شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۴
از درس‌گفتارهای زبان‌محور تا همایش‌های تخصصی

دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، با مدیریت ناصر فیض، شاعر و طنزپرداز، در سال ۱۴۰۲، که سومین سال فعالیتش بود، سالی پرکار را پشت سرگذاشت و از جمله فعالیت‌های این دفتر می‌توان به برگزاری درس‌گفتارهایی با محوریت زبان و ادبیات کلاسیک فارسی و نشست‌هایی با عنوان زبان‌شناخت اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، برگزاری درس‌گفتارهایی با محوریت زبان و ادبیات کلاسیک فارسی و نشست‌هایی با عنوان زبان‌شناخت با محوریت زبان منتهی با رویکردها و سویه‌های متفاوت آن از برنامه‌های سلسله وار این دفتر بود که ادامه هم دارند اما غیر از این برنامه‌ها، این دفتر برنامه‌های دیگری هم برگزار شد. همایش «شناخت و تحلیل نظام نشانگانی طوفان‌الاقصی» یکی از این برنامه‌ها بود که با موضوع رستخیز ناگهانی و مقاومت مردم فلسطین و حماس در مقابل رژیم صهیونیستی در غزه در حوزه هنری برگزار شد. پنجمین جایزه فارسی سینما، نخستین نشست نقد گفتمان شناسانه و نشانه‌شناسانه فیلم فارسی سینما، مدرسه زمستانه نشانه‌شناسی و همایش نشانه‌شناسی فرهنگی از دیگر برنامه‌های این دفتر در سال جاری بود.

با هم نگاهی اجمالی به فعالیت‌های یک سال اخیر این دفتر می‌اندازیم:

از درس‌گفتارهای زبان‌محور تا همایش‌های تخصصی

سلسله درس‌گفتارهای شاهنامه، با ارائه یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر ادبی، از برنامه های پرمخاطب دفتر است که تاکنون بیش از ۵۰ جلسه از آن برای دومین سال پیاپی سه‌شنبه‌های هرهفته ازساعت ۳۰: ۱۸ تا ۲۰ به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شده است و ادامه هم خواهد داشت.

سلسله درس‌گفتارهای زیبایی‌شناسی زبان فارسی نیز با ارائه یوسفعلی میرشکاک، از دیگر برنامه‌هایی است که در سال جاری آغاز شد و تاکنون ۲۴ جلسه از آن سپری شده است. در ۲۳ جلسه از این برنامه میرشکاک به بازخوانی و بررسی زیبایی‌شناسانه شعر فارسی بر اساس کتاب سخن و سخنوران دکتر بدیع الزمان فروزانفر پرداخت و از جلسه ۲۴ به نثر فارسی بر مبنای کتاب «هزار سال نثر پارسی» به گردآوری کریم کشاورزپرداخت. این برنامه نیز عصر سه‌شنبه‌های هر هفته در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می‌شود.

سعدی یکی از رکن‌های اصلی شعر و زبان ادبیات فارسی و دارنده زبانی فصیح در کلام و نگاهی خلاق در شعر و رویکرد تعلیمی و تربیتی متعادلی در پرداخت به مسائل و امورانسانی است و مقبولیت زیادی هم از جانب طیف‌های مختلف اجتماعی دارد. به همین خاطر، دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، امسال سلسله جلسه‌های «سعدی خوانی» را با حضور دکترقدمعلی سَرّامی، استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و پژوهشگرایرانی در حوزه زبان و ادبیات فارسی، با هدف ارائه ظرفیت‌های زبانی و ادبی سعدی در آثارش، برای علاقه‌مندان به این شاعر و ادیب بزرگ زبان و ادبیات فارسی برگزار کرد و در سال آتی هم ادامه هم خواهد داشت. سعدی‌خوانی، که شنبه ها (هر دوهفته یکبار) ساعت ۱۶ تا ۱۸ در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می‌شود، از ۱۳ آبان ۱۴۰۲ آغاز و تاکنون هشت جلسه از آن برگزار شده است.

نخستین جلسه از سلسله درس‌گفتارهای عطارنیشابوری هم با رویکرد بازخوانی مثنوی‌های فریدالدین عطار نیشابوری با حضور و ارائه قربان ولیئی، استاد زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگر ادبی و شاعر، از ۸ بهمن ۱۴۰۲ ۱۹ به صورت برخط و همچنین حضوری درفضای کلاس و پخش از طریق مونیتور آغاز شد. دراین سلسله جلسه‌ها، مثنوی‌‎های عطارنیشابوری شرح داده می‌شود و خوانش دقیق متن و شرح اشارات اخلاقی و عرفانی عطار، مبنای این نشست‌هاست. جلسات آغازین این برنامه به شرح «منطق‌الطیر» به عنوان گل سرسبد مثنوی‌های عطارپرداخته می‌شود.

از درس‌گفتارهای زبان‌محور تا همایش‌های تخصصی

همایش شناخت و تحلیل نظام نشانگانی طوفان الاقصی که روزهای ۱و۲ و ۸ و۹ بهمن ۱۴۰۲ با برگزاری ۱۹ نشست با موضوعات گوناگون و مرتبط در دو نوبت صبح و عصر در سالن ۴۰۲ حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد، ازاهم برنام های دفتر در سال جاری بود. دراین همایش سخنرانان با بهره‌گیری از دانش‌های زبانی، ماجرای طوفان الاقصی و مسائل ادبی، فرهنگی، سیاسی و الهیاتی پیرامون آن را بررسی کردند. هدف از این همایش، به میدان فراخواندن دانشوران با رویکرد دانش‌های زبانی مانند نشانه‌شناسی، گفتمان‌شناسی، نقد ادبی، زبان‌شناسی سیاسی و… واکاوی رستخیز ناگهان طوفان اقصی و نشان‌دادن توانمندی‌های این دانش‌ها در فهم ریشه‌ها و حال و آینده وقایع مهم‌ترین هدف این همایش است.

پنجمین جایزه فارسی سینما، هم از برنامه‌های اصلی این دفتر در سال جاری بود که در آن هیئت‌داوران آن در چهل‌ودومین جشنوارۀ فیلم فجر متشکل از آزیتا افراشی، محمود توسلیان، مجید رضابالا، احمد شاکری، مهدی صالحی، ناصر فیض، هادی مقدم‌دوست و یوسفعلی میرشکاک، فیلم‌های آغوش باز، پروین، پرویزخان و صبح‌اعدام را به عنوان فیلم‌هایی که از لحاظ کاربرد زبان فارسی درخور تقدیرند معرفی کردند.

سلسله نشست‌های «فارسی سینما» نیز از برنامه‌های دیگری است که این دفتر به منظور نمایش و نقد گفتمان‌شناسانه و نشانه‌شناسانه فیلم‌های روز برگزار می‌کند که نخستین نشست آن به نمایش و نقد فیلم «سرهنگ ثریا» ساخته «لیلی عاج» اختصاص داشت و ۷ بهمن ۱۴۰۲ در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

همایش نشانه‌شناسی فرهنگی با تاکید بر آرای یوری لوتمان، نشانه شناس فقید روسی، هم از برنامه‌های مشارکتی دفتر با انجمن زبان شناسی ایران و چند موسسه دیگر بود که چهارشنبه ۹ اسفند با حضور اساتید مرتبط با این حوزه از جمله ناصر فیض، مدیر دفتر پاسداشت در موزه فرش ایران برگزار شد.

مدرسه زمستانه نشانه‌شناسی نیز یکی دیگر از برنامه‌های مشارکتی بود که این دفتر با همکاری انجمن علمی زبان‌شناسی ایران و انجمن علمی زبان و ادبیات فرانسه از ۱۲ تا ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ به صورت حضوری و برخط در ساختمان الف حوزه هنری برگزار کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها