دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
عملکرد صندوق اعتباری هنر شفاف و قانون‌مند است/پرداخت ۱۶۳ میلیارد تسهیلات به اعضا

مدیرعامل صندوق اعتباری در نشست خبری گزارش عملکرد سال ۱۴۰۲ این صندوق از افزایش ۳۶ درصدی عضویت در صندوق اعتباری هنر خبر داد و گفت: تلاش شد در حوزه عدالت فرهنگی و توزیع منابع، همه فعالیت‌های صندوق شفاف باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری سیدمجید پوراحمدی، مشاور وزیر فرهنگ و مدیرعامل صندوق اعتباری با اصحاب رسانه دوشنبه (۲۱ اسفندماه) برگزار شد.

پوراحمدی در این نشست با اشاره به آمار فعالیت‌های این صندوق در سال جاری، گفت: امسال ۱۰ هزار نفر به اعضای صندوق اضافه شد؛ از این تعداد، ۶ هزار و ۹۰۰ نفر به بیمه معرفی شدند. در مجموع ۶۰ هزار نفر از اعضا صندوق، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۲ حدود ۱۶۳ میلیارد تومان تسهیلات ضرورتی و موردی به اعضای صندوق پرداخت شده است.

پوراحمدی با بیان اینکه در کنار طرح تکریم و تجلیل از اعضا، سال جدید طرح جدیدی را اجرای خواهد شد، گفت: طرح «با فردا» از سال آینده با هدف تجلیل و شناسایی هنرمندان جوان و با استعداد استان‌ها اجرا خواهد شد تا افراد جوانِ هنرمند و نخبه در سطح کشور و تهران شناسایی و استعدادهای این حوزه شناخته شوند.

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر تلاش کردیم در کنار فعالیت‌های صندوق یک مسیر امیدبخش طراحی کنیم، عنوان کرد: تلاش شد در حوزه عدالت فرهنگی و توزیع منابع، همه فعالیت‌های صندوق شفاف باشد. توانستیم امسال گزارش مطلوب از حسابرس قانونی بگیریم، این اتفاق در مجمع اواسط سال رخ داد و موفق شدیم گزارش مطلوب در مدیریت بخش اقتصاد دریافت کنیم که اتفاق مهمی برای بنگاه‌های اقتصادی است که به‌معنای عملکرد صندوق در مسیر شفافیت و قانونمندی است.

وی افزود: برنامه صندوق اعتباری هنر در سال آینده تکمیل سامانه است تا اهالی فرهنگ و هنر به آمارها دسترسی داشته باشند و شفافیت به شکل کامل محقق شود.

پوراحمدی در ادامه با بیان اینکه در صندوق حدود ۳۶ طرح و خدمت داریم و گسترش این طرح‌ها از اهداف آتی است، بود، گفت: اوایل دولت سیزدهم، تنها ۱۲ طرح ارائه می‌شد اما به مرور افزایش پیدا کرد، در حوزه تسهیلات نیز شاهد جهش فوق‌العاده‌ای بودیم.

وی افزود: در این زمینه بیش از ۵ برابر رشد در میزان پرداخت تسهیلات داشتیم و در مجموع ۳۷۵ میلیارد تومان به ۲۳ هزار نفر تسهیلات داده شد که رشد ۵ برابری نسبت به دوره قبل داشته است.

به‌گفته وی، در این حوزه تمام این تسهیلات در توافق صندوق با بانک‌ها و بدون بهره در سریع‌ترین زمان رخ داده است، در این بخش به زودی سامانه‌ای طراحی می‌شود که سرعت عمل دریافت تسهیلات برای متقاضیان بهبود پیدا کند.

وی همچنین گفت: طی توافقی که با بانک‌ها داریم و طی روزهای آینده محقق می‌شود، تلاش داریم تضامین تا سقفی معین حذف شود، اگر این موضوع محقق شود سرعت دریافت تسهیلات به شدت افزایش پیدا می‌کند و به یک هفته منتهی می‌شودژ، همچنین شأن هنرمندان برای هماهنگی ضامن حفظ می‌شود و تکریم می‌شوند.

پوراحمدی در ادامه به تسهیلات و انواع طرح‌های صندوق اعتباری هنر اشاره کرد و گفت: طرح‌هایی مثل «یادمان» که برای پرداخت تسهیلات ضروری است، «الینا» که طرح کمک معیشتی موردی است، «مسیحا» که برای گرفتاری درمانی برای هنرمندان است به‌صورت جدی پیگیری می‌شود، در طرح‌های «شمیم» و «جوانه» نیز ۲ هزار و ۳۴۹ نفر تاکنون از تسهیلات این حوزه بهره‌مند شدند و ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات بدون بهره در این دو طرح پرداخته شده است.

مشاور وزیر فرهنگ در ادامه به معرفی سایر طرح‌های این حوزه پرداخت و گفت: طرح «حامی» شامل پرداخت وام و تسهیلات به کسانی است که در پرداخت اقساط مشکل دارند؛ طرح «جاوید» و طرح «هدیه» شامل تبریک تولد و پرداخت مبلغ در روز تولد اعضای درجه یک و طرح «صدرا» شامل کمک مقطعی ماهانه با اعداد بالا برای درمان بیماری‌های خاص هنرمندان ازجمله دیگر طرح‌های صندوق است.

پوراحمدی در ادامه با بیان اینکه طی دو سال و نیم اخیر، حدود ۳۰ هزار نفر عضو افزوده شدند، گفت: در این مدت، در عضویت، ۳۶ درصد رشد به ثبت رسید؛ همچنین در بخش رسانه، ۱۳۰ درصد و در موضوع بیمه خبرنگاری ۱۸۰ درصد رشد داشتیم؛ علاوه براین عضویت فعالان قرآنی و عترت هم افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در مجموع ۲۱ هزار نفر به تامین اجتماعی معرفی شدند تا از خدمات این سازمان بهره‌مند شوند که رشد ۵۵ درصدی داشته و در بیمه تکمیلی نیز ۵۱ درصد رشد داشتیم.

صندوق اعتباری هنر با اشاره به طرح «تکریم» گفت: مبلغ این طرح از ماهانه یک‌ونیم تومان به ۲ میلیون تومان برای افرادی که عنوان درجه یک هنر دارند افزایش یافته است؛ این مبلغ اکنون برای ۶۲۰ نفر پرداخت می‌شود.

پوراحمدی ادامه داد: در دوران کرونا، ۵۰۰ میلیارد تومان به ۷۰ هزار نفر هنرمند پرداخت شد که بخشی از آن شامل تسهیلات نیز بود.

وی درباره بحث مسکن هنرمندان بیان کرد: نخستین‌بار صندوق وارد حوزه مسکن هنرمندان شد که ۸هزار نفر متقاضی بودند و از این تعداد، ۵هزار نفر واجد شرایط شدند. در تهران هزار و ۷۰۰ نفر متقاضی بودند که در شهر پرند، قطعه زمینی با عنوان شهرک هنر به آن‌ها تخصیص داده شده و حدود ۶۰۰ نفر از هنرمندان صاحب فرزند، معرفی شدند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه به فعالیت شرکت مهام‌اندیشان آکام (هنر کارت) اشاره کرد و گفت: حدود ۶۰۰ خدمت گسترده با این کارت برای دارندگان مهیا است؛ ازجمله خدمات رستوران، اقامتی و درمانی. می‌توان گفت، هنرکارت، یکی از قدرتمندترین کارت‌های هویتی است که خدمات بیشتری را شامل خواهد شد.

وی همچنین از طراحی پاتوق فرهنگ و هنر برای فعالان این حوزه خبر داد و بیان کرد: این پاتوق‌ها، محفلی برای دورهمی‌ها خواهد بود و طی تفاهم با فرهنگسرای نیاوران این پاتوق ایجاد خواهد شد که هدف اصلی آن گسترش رویدادهای هنری، گعده و دیدارهای صمیمانه با حضور شخصیت‌های برجسته فرهنگ و هنر و برگزاری رویدادهای تخصصی است.

پوراحمدی درباره پیام‌رسان صندوق اعتباری هنر توضیح داد: حدود ۴۶ هزار نفر تاکنون این پیام‌رسان را نصب کرده‌اند و خدمات مختلف به اعضا از طریق آن ارائه می‌شود، به‌طوری که ۷۰ درصد ثبت‌نام بیمه تکمیلی امسال از طریق این پیام‌رسان انجام شد.

وی درباره هزینه‌های بیمه تکمیلی در سال ۱۴۰۲ و سال آینده نیز گفت: امسال در تعامل با شرکت‌های بیمه‌گذار شاهد رشد ۱۵۰ درصدی تعرفه‌ها بودیم، اما در مذاکرات مختلف این تعرفه به حدود ۷۰ درصدی رسید اما جدول خدمات رشد پیدا کرد؛ سعی کردیم صندوق اعتباری هنر سهم بیشتری را تقبل کند، برای سال آینده نیز مذاکرات آغاز شده و تلاش داریم شرح جدول، درباره بعضی موضوعات افزایش پیدا کند و قیمت‌ها نرخ زیادی برای هنرمند نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها