جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
«فروغ مغرب» زندگی‌نامه یکی از علمای اصفهان رونمایی شد

اصفهان - مراسم رونمایی کتاب «فروغ مغرب» زندگی‌نامه آیت الله اسد الله جوادی در سالن کوثر حرم زینبیه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، مدیر بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی در این مراسم درباره شخصیت آیت‌الله جوادی گفت: وی از روحانیونی است که ثقل اصفهان بوده و وزانت هر شهر به علمای اسلام است. شهرهای اسلامی بر ستون‌هایی استوار هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها علما هستند. همانطور که امام زمان (عج) ثقل زمین هستند، علما و اولیای صالح نقاط ثقل بلاد اسلامی هستند.

حجت‌الاسلام مهدی نیلی‌پور با استقبال از نگارش کتاب فروغ مغرب افزود: چنین علمایی موجب افتخار ما هستند و متاسفانه ما کمتر آثاری مکتوب در شناخت درست شخصیت ایشان داریم و خدا را شاکریم که امروز زندگی‌نامه یک عالم بزرگوار نوشته شده است.

این کارشناس معارف اسلامی با ذکر خاطره‌ای از آیت‌الله جوادی یادآور شد: روزی من ایشان را به بنیاد مهدویت دعوت کردم و برخی دستاوردهای بنیاد را به ایشان نشان دادم. ایشان در کمال تواضع فرمودند خوب شد من نمردم و این کارهای خوب را آمدم و دیدم. این کلام نشانه اوج تواضع چنین عالمی است.

نیلی‌پور در پایان گفت: خداوند به آقای جوادی عمر دهد. واقعاً از فعالیت فرهنگی درک دارند و مشوق طلبه‌ها هستند. ویژگی ایشان داشتن بیان ساده و قابل فهم است و همین باعث شده است که در منطقه غرب اصفهان بسیار موثر باشند.

«فروغ مغرب» زندگی‌نامه یکی از علمای اصفهان رونمایی شد

نویسنده اثر درباره عنوان کتاب توضیح داد: منظور از مغرب، منطقه غرب اصفهان یا همان ماربین است. آیت‌الله جوادی در این منطقه پنج مسجد ساخته‌اند و یک حوزه علمیه خواهران تاسیس کرده‌اند و در آنجا کانون فرهنگی، صندوق قرض‌الحسنه و نهاد خیریه به هدایت ایشان مشغول خدمت‌رسانی هستند.

محمود فروزبخش مهم‌ترین ویژگی آیت‌الله جوادی را مسجدداری و مردم‌داری دانست و تصریح کرد: امروز نیازمند ائمه جماعاتی هستیم که با مردم به خصوص نسل جوان ارتباط بگیرند. آیت‌الله جوادی در حالی ده‌ها سال مسجد جامع گورتان سه وعده نماز خواند که خود عصاره ۴۰ استاد حوزه علمیه اصفهان بود.

فروزبخش ادامه داد: در میان اساتید برجسته‌ای که آقای جوادی در محضرشان بهره برده‌اند، بیش از همه تحت تاثیر شخصیت حاج‌آقا رحیم ارباب بوده‌اند. آیت‌الله جوادی در جوانی توانستند آیت‌الله ارباب را به مسجد خود بیاورند تا در آنجا به صورت منظم و هفتگی نماز جمعه برگزار شود.

این اصفهان‌پژوه افزود: در این کتاب خاطرات فراوانی از اساتید آیت‌الله جوانی وجود دارد. داستان‌هایی که آیت‌الله جوادی خود شاهد آن نبوده‌اند و در مصاحبه شفاهی برای من بیان کرده‌اند. حسن این اثر آن است که در زمان حیات آقای جوادی تهیه شده است و این خود به معنای امضای تایید آیت‌الله است. در اینجا از خانواده جوادی تشکر می‌کنم که اگر در این زمینه غفلت می‌کردند، این بخش از تاریخ اصفهان به ورطه فراموشی می‌رفت.

فروزبخش در پایان تاکید کرد: «فروغ مغرب» را اگر اهل علم هستید بخوانید، برای آنکه الگو یک عالم اخلاقی را سرمشق خود قرار بدهید و اگر اهل علم هم نیستید بخوانید تا بدانید چگونه یک شخص این گونه با عاقبت‌به‌خیری زیسته است.

«فروغ مغرب» کتابی است به قلم محمود فروزبخش که زندگانی آیت‌الله اسدالله جوادی گورتانی را روایت می‌کند.

آیت‌الله جوادی گورتانی متولد ۱۳۰۵ از علمای سرشناس اصفهان است که در منطقه غرب اصفهان (ماربین) منشا خدمات فراوانی بوده‌اند. آیت‌الله جوادی آخرین بازمانده از شاگردان میرزاعلی آقا شیرازی و حاج‌آقا رحیم ارباب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها