جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
ارسال اثر  ۸۴۶ ناشر به جشنواره شعر فجر و رونمایی دو اثر  کلاسیک

از مهمترین اخبار هفته اخیر می‌توان به ارسال اثر از ۸۴۶ ناشر به دبیرخانه هجدهمین دوره جشنواره شعر فجر و رونمایی از دو اثر ادبیات کلاسیک به نام‌های «دولرانی و خضرخان» و «لیلی و مجنون» با تصحیح رضا کیانی اشاره کرد.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ مهمترین اخبار هفته گذشته سرویس ادبیات ایبنا را به اختصار می‌خوانید.

برگزاری مراسم رونمایی «دولرانی و خضرخان» و «لیلی و مجنون»

رضا کیانی، پژوهشگر، نویسنده و استاد دانشگاه، در نشست رونمایی دو کتاب جدید خود در گردآوری و تصحیح و تعلیق منظومه‌های «دولرانی و خضرخان» امیرخسرو دهلوی و «لیلی و مجنون» شاهین بخارایی که به میزبانی ایبنا برگزار شد، عنوان کرد: در میان آثار متعدد امیرخسرو دهلوی، مثنوی «دولرانی و خضرخان» جایگاه ویژه‌ای دارد. این منظومه که در بحر هزج مسدس مقصور سروده شده روایت‌گرِ عشق خضرخان پسر علاءالدین محمدشاه خلجی با دیول‌دی (دیول¬رانی یا دولرانی) دختر راجه شهر گجرات است. موضوع عشق، در آثار امیر خسرو بیگانه نیست. اما در این میان تنها مثنوی «دولرانی و خضرخان» به مثنوی عشقیه معروف شده است و این مطلب، ارجمندی و اهمیت منظومه مذکور را عیان می‌سازد. امیرخسرو سراسر این مجموعه را آراسته به جمال عشق می‌داند اما باید توجه داشت در پس داستانی که روایت می‌شود انواع نکته‌ها و موضوعات اجتماعی، مذهبی و سیاسی شکل می‌گیرد. اصولاً ازدواج پسری مسلمان با دختر هندو از نظر فاتحان، امری مذموم و مکروه بوده از این‌رو نباید رخ می‌داده است. دو دلداده در این میان با مخالفت‌ها و سختی‌های بسیاری متحمل می‌شوند. از نکات برجسته اجتماعی دیگری که در اثر رخ می‌نماید، تغییر فرهنگ و سنن مردم هندوستان در مواجهه با فرهنگ جدید است.

فراخوان شرکت در «دهمین دوره متمرکز آموزش شعر کلک خیال» منتشر شد

دبیرخانه هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر برای حضور شاعران جوان در «دهمین دوره متمرکز آموزش شعر کلک خیال» که از یازدهم تا چهاردهم بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به مدت چهار روز در تهران برگزار می‌شود، فراخوان داد.

«علاج عشق» شنیدنی شد

کتاب صوتی «علاج عشق» نوشته پوبلیوس اوویدیوس ناسو با ترجمه محمداسماعیل فلزی به‌تازگی با گویندگی بهمن وخشور، افسانه فدایی، نگین بایرامپور، سینا عبدالملکی، حسین حق‌پرست و ترنم مهرنور توسط مؤسسه آوای چیروک روانه بازار نشر شده است.

محفل شعر بوشهر برگزار شد

محفل «شعر بوشهر» از سری برنامه‌های هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور شاعران و چهره‌های شناخته شدۀ عرصۀ شعر کشور در بوشهر برگزار شد. در این محفل علیرضا قزوه، دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر و برخی از شاعران مطرح کشوری و استانی نظیر مصطفی محدثی خراسانی، صادق رحمانی، سعید یوسف‌نیا، محمود حبیبی کسبی، حسین دارند، محمدرضا احمدی‌فر، علی هوشمند، حیدر منصوری، تقیه زنگنه و فاطمه میرزایی در بوشهر به شعرخوانی پرداختند.

کتاب نادر ابراهیمی منتخب هشت بهشت شد

معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، کتاب «سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد»، اثر نادر ابراهیمی را برای مسابقه کتابخوانی هشت بهشت و مطالعه دانشجویان انتخاب کرده است.

رقابت آثار ۸۴۶ ناشر کشور در جشنواره شعر فجر

حامد محقق، معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اینکه آثار ۸۴۶ ناشر به دبیرخانه هجدهمین دوره جشنواره شعر فجر رسیده این امر را نویدبخش استقبال ناشران از آثار ادبی عنوان کرد. وی با بیان اینکه امسال از نظر کیفی آثار خوبی در بخش‌های مختلف به دبیرخانه هجدهمین دوره جشنواره شعر فجر رسیده، بیان کرد: اکنون داوری آثار در حال انجام است و با وجود سطح کیفی مناسب، از نظر کمیت جز در بخش کودک و نوجوان در سایر بخش‌ها اندکی کاهش را شاهد بوده‌ایم.

رونمایی از پژوهشی درباره هایکو و شعر ژاپن

کتاب «راه کوتاه، سفر طولانی» شامل پژوهش و نگارش مسیح طالبیان در باره هایکو و شعر ژاپن رونمایی شد. در این کتاب و در پانزده فصل تاریخ تحول و زیربنای تئوریک هایکو و دیگر ژانرهای هنری ژاپن از قبیل تانکا، هایکای نورنگا، هایگا و هایبون بررسی شده است.

نشست ادبی «سلام بر همدان» برگزار شد

سیدمسعود علوی‌تبار در نشست ادبی «سلام بر هَمْدان» که در پاسداشت و حمایت از مجاهدان انصار الله یمن به میزبانی گروه بین‌المللی هندیران برگزار شد، عنوان کرد: سرزمین یمن به شهادت تاریخ و روایات موجود همواره حامل فرهنگ بوده و اهالی فرهیخته آن نزد پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) همواره محبوب بوده‌اند. اهل یمن و همچنین انصار پیامبر یعنی قبایل اوس و خزرج که یمنی‌الاصل بودند، بیشترین حمایت را از رسول خدا به عمل آوردند، بنابراین یمن و یمنی‌ها در روایات بسیاری مورد مدح و ستایش قرار گرفته‌اند. در همین زمینه در روایتی پیامبر اکرم (ص) «نفس الرحمن» را از جانب یمن دانستند و فرمودند «إِنَ‏ نَفَسَ‏ الرَّحْمَنِ‏ یَأْتِینِی‏ مِنْ‏ قِبَلِ‏ الْیَمَنِ‏ فَحَیِیَتْ بِذَلِکَ النَّفَسِ صُورَةُ الْإِیمَان‏»، یعنی نفس رحمن از سوی یمن به سویم می‌آید و به این نفس است که صورت و بنای ایمان زنده و برپا می‌شود.

عصر شعر و سرایندگی برگزار شد

دهمین نشست کانون ادبی سما سرو با موضوع عصر شعر و سرایندگی، با حضور محمدعلی بهمنی شاعر نامدار و غزلسرا، عبدالمهدی نوری، مدیر انجمن ادبی آیینه، افسانه غیاثوند، منتقد و کارشناس ادبی، محمود یزدانی، شاعر و منتقد ادبی و دیبا بختو، دبیر کانون ادبی سما سرو برگزار شد.

«فصل‌های درون» جوانگ دزو در بازار کتاب ایران

کتاب «فصل‌های درون» نوشته جوانگ دزو با ترجمه بهزاد برکت و هرمز ریاحی منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها