جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸
یک ایران در دوره آموزش شعر کلک خیال گرد هم آمدند

حامد محقق در دهمین دوره آموزشی کلک خیال بیان کرد: در این دوره حدود ۹۰ نفر از ادب‌جویان از ۲۴ استان کشور گرد هم آمدند و ۱۰ کارگاه را در کنار یکدیگر گذراندند. بخشی هم به برگزیدگان پایگاه نقد شعر معاونت ادبیات اختصاص داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حامد محقق، معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: نکته‌ای که هست ما سعی می‌کنیم فرصت برابر آموزشی برای همه هم‌میهنان فراهم کنیم. یکی از دستاوردهای انقلاب این بود که فرصت برابر به همه رسید. از ۲۴ استان کشور ادب‌جو داریم. به نوعی یک ایران را در اینجا گرد هم آورده‌ایم و سعی کرده‌ایم فرصت برابر آموزشی را به آنها بدهیم.

حامد محقق، معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران در خصوص دهمین دوره آموزش شعر کلک خیال که یازدهم تا سیزدهم بهمن ماه جاری در مجتمع آموزشی آدینه تهران در حال برگزاری است، گفت: این دوره همزمان با اختتامیه هجدهمین جشنواره شعر فجر برگزار شده است.

وی افزود: در این دوره حدود ۹۰ نفر از ادب‌جویان از ۲۴ استان کشور گرد هم آمدند و ده کارگاه را در کنار یکدیگر گذراندند. بخشی هم به برگزیدگان پایگاه نقد شعر معاونت ادبیات اختصاص داشت. در این بخش تعدادی از افراد برتر نقد شعر، کسانی که در سال گذشته امتیاز و فعالیت بیشتری داشتند، انتخاب شدند و برای آنها هم دوره‌های تخصصی حضوری گذاشته شد.

محقق بیان کرد: پایگاه نقد شعر با حدود بیش از پنج هزار نفر عضو به نقد آثار ادب‌جویان می‌پردازد و شاعران می‌توانند شعرهای خود را ارسال کنند که از سوی منتقدان حرفه‌ای، این آثار نقد و نتایج برای آنها ارسال می‌شود. علاوه بر آن دوستان دیگر هم می‌توانند از این آثار استفاده کنند. اما یکی از ویژگی‌های دهمین دوره کلک خیال این بود که ما در طول فعالیت دبیرخانه جشنواره شعر فجر یعنی در طول سال کلک خیال‌های استانی برگزار کردیم و منتظر کلک خیال متمرکز در تهران نشدیم.

وی در ادامه گفت: در این چند ماه در شش استان دوره‌های کلک خیال استانی برگزار شده است و بخشی از ادب‌جویانی که در این چند روز در خدمت آنها هستیم، نفرات برگزیده کلک خیال‌های استانی هستند که در اینجا گرد هم آمده‌اند. علاوه بر این پنج‌شنبه شب محفل شعر جوان کشور را هم در کنار همین دوره داشتیم که در حدود ۳۰ نفر از شاعران جوان کشور از شهرهای مختلف در این محفل شعرخوانی کردند.

معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران بیان کرد: نکته‌ای که هست ما سعی می‌کنیم فرصت برابر آموزشی برای همه هم‌میهنان فراهم کنیم. یکی از دستاوردهای انقلاب این بود که فرصت برابر به همه رسید. از ۲۴ استان کشور ادب‌جو داریم که استان‌های شمال غرب کشور به دلیل شرایط جوی نتوانستند در این محفل شرکت کنند. به نوعی یک ایران را در اینجا گرد هم آورده‌ایم و سعی کردیم فرصت برابر آموزشی را به آنها بدهیم.

افراد علاقه‌مند و مشتاقی در این کارگاه‌ها شرکت کردند

وحید عیدگاه طرقبه‌ای، یکی از استادان این کارگاه شعر به خبرنگار ایبنا گفت: این کارگاه به شعر نیمایی اختصاص داشت، چون در تعریف و در کاربرد، شعر نیمایی ضوابط و اصولی دارد که لازم است به شاعران جوان به دلیل تجربه کمتر آنها گوشزد شود. به همین دلیل از دوستان شاعر خواستیم تا شعرهای نیمایی خود را بخوانند تا نقاط برجسته و کاستی آنها مورد نقد و بررسی قرار بگیرد تا این‌گونه در پایان جلسه تصور روشن‌تری در قالب پرامکان و زایای شعر فارسی یعنی نیمایی به دست بیاید.

وی افزود: در واقع احساس می‌شود آن‌گونه که باید به قالب نیمایی توجه نشده است و برگزاری چنین کارگاهی برای شاعران جوان لازم است. بسیاری از افراد قالب نیمایی را با دیگر گونه‌های شعر آزاد اشتباه می‌کنند که در این کارگاه ما سعی کردیم بر روی این نکته تاکید کنیم. این کارگاه یک کارگاه تخصصی ادبی بود و بحث آن روی محتوا نیست و شعرهای مختلفی با محتواهای مختلف عرضه شد و شکل و فرم آثار مورد بررسی قرار گرفت نه جنبه محتوایی آنها.

عیدگاه طرقبه‌ای بیان کرد: شاعران جوان از ۲۲ استان کشور در این کارگاه‌ها شرکت کردند و من احساس کردم که با افراد علاقه‌مند و مشتاقی روبه‌رو هستم که بعضی به خوبی شعر می‌گویند و می‌شود به آینده آنها امیدوار بود.

یک ایران در دوره آموزش شعر کلک خیال گرد هم آمدند

برگزاری چنین کارگاه‌هایی در روشنگری افکار موثر خواهد بود

محبوبه میری، شاعر جوانی که از زابل استان سیستان و بلوچستان در این کارگاه‌ها شرکت کرده بود، گفت: من در کارگاه استاد بکتاش برای شعر کودک و کارگاه استاد کاکایی شرکت کردم. بسیار عالی بود، برای نوشتن ترانه و زبان محاوره به نکاتی پی بردم که آنها را چگونه در اشعارم به کار بگیرم.

این شاعر جوان افزود: کارگاه استاد عیدگاه نیز در مورد شعر نیمایی بود که آن هم بسیار عالی بود. آموختیم چه نکاتی را در شعر نیمایی رعایت کنیم و اینکه بسیاری از افراد شعر سپید را با شعر نیمایی اشتباه می‌گیرند. من در مورد شهدا، شهید سلیمانی و آزادی در قالب‌های کلاسیک و سپید شعر سروده‌ام.

وی بیان کرد: از آنجایی که همه چیز در مورد تاریخ انقلاب و دفاع مقدس و… مصور و مکتوب است و هم دیده‌ام و شنیده‌ام، به راحتی با این دوره‌ها ارتباط برقرار می‌کنم و در شعرهایم نیز انعکاس یافته‌اند. من پایان‌نامه‌ام را ادبیات پایداری کار کردم و خواندن کتاب‌های «رمان داغ» و «پایی که جا ماند» به من خیلی کمک کرد. فیلم‌هایی که دیدم خیلی تاثیرگذار بودند و بدون شک برگزاری چنین کارگاه‌هایی نیز در روشنگری افکار موثر خواهد بود.

درود و پیام‌ها از سمرقند و بخارا و چاچ و ترمذ آورده‌ام

در ادامه دکتر جعفر خالدمومن اف متخلص به جعفر محمد ترمذی، استاد دانشگاه دولتی خاورشناسی تاشکند از کشور ازبکستان که در مجتمع آموزشی آدینه حضور داشت، گفت: درود و پیام‌ها از سمرقند و بخارا و چاچ و ترمذ آورده‌ام و مهمان ویژه هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر هستم. دوستان، مناسب دانستند که در محفل ادبی کلک خیال نیز حضور داشته باشم. وقتی وارد این فضا شدم به یاد یک فیلم بسیار معروف هالیوود افتادم که هاری‌پاتر نام دارد. این فیلم فرهنگستانی است که در آنجا جادویی می‌آموزند. اینجا نیز به نظر من یک فرهنگستان شعر رسید که دانش‌آموزان و دانشجویان و حتی بزرگسالان می‌آیند و درس شعر می‌خوانند و تمام امکانات برای آنها فراهم شده است. استادان درس می‌دهند و از صنعت‌های شعر و هنر شاعری می‌گویند و شعرهای همدیگر را نقد و بررسی می‌کنند. می‌شنوند، مشاعره برگزار می‌کنند. دیشب هم شب شعری بود که من هم در این محفل شعر خواندم. شعرها و غزل‌های بسیار دلنشین در اینجا قرائت شد.

وی افزود: ایران در سمت شعر و شاعری و ادبیات فارسی به شدت به پیش می‌رود و این بسیار عالی است. چون برای ما پارسی‌زبانان برون مرزی ایران همیشه نمونه و الگو بوده است. هر چه موفقیت که در اینجا حاصل می‌شود، ما هم آن را تکرار می‌کنیم. خصوصاً جریان‌ها و پدیده‌های نو در شعر باعث انگیزه‌بخشیدن به ما می‌شود و ما از آن الهام می‌گیریم و سمت و سوی خود را مشخص می‌کنیم. چون می‌دانیم که بیرون از ایران هم یک حوزه تمدنی زبان و ادبیات فارسی وجود دارد.

استاد دانشگاه دولتی خاورشناسی تاشکند بیان کرد: نه تنها در افغانستان و تاجیکستان که خود پارسی‌زبان هستند، البته با گویش‌های مختلف بلکه در ازبکستان، در پاکستان و در هند هم شاعران پارسی‌گوی زیادی داریم. در حال حاضر در ازبکستان بیش از ۵۰۰ نفر شاعر پارسی‌گو داریم که برخی از آنها شاگردان من هستند. به انواع مختلف شعر پارسی می‌گویند. البته شعر آنها ساده‌تر است و در حد شاعران ایرانی نیست ولی آن حوزه ادبی را به وجود آورده‌ایم که می‌توانیم توسط آن زبان فارسی را نگه‌داریم، حفظ کنیم و به آیندگان انتقال بدهیم.

در دهمین دوره آموزش شعر کلک خیال که جمعه سیزدهم بهمن ماه ۱۴۰۲ برگزار شد؛ وحید عیدگاه طرقبه‌ای در خصوص شعر نیمایی، دکتر جعفر محمد ترمذی در خصوص شعر فارسی در فرارود، زهیر توکلی در خصوص کاربرد اصول بلاغت در فن شاعری، با نگاهی ویژه به علم معانی، ناصر فیض درباره شعر طنز، محمد سعید میرزایی درباره غزل معاصر و ساعت ۲۱ علیرضا قزوه به تبیین شعر فارسی پرداختند.

این محفل به صورت زنده از ketab.tv پخش شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها