پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
تمدن نوین اسلامی با توجه به مقوله فرهنگ محقق می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گرامی‌داشت بیستمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: اگر می‌خواهیم فضای کشور را به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت بدهیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه به مقوله فرهنگ توجه کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین گرامی‌داشت بیستمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد هاشمی، جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصمت مومنی، معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پنج‌شنبه (۱۷ اسفندماه) در ساختمان این نهاد برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم در سخنانی گفت: افتتاح این مجموعه در این ایام را به فال نیک می‌گیرم، پیش‌تر و در ابتدای تاسیس نهادها تاکید این بود که همزمان با ایجاد مجموعه، نماد هویتی هم برایش طراحی و ساخته شود؛ مشابه دانشگاه تهران که نماد سردر آن، در ذهن نقش می‌بندد، طراحی نماد، در همه نهادهای علمی کشور ارتقا پیدا کرده است؛ بنابراین معماری و سبک فرهنگ و هنری که می‌خواهد از یک مجموعه، تصویر ذهنی بسازد مهم می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این هویت بخشی به نماد را در نظر دارد، ادامه داد: مجموعه‌های فرهنگی در کالبدی که تجسم پیدا می‌کنند، باید هویت خود را نیز نشان دهند. ساخت مجموعه‌ای به‌زودی در تهران با عنوان پردیس جشنواره‌های فرهنگی و هنری کشور آغاز خواهد شد. مقدمات تهیه زمین در نقطه مناسب، بلوار حجاب تدارک دیده شده است.

وی به ساختمان مرکزی نهاد اشاره کرد و افزود: این مجموعه که با همت دوستان در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آماده شده است، برای منظوری در اختیار ما قرار گرفت. این ساختما دارای، معماری اصیل ایرانی اسلامی است.

اسماعیلی گفت: حوزه کتاب و کتابخوانی قدمتش به اندازه تاریخ ایران است؛ مدتی قبل، نخستین دانشگاه جهان را در اروپا ثبت کردند که قدمت آن به ۱۲۰۰ سال پیش مربوط می‌شود اما وقتی مدارک دانشگاه جندی شاپور ارائه شد، این ثبت را تغییر دادند. دانشگاه یعنی حوزه آموزش و کتاب.

وزیر فرهنگ ارشاد و اسلامی با بیان اینکه حوزه تمدنی با تکیه بر حکمت، عقلانیت علم و دانش معنویت و کتاب معرفی می شود بیان کرد: ارزش کتاب و قلم در آیات قرآن و سخنان خدای متعال مشهود است.

اسماعیلی گفت: اگر داعیه‌دار ایجاد دوره سوم تمدنی جهان اسلام هستیم و می‌خواهیم فضای کشور را به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت بدهیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه به مقوله فرهنگ توجه کنیم. فرهنگ‌پایه شدن فقط این نیست که یک وزارتخانه، برخی مجموعه‌ها و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حرف از فرهنگ بزنند. داعیه فرهنگ داشتن به معنای فرهنگی فکر کردن همه بدنه دولت است و به معنی صحبت کردن صرف از فرهنگ، مثلاً از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست؛ بلکه باید همه وزرا بدنه دولت و رئیس سازمان برنامه، همه فرهنگی فکر کنند؛ وگرنه با دست خالی و یک کاسه از این نقطه به آن نقطه برای آنکه حداقل‌ها را محقق کنیم، به هدف نمی‌رسیم، این تصور درک درستی از فرهنگ نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مقام معطم رهبری بزرگترین و بالاترین عنصر فرهنگی در کشور هستند شما نگاه کنید به نشست‌ها و شب‌های شعر و بازدید ایشان از نمایشگاه کتاب که با چه شور و شوق و بدون خستگی این مراسم و بازدیدها را انجام می‌شود. تک‌تک مجموعه‌هایی که قرار بود در نمایشگاه کتاب سر بزنند رفتند. این نگاه فرهنگی باید تسری پیدا کند؛ خوش به حال ما که در جمهوری اسلامی زیست می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نباید این نگاه فرهنگی در عمل معارض داشته باشد تا در عمل بتوانیم تمدن نوین اسلامی رامحقق کنیم. انقلاب اسلامی در یک فضای محال از نظر اندیشمندان سیاسی اجتماعی شکل گرفته است؛ زیرا متصل به منبع الهی است و با عقل مادی و دکارتی و ریاضی قابل محاسبه نیست.

اسماعیلی با ابراز تعجب از بازسازی بنای موزه پست و ساختمان جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی که ویژگی‌های میراثی آن نیز در بازسازی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: از دبیر کل نهاد و معاون توسعه نهاد، بزرگان نشر و کتاب و اصحاب رسانه تشکر می‌کنم. امیدوارم ادامه مسیر خدمت را نیز با موفقیت طی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها