: توجه کم به حوزه فرهنگ قزوین در سنوات گذشته سبب شده که این استان با کمبود زیرساخت‌های فرهنگ از جمله کتابخانه مواجه شود. قزوین رتبه ۳۰ کشور از حیث کتابخانه را دارد که برای جبران این عقب ماندگی باید اهتمام ویژه‌ای نسبت به این موضوع داشته باشیم.

محمدمهدی اعلایی افزود: تعامل بین مدیریت استان و نهاد کتابخانه‌ها برای رفع کمبودهای موجود بسیار تاثیرگذار است ضمن اینکه برای حل این مشکل نیازمند نگاه ملی هستیم.

استاندار قزوین خاطر نشان کرد: تعداد زیادی کتاب در دستگاه‌های اداری بلا استفاده است. طبق بررسی‌های انجام شده به زودی تمام دستگاه اجرایی استان قزوین مورد تمام شماری قرار می‌گیرند و کلیه کتاب‌های اضافی دستگاه‌های اجرایی جمع آوری و پس از بررسی‌های لازم در اختیار کتابخانه‌ها قرار می‌گیرد و انشالله ما گزارش این موضوع را تا چند ماه آینده به نهاد کتابخانه‌ها ارائه می‌دهیم تا درصورت اثربخشی مناسب شاید در کل کشور انجام شود.

در خاتمه این نشست نخستین کتابخانه عمومی سیار سبز کشور با عنوان «هد هد سفید» به بهره برداری رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها