دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
کتاب «زمین‌شناسی منطقه کازرون» منتشر شد

فارس- کتاب «زمین‌شناسی منطقه کازرون» به قلم زمین شناس کازرونی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، این کتاب که در ۱۷ فصل تنظیم شده، دارای بخش‌های مختلفی از جمله تاریخ زمین، چینه‌شناسی منطقه کازرون، زمین‌شناسی ساختمانی، تکتونیک، لرزه‌خیزی، گنبدهای نمکی، دگرشیب‌ها، رانش، تالاب پریشان (فامور)، منابع آب، زمین‌شناسی کواترنری، خاک، زمین و پسماند، زمین‌شناسی و سلامت، منابع قرضه و نقشه زمین‌شناسی است.

مولف در این کتاب ناگفته‌های فراوانی از زمین‌شناسی منطقه کازرون را در اختیار مخاطب‌ها قرار داده که می‌تواند مبنایی برای طیف قابل توجهی از کارشناسان و پژوهشگران در حوزه‌های مختلف و همچنین علاقه‌مندان به طبیعت، ورزشکاران به ویژه در رشته‌هایی همچون کوهنوردی، باستان‌شناس‌ها، مدیران دستگاه‌های اجرایی، فعالان حوزه‌های مختلف کشاورزی و دامداری و… قرار گیرد.

فرامرز رباعی، مولف کتاب زمین‌شناسی منطقه کازرون در گفتگو با ایبنا عنوان کرد: این کتاب، تلاشی برای باز کردن دریچه‌ای جهت شناخت علمی زمین‌شناسی منطقه کازرون است.

کتاب «زمین‌شناسی منطقه کازرون» منتشر شد

وی همچنین با اشاره به اینکه محتوای این کتاب برای مخاطب عمومی تنظیم شده تا همۀ علاقه‌مندان با هر میزان از آگاهی و اطلاعی که از پدیده‌های مختلف زمین‌شناسی دارند، بتوانند از آن استفاده کنند، افزود: در این کتاب شناخت سازندهای زمین‌شناسی گوناگون منطقه، چگونگی پیدایش کوه‌ها، دشت‌ها و همچنین پدیده‌هایی همچون زلزله، گسل، رانش، منابع آب و خاک و… به عنوان یک ضرورت، مورد توجه بوده است.

این زمین‌شناس درخصوص ضرورت انتشار کتاب زمین‌شناسی منطقه کازرون نیز یادآور شد: برای استفاده بهینه از منابع آب و خاک و حفظ این منابع برای زیست نسل‌های بعدی در راستای بقا و توسعه پایدار، نیازمند دست یافتن به شناخت علمی هستیم. بر همین اساس تلاش کردم تا با زبانی علمی و در عین حال ساده و قابل استفاده برای عموم، به معرفی زمین‌شناسی منطقه کازرون بپردازم تا اطلاعات و آگاهی که مخاطب از طریق این کتاب به دست می‌آورد، تبدیل به زمینه‌ای برای رفتار مناسب‌تر و اصولی‌تر او با طبیعت و محیط اطرافش شود.

فرامرز رباعی، بنیان‌گذار و مدیرعامل اسبق شرکت بناب سد است. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع لیسانس و در رشته زمین‌شناسی دانشگاه شیراز به پایان رساند و پس از آن فوق‌لیسانس مهندسی ژئوتکنیک را از دانشگاه SDSM&T آمریکا دریافت نمود. او فوق‌لیسانس مهندسی مدیریت ساخت را از دانشگاه UNSW استرالیا دریافت کرده است. رباعی بیش از ۴۰ سال سابقه اجرایی و مدیریتی در پروژه‌های سد، تونل، مترو، سازه‌های زیرزمینی و فنداسیون‌های عمیق را دارد.

این کتاب، حاصل سال‌ها پژوهش علمی و تحقیقات میدانی ایشان است که با هدف آشنایی عموم مردم با زمین‌شناسی منطقه کازرون، تألیف شده است.

به گزارش ایبنا؛ کتاب زمین‌شناسی منطقه کازرون از سوی انتشارات هوم، در قطع وزیری و در ۱۹۲ صفحه، با تیراژ دو هزار نسخه چاپ شده و در اسفندماه جاری، راهی بازار نشر شد.ابزارک تصویر

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 12
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فروزان سرطاوی IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    بسیار عالی برای تهیه کتاب باید چکار کنیم؟
  • نادر دوانی US ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    با آرزوی موفقیت بیشتر برای استاد فرامرز رباعی
  • جلیل سلامی IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    خجسته باد این پژوهش زمین شناسی در منطقه کازرون و سپاس از جناب مهندس فرامرز رباعی .
  • کیمیا IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    بسیار عالی با تشکر فراوان از زحمات استاد گرامی جناب فرامرز رباعی با آرزوی سلامتی و موفقیت ایشان ،درود بر استعدادهای ناشکفته وشکفته کازرون
  • خسرویان IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    زنده باد استادبزرگوار فرامرز رباعی
  • نیکی IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    سلام من دوسال در کازرون زندگی کردم و بسیار از طبیعت بی نظیر شاهنشین اطراف کازرون لذت بردم. خوشحالم ک ک استاد رباعی دغدغه شناساندن این منطقه رو ب مردم کازرون و ایران دارن. قطعا کتاب بی نظیری باید باشه
  • کازرونی IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    سلامتی هرکی کازرونیه
  • علی . IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    عالی خواهد بود . من ترکم اهل زنجان .علاقه وافری به منطقه کازرون دارم
  • محمد زهرایی IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    درود بر تمامی دانشمندان و دانش دوستان و محققان، بخصوص مهندس فرامرز رباعی. مهندس خدا قوت.
  • مسعود IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    تشکر فراوان از استاد رباعی برای جمع آوری و پژوهش گستره ایشان در طول این سالها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها