دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
هرمزگان به‌عنوان یک مرجع بزرگ در حوزه صحیفه سجادیه فعالیت می‌کند

هرمزگان - رئیس موسسه بین‌المللی صحیفه سجادیه گفت: هرمزگان به‌عنوان یک مرجع بزرگ در حوزه صحیفه سجادیه فعالیت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، حجت‌الاسلام مرتضی وافی، در اختتامیه سیزدهمین جشنواره شعر صحیفه سجادیه از سری برنامه‌های جشنواره «امامت و مهدویت» در دانشگاه آزاد قشم، هرمزگان را به‌عنوان یک مرجع بزرگ در حوزه صحیفه سجادیه دانست و گفت: این موسسه با حرکت در محورهای فرهنگی، دینی و انقلابی تلاش دارد نقشه دشمن را در نابودی اسلام خنثی کند و با دادن آگاهی، بینش و بصیرت جوانان را در مسیر متعالی رشد و بالندگی قرار دهد.

رئیس موسسه بین‌المللی صحیفه سجادیه تبیین کرد: خدمات دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های دینی و فرهنگی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و هرمزگان به‌عنوان یک مرجع بزرگ در حوزه صحیفه سجادیه فعالیت می‌کند که برگزاری جشنواره‌های شعر صحیفه سجادیه و کنگره امام سجاد (ع) نشان بارز این فعالیت‌هاست.

وی صحیفه سجادیه را نخستین مجموعه علمی و پژوهشی درباره مطالعات و برنامه‌های تخصصی انسان‌شناسی و معرفتی عنوان کرد و گفت: این اثر جاودانه، سرشار از ادعیه‌های است که با تأثیرپذیری از کتاب آسمانی قرآن کریم، برای اصلاح سبک زندگی بشر و ترقی او بهترین راهنما و همدم است.

حجت‌الاسلام مرتضی وافی، بهره‌مندی از ظرفیت سرشار این اثر معنوی را مهم خواند و یادآور شد: برای ترویج اندیشه‌های امام سجاد علیه‌السلام باید با ایجاد پویش صحیفه‌خوانی، این کتاب سراسر معرفت و معنویت را بشناسیم و آن را به دیگران نیز بشناسانیم.

رئیس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه با اشاره به زندگی سراسر مبارزه امام سجاد علیه‌السلام خاطرنشان کرد: عده‌ای گمان می‌کنند که این امام بزرگوار تمام عمر در بستر بیماری بوده و این دعاها نیز حاصل و زائیده این تفکرات است؛ اما غافل از اینکه به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی «ایشان امام حماسه و جهاد است که به واسطه وسعت معرفتی و فرهنگی می‌توان آن را عصاره تفکرات اهل بیت نیز قلمداد کرد.»

این متفکر دینی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۷۰ شرح به زبان‌های مختلف بر کتاب صحیفه سجادیه نوشته شده و ۶۰ اندیشمند در این باره اظهارنظر کرده‌اند؛ خواستار توجه محققان، پژوهشگران، استادان و دانشجویان به این عناوین شد.

وافی تأکید کرد: این موضوعات باید در مباحث پژوهشی و دانشگاهی باید به‌عنوان یک منبع غنی علمی و یک کتاب مرجع مورد ارزیابی و مطالعه قرار گیرد تا علاوه بر اینکه جامعه از ثمرات آن بی‌بهره نماند؛ بلکه موضوع رساله‌های دانشگاهی نیز قرار بگیرد.

رئیس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه با قدردانی از مسئولان برگزاری این جشنواره یادآور شد: استان هرمزگان نزدیک به ۱۲ سال است که با برگزاری کنگره امام سجاد (ع) نقش بزرگی را در شناخت اندیشه‌های این امام همام در فرازهای صحیفه دارد و جشنواره شعر و ادبیات نیز در این حوزه می‌تواند تأثیرات عمیق تری بر اندیشه‌های جوانان ساری و جاری کند.

حجت‌الاسلام مرتضی وافی در پایان با تأکید بر اهمیت این اثر معنوی و انسان‌ساز گفت: ادعیه‌ها و رهنمودهای این اثر مهم آنقدر تأثیرگذار و دربرگیرنده است که یک برگ برنده و اثر هنری جاودانه برای تمام اعصار است که می‌تواند موجب صدور انقلاب به تمام جهان شود.

صحیفه سجادیه یک اثر ماندگار معنوی است

امام جمعه شهرستان قشم هم صحیفه سجادیه را یک اثر ماندگار معنوی خواند که روح الهی در آن دمیده شده و با اثرپذیری از قرآن کریم به‌عنوان کتاب سعادت بشری می‌تواند تأثیرات شگرفی را در روح جامعه بدمد و راه سعادت و خوشبختی را به بشریت نوید دهد.

حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی با تشریح نقش دعا در زندگی بشری یادآور شد: قرآن کریم به‌عنوان کتاب هدایت بشری است که در آن ۶۰ آیه به اثرات و برکات دعا، اشاره مستقیم کرده و این نشان از وسعت لایتناهی و تأثیر دعا بر زندگی انسان دارد.

این شخصیت دینی و مذهبی؛ برگزاری جشنواره شعر صحیفه را فرصتی مغتنم شمرد که در آن با نگاه جامع هنری و زبان تأثیرگذار شعر می‌توان گوشه‌هایی از فرازهای بلند و ارزشمند این امام همام را در جامعه اشاعه و ترویج داد.

حاجبی؛ نقش علمای دینی را در کنار دانشگاهیان مهم خواند و متذکر شد: باید با همدلی و برگزاری همایش‌های علمی، نشست‌های تخصصی و جشنواره‌های متنوع ادبی، هنری و فرهنگی به آشنایی بیشتر جوانان به آثار ارزشمند نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در کنار قرآن پرداخته شود تا جوانان و تمام افراد جامعه بتوانند از برکات این آثار ممتاز بی‌مانند فیض ببرند و در ترویج و اشاعه آن کوشا باشند.

وی با قدردانی از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، خواستار استمرار این برنامه‌های فرهنگی شد و یادآوری کرد: دانشگاه باید با استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت بالای خود؛ با مشارکت دادن، تشویق و ترغیب جوانان پرچمدار حرکت‌های فرهنگی و دینی باشند.

دانشگاه آزاد اسلامی دنبال تقویت دیپلماسی فرهنگی و دینی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز در این نشست با اشاره به رویکرد این دانشگاه به‌عنوان دانشگاهی تحول‌آفرین و مأموریت‌محور، تعمیق و گسترش تعاملات بین این دانشگاه با موسسات فرهنگی، دینی و مذهبی را یکی از برنامه راهبردی در حوزه فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ انقلابی نامید و گفت: حرکت رو به رشد این دانشگاه به سمت هویت‌بخشی و امیدآفرینی اثربخش با تکیه بر نقش اقطاب اثرگذار دنبال تقویت دیپلماسی فرهنگی و دینی است.

محمدحسین رنجبر با بیان اینکه دانشگاه آزاد در مسیری هدایت شده که با محورهای راهبردی دنبال ساختار محتوایی با قابلیت حل مسئله و پاسخگویی است و می‌تواند با ظرفیت و توانمندی که در درون خود دارد به نقش اجتماعی و مسئولیت مدنی به خوبی عمل کند.

وی یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان به‌عنوان پیشتاز برنامه‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی توانسته در ارتقای تربیت اخلاقی، معنوی، هویتی و فناوری به جایگاه خوب و مثبتی دست یابد و می‌تواند با ایجاد تعامل موثر این نقش را در تمام عرصه به خوبی اجرا و عملیاتی سازد.

تأثیرگذاری عمیق بر فرهنگ جامعه نیاز به تعامل دانشگاه و موسسات دینی هرمزگان دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم هم در این نشست گفت: به منظور ایجاد تعامل موثر و تشریک مساعی در امور دینی و فرهنگی، جذب مخاطبان بیشتر و تأثیرگذاری عمیق بر فرهنگ جامعه نیاز به تعامل دانشگاه و موسسات دینی استان هرمزگان احساس می‌شود.

محمد حیدری نارمندی ابراز امیدواری کرد که با امضای تفاهم‌نامه میان دانشگاه آزاد اسلامی قشم و موسسه بین‌المللی صحیفه سجادیه بتوان نقش کارآمد و تأثیرگذار دانشگاه آزاد اسلامی را در همه سطوح به نمایش گذاشت.

امضای تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی به نمایندگی حیدری نارمندی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم و حجت‌الاسلام وافی رئیس موسسه بین‌المللی صحیفه سجادیه به‌منظور بهره‌گیری از توانمندی‌های طرفین به امضا رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها