چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
انباری که سالن مطالعه شد/ هم‌نشینی با کتاب در اداره ارشاد خوی

آذربایجان‌غربی _ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خوی گفت: طی بررسی‌های که انجام دادیم متوجه شدیم اتاقی در اداره بلا استفاده و محل انباری وسایل نظافتی است و ما این مکان را تبدیل به سالن مطالعه برای مراجعه کنندگان کردیم.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): مطالعه و تلاش برای گسترش فرهنگ مطالعه، کاری ارزشمند و از نیازهای ضروری و لازم جامعه است و هزینه و سرمایه‌گذاری در اینگونه کارها قطعاً با نگاه مادی نیست و ترویج فعالیت‌ها در بخش فرهنگی و تلاش برای گسترش فرهنگ مطالعه را امری مقدس است و چنین اقداماتی اثرات و فواید کثیری برای جامعه و جوانان دارد.

در دین مبین اسلام مقام کتاب، کتابت، علم و عالم از جایگاه و مرتبه والایی برخوردار بوده که مهم‌ترین و اصلی‌ترین معجزه پیامبران برگزیده خداوند کتاب است که در رأس آنها قرآن قرار دارد. شهرستان خوی همیشه مهد ادب و تمدن بوده و بزرگانی همچون شمس تبریزی، زریاب خویی، آیت الله خویی در این شهرستان بودند.

در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خوی استان آذربایجان‌غربی، اتاقی بوده که بلااستفاده و محل انبار وسایل غیرضروری بود که نزدیک یک سال است تبدیل به سالن مطالعه برای عموم مردم شده است.

حسین اصغری، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خوی، در گفت‌وگو با ایبنا گفت: اداره فرهنگ و ارشاد همواره حامی کتاب و کتاب‌خوانی بوده است و همیشه سعی کرده تا وظایفی را که در قبال کتابخوانی دارد را به نحو احسن انجام دهد.

وی ادامه داد: این سالن مطالعه دارای بیش از ۳۵۰ جلد کتاب در موضوعات مختلف فرهنگی، ادبی، اقتصادی، هنر، سیاسی و دیگر حوزه‌ها است و از سال ۱۴۰۱ این سالن راه‌اندازی شده است.

اصغری با اشاره به شوق و علاقه به کتاب و کتابخوانی از کودکی، افزود: می‌توانیم مطمئن باشیم چنانچه فرزندانمان از کودکی شوق مطالعه و خواندن پیدا کنند و با ایجاد انگیزه مطالعه در آنان، کتابخوانی را جزئی از زندگی خود بدانند، بدون شک در هردوره از زندگی به هر طریق ممکن مطالب مورد نیاز را بدست می‌آورند و مطالعه می کنند.

انباری که سالن مطالعه شد/ هم‌نشینی با کتاب در اداره ارشاد خوی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خوی گفت: فردی که به ارشاد شهرستان خوی مراجعه می‌کند در صورت نبود شخص مدنظر می‌تواند در این سالن مطالعه که به‌نوعی سالن انتظار هم است منتظر بوده و هم از کتاب‌های موجود بجز مجلات استفاده کند و حتی می‌تواند در صورت اینکه از کتابی خوشش آمد به‌صورت امانت یا برای همیشه با خود ببرد.

وی با اشاره به اینکه مطالعه، گنجی است که می‌بایست آن را با شیوه‌های جدید در جامعه ترویج کنیم، ادامه داد: همچنین کتاب‌های سالن مطالعه از طرف اداره ارشاد شارژ می‌شوند.

اصغری افزود: همچنین از امسال فعالیت‌های اداره ارشاد شهرستان را به مرکز شهر معطوف نکردیم و عمده فعالیت‌ها را در مناطق روستایی و محروم برگزار می‌کنیم.

انباری که سالن مطالعه شد/ هم‌نشینی با کتاب در اداره ارشاد خوی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خوی گفت: همچنین یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های اداره ارشاد در حوزه نماز، امر به معروف، عفاف و حجاب است و در این راستا دانش‌آموزان بیشتر مدنظر هستند و نماز را با زبان هنر آموزش می‌دهیم و تن پوش عروسکی داریم که گروه سه نفره هستند و با زبان هنر نماز و حجاب را آموزش می‌دهند و برگزاری ویژه‌برنامه‌های دیگر از جمله اهدای کتاب ومسابقات فرهنگی و هنری از دیگر برنامه‌های این اداره است.

وی افزود: در جامعه امروزی با توجه به گسترش رسانه‌ها و فعالیت‌های مجازی، وظیفه سنگینی بر دوش فعالان فرهنگی و کتابخانه‌ای وجود دارد و یکی از مهمترین راهبردها در یک برنامه ریزی صحیح فرهنگی، رواج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در جامعه است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خوی گفت: تجربه نشان داده است انس با کتاب و داشتن مطالعه مستمر می‌تواند گره گشای بسیاری از مشکلات جامعه باشد و باید بر تقویت فرهنگ ارزشی کتابخوانی و سوق دادن افراد از فضای مجازی به سمت مراکز فرهنگی به ویژه کتابخانه‌ها متمرکز باشد.

اصغری افزود: مطالعه و آگاهی مردم از مسائل روز یکی از راه‌های مقابله با نفوذ و حمله دشمنان بر علیه فرهنگ و اعتقادات کشور اسلامی ایران است.

انباری که سالن مطالعه شد/ هم‌نشینی با کتاب در اداره ارشاد خوی

اصغری گفت: در این راستا همچنین برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ایستگاه مطالعه‌ای نیز در ترمینال شهرستان با وجود بیش از ۳۵۰ جلد کتاب راه‌اندازی کردیم.

این مسئول با بیان اینکه طرح ایستگاه‌های مطالعه با هدف ترویج و ارتقای فرهنگ مطالعه برپا می‌شوند، گفت: در اینجا هم علاقمندان می‌توانند کتاب‌ها را با خودشان ببرند و شارژ این ایستگاه نیز هر دو ماه یکبار است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خوی گفت: بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری، «کتاب یکی از ارزشمندترین فرآورده‏‌های بشری و گنجینه‏ بزرگترین ثروت‌های بشر، یعنی دانش و تحقیق است و دروازه‏‌ای به سوی جهان گسترده ‏ دانش و معرفت است.»

اصغری ادامه داد: وقف کتاب، یکی از رایج‌ترین نوع وقف در میان مردم ایران زمین بوده است و از گذشته عده‌ای برای این‌که کتاب در دسترس طبقات مختلف جامعه قرار بگیرد آن را وقف می‌کردند.

وی تصریح کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که بارزترین وجه هویت آن فرهنگ است، همت و کوشش در راه اعتلا و ترویج فرهنگ مطالعه، کتاب و کتابخوانی، انسانی‌ترین رسالت و وظیفه ما است.

انباری که سالن مطالعه شد/ هم‌نشینی با کتاب در اداره ارشاد خوی

برپایی نمایشگاه دائمی «اداره فرهنگ ارشاد خوی در گذر زمان»

این مسئول گفت: همچنین برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی درصدد هستیم با همکاری کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کتابخانه‌های را فعال کنیم و همچنین تلاش هستیم که کمد جوایز نیز در مساجد شهرستان راه اندازی کنیم و این جوایز تشویقی بای حضور کودکان و نوجوانان در مسجد باشد.

وی در ادامه سخنان خود به برپایی نمایشگاه دائمی «اداره فرهنگ ارشاد خوی در گذر زمان» اقدام کردمی، افزود: این نمایشگاه فعلاً تکمیل نشده و بیشتر لوازم قدیمی که در اداره بلااستفاده بوده را در اینجا به نمایش گذاشتیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خوی با بیان اینکه شهرستان خوی در سال ۱۳۹۹ به عنوان شهر خلاق در حوزه هنرهای تجسمی شناسانده شده، گفت: در این نمایشگاه ۷۵ قطعه به نمایش گذاشته شده که ۲۵ مورد آن مربوط به هنرهای تجسمی است.

وی اظهار کرد: شهرستان خوی از لحاظ سبقه فرهنگی و هنرهای تجسمی پیش‌رو هستند و این نمایشگاه هنوز در حال تکمیل است و وسیله‌هایی هستند که قدمت ۵۰ سال به بالا دارند و این نمایشگاه به‌نوعی هویت شهرستان خوی در تمام هنرهای مخصوصاً هنرهای تجسمی است.

اصغری بیان کرد: برگزاری هفته کتاب فرصت ایده آل برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی و مطالعه و فرهنگ‌سازی جهت افزایش سرانه مطالعه است و دستگاه‌های فرهنگی باید با هم افزایی باعث رشد و بالندگی در این حوزه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها