سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
کتاب «چهره‌های ادبی انجمن نویسندگان اهل قلم خراسان» رهسپار بازار نشر شد

خراسان‌رضوی – کتاب «چهره‌های ادبی انجمن نویسندگان اهل قلم خراسان» با موضوع شرح آثار و احوال جمعی از فرهیختگان و چهره‌های ادبی معاصر خراسان به قلم جمال مدیرشانه‌چی نویسنده خراسانی رهسپار بازار کتاب شد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب (ایبنا) – مرجانه حسین‌زاده: جمال مدیرشانه‌چی که پیش‌تر او را با کتاب‌هایی نظیر «پنجاه چهره فاخر خراسان بزرگ» و «مفاخر ادبی خراسان از گذشته تا به حال» و کتاب‌هایی از این دست می‌شناسیم یکی از نویسندگان و پژوهشگران میراث‌کهن است که همواره به منظور ارتقا و اعتلای هویت فرهنگی معاصر به دنبال «مفخره‌شناسی» و شناساندن چهره‌های معاصر فرهنگی به جامعه بوده است، این‌بار کتاب «چهره‌های ادبی انجمن نویسندگان اهل قلم خراسان» را به زیور طبع آراسته است. وقتی با او در خصوص این کتاب صحبت می‌کنیم، گفت: خراسان بزرگ از دیر باز گنجینه‌ای تمام‌نشدنی و پربار از بزرگان ادب فارسی را در خود دیده و به جامعه ادبی معرفی کرده است.

او که عضو انجمن نویسندگان اهل قلم خراسان است ادامه داد: خراسان مهد فرهنگ، هنر و ادب فارسی از دیر باز تاکنون بوده است از روستای دور افتاده «پاژ» که زادگاه فردوسی است گرفته تا شهر فرهنگ و ادب یعنی «نیشابو کهن» هر کدام ستون‌های ادب فارسی در خراسان و حتی ایران محسوب می‌شوند که می‌توانیم با معرفی مفاخر این سرزمین گامی بزرگ و موثر در معرفی مفاخر وطنی برداریم.

مدیرشانه‌چی درباره انگیزه‌اش برای نوشتن این اثر اظهار کرد: در راستای معرفی مفاخر وطنی شروع به نگارش این اثر کردم، این همان شوق وافری بود که از آوان نوجوانی و جوانی در خود می‌دیدم که از مقاله‌نویسی در مجلات تجربی در دهه ۷۰ آغاز شد و این شوق تاکنون نیز در من جریان داشته و دارد.

این نویسنده‌ی مفاخر و اندیشمندان خراسان بزرگ ادامه داد: تالیف کتاب «چهره‌های ادبی انجمن نویسندگان اهل قلم خراسان» به منظور ارج نهادن به مقام و شخصیت نویسندگان و پژوهشگران خطه خراسان است که از سالیان قبل تالیف این مجموعه آثار را با نگارش جلد نخست کتاب «پنجاه چهره فاخر خراسان بزرگ» آغاز کردم.

او با اشاره به کتاب دیگرش گفت: تالیف جلد دوم همان اثر در سال ۱۳۹۸ دنبال شد و در سال ۱۴۰۰ نیز موفق به درج و شرح حال پنجاه چهره علمی خراسان بزرگ شدم که مانند کتاب قبل به همت نشر سیمرغ خراسان به زیور طبع آراسته شد.

جمال مدیرشانه‌چی بیان کرد: در ادامه چاپ و انتشار این مجموعه آثار می‌توان به تالیف کتاب «مفاخر ادبی خراسان از گذشته تا به حال» اشاره کرد که در سال ۱۴۰۱ آن را به چاپ رساندم و اینک و با توجه به تلاش‌های جمعی از ادبا، شعرا و نویسندگان خوش‌نام شهرمان مشهد در انجمن وزین «نویسندگان اهل قلم خراسان» که در سال ۱۳۹۵ به همت استاد محترم محمد حقیقت خواه تاسیس شده است تصمیم بر آن گرفتم که شرح حال آثار و احوال جمعی از فرهیختگان و چهره‌های پربار ادبی این انجمن را در کتابی وزین به نام «چهره‌های ادبی انجمن نویسندگان اهل قلم خراسان» معرفی و به چاپ برسانم تا با خلق این اثر قدمی در شناساندن مفاخر ادبی این انجمن انجام دهم.

او افزود: بیشتر رزومه‌های مربوط به این شخصیت‌ها را از لابه‌لای مصاحبه‌ها و بیوگرافی‌های آنان به‌دست آوردم به‌عنوان مثال بزرگانی چون مرحوم سید محسن مصطفی‌زاده، مرحوم سعید تشکری و مرحوم استاد حسن نطریان که سال‌هاست رخ در نقاب خاک کشیده‌اند لذا با مراجعه به مصاحبه‌ها و حتی پرسش و پاسخ از نزدیکان این عزیزان، مطالب مورد نیاز برای درج بیوگرافی آنان را جمع‌آوری کردم.

حمیدرضا سهیلی، آیدا الهی، نسرین اکرامی، محمد حقیقت‌خواه، رضا سلیمان‌نوری، رضا طوسی، جواد نعیمی، صدیقه فرخنده و.. برخی از چهره‌هایی هستند که در این اثر به آنان پرداخته شده است.

به گزارش ایبنا؛ کتاب «چهره‌های ادبی انجمن نویسندگان اهل قلم خراسان» با قطع رقعی، و شمارگان ۱۰۰۰ جلد و قیمت ۱۱۰,۰۰۰ تومان توسط انتشارات سیمرغ خراسان رهسپار بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاوه محسنی بروجردی GB ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    خوب است مجموعه ای از بزرگان فراهم کردن امید که با استقبال فراهم شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها