یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
سرگذشت جزیره مرجانی ایران

بوشهر - «تاریخ جزیرۀ خارگ؛ فراز و فرود خاندان زعابی، آل‌مذکور و حیات‌داودی» نوشتۀ سید حسن رضوی، نویسنده و پژوهشگر جنوبی؛ سرگذشت خاندان‌های کهن‌‎زاد ساکن این جزیرۀ مرجانی در خلیج فارس است که به همت انتشارات «هلیله» منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، این کتاب در ۷۳۶ صفحه مصور با شمارگان ۵۰۰ نسخه راهی بازار کتاب شده که روایت مفصلی از فراز و فرود خاندان زعابی، آل‌مذکور و حیات‌داودی؛ نخستین خاندان‌های ساکن در این جزیره مرجانی بعد از اخراج پرتقالی‌ها به دست شاه‌عباس صفوی از خلیج فارس است.

ناشر کتاب «تاریخ جزیرۀ خارگ» در پشت جلد این اثر آورده است: «این کتاب داستان جزیره‎‌ای است باستانی در شمالی‎‌ترین آب‌های خلیج فارس که مردم او را «خارگ» خوانند. جزیره‌‎ای آرمیده در مسیر شاه‎راهی باستانی میان بنادر بصره بوشهر، مسقط و هندوستان که گذر دریانوردان به ناگزیر از این جزیره بوده است.

چهارصد سال پیش در زمان شاه عباس صفوی وقتی که پرتغالی‎‌های شکست‌‎خورده از خلیج فارس تارانده شدند، قبایل چندی از سواحل عمان و نواحی داخلی ایران به‌‎سمت نوار ساحلی ایران مهاجرت کردند و در پهنه وسیعی از ساحل اسکان یافتند. خاندان زعابی، آل‎مذکور و حیات داودی از جمله اینان بودند که به ترتیب در بندر ریگ بندر بوشهر و بندر گناوه ساکن شدند؛ این سه خاندان بسرعت قدرت یافته و حدود سیصد سال بر جزیره خارگ و نواحی ساحلی حکم راندند.

این کتاب حکایت زندگانی و حکمرانی این سه خاندان است که آغاز نوشتنش شاید یک کنجکاوی کودکانه بود از راز مرگ کدخدا عبدالرسول احمدی در هشتاد سال قبل؛ اما رفت تا پنج هزار سال قبل‎‌تر و آن همه تاریخ عجیب و پرماجرا حالا کد‎خدایان این سه خاندان به هیجده تن رسیده‌‎اند هر کدام با فصلی جدا و روایت ایامی چند که بر آنها و بر جزیره گذشته است.»

در بخشی از «تاریخ جزیرۀ خارگ» به قلم سیدحسن رضوی می‌خوانیم: «تاریخ‌نگاران بر این باورند که پنج هزار سال پیش، جزیره خارگ یکی از پایگاه‌های دوردست امپراتوری ایلام بوده است. گیرشمن، باستان‌شناس فرانسوی می‌نویسد: «جزیره می‌بایست از سه هزار سال پیش از میلاد مسیح جزو قلمرو کشور عیلام بوده باشد؛ زیرا با کشتی بادی فقط سه یا چهار ساعت با بوشهر، بندر مهمی که در کرانۀ ایران است، فاصله دارد و قلمروی عیلام که شوش پایتخت آن بود تا به این قسمت خلیج فارس می‌رسید؛ زیرا نیم‌قرن پیش هیئت باستان‌شناسان فرانسوی در بوشهر خشت‌هایی یافتند که بر آن‌ها نوشته‌هایی دربارۀ پادشاهی عیلام منقوش بود.»

به گزارش ایبنا، پژوهشگر و نویسنده جنوبی متولد سال ۱۳۵۱ است. وی که پیش از این آثاری چون «چند می‌گیری تا جزیرۀ ناخدا» و… را راهی بازار کرده بود، زمستان امسال نیز جدیدترین کتاب خود را با نام «تاریخ جزیرۀ خارگ» که اثری حجیم و مفصل از سرگذشت خاندان‌های ساکن این جزیره و تاریخ باستانی آن است، به همت انتشارات هلیله منتشر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها