دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
نابرابری صادرات و واردات ادبی چین

صادرات ادبیات چین در معرض موانعی ازجمله موانع زبانی، محدودیت‌های سانسور، تلاش‌های محدود بازاریابی بین‌المللی و رقابت مؤسسات انتشاراتی بین‌المللی است؛ مولفه‌هایی که نشان می‌دهد، چرا ارزش صادرات کتاب چین به کمتر از ۳۳ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از استاتیستا، صنعت کتاب چین با تاریخ ادبی غنی در کنار پیشرفت‌های سریع فناوری در حال تکامل و در تقاطع سنت و مدرنیته قرار دارد. به دلیل رشد طبقه متوسط و شهرنشینی، اشتهای این کشور برای دانش و داستان‌سرایی در حال افزایش است. به‌طور متوسط، کودکان و نوجوانان چینی حدود ۱۱.۱ کتاب چاپی و دیجیتالی در سال مطالعه می‌کنند، درحالی که بزرگسالان سالانه حدود ۸.۲ کتاب می‌خوانند (در یک دهه پیش ۶.۷ کتاب مطالعه می‌کردند) و البته موضوع کتاب‌هایی که مطالعه می‌شود متنوع است.

نابرابری صادرات و واردات ادبی چین

با وجود اینکه چین یکی از کشورهای برجسته به‌عنوان تولیدکننده و صادرکننده عمده کالاهای مختلف است، صادرات ادبیات این کشور در معرض موانع متعددی ازجمله موانع زبانی، محدودیت‌های سانسور، تلاش‌های محدود بازاریابی بین‌المللی و رقابت از سوی مؤسسات انتشاراتی معتبر بین‌المللی است. این موارد نشان می‌دهد که چرا ارزش صادرات کتاب چین به کمتر از ۳۳ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ رسید، این در حالی است که سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۷ به اوج خود رسید، زمانی که ارزش‌ها از ۶۰ میلیون دلار فراتر رفت. از سوی دیگر، آمار واردات کتاب، تقاضای کشور را برای حضور طیف وسیعی از نشریات نشان داده است. در سال ۲۰۲۲، چین، ۳۳۲ میلیون دلار (چیزی حدود سه برابر یک دهه قبل) کتاب وارد کرد.

تغییر الگو از صفحات کتاب به صفحات نمایش مجازی

فروش کتاب در چین نه‌تنها با عصر دیجیتال همگام بوده، بلکه با تمام وجود آن را پذیرفته است. بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲، نفوذ کتاب‌های دیجیتال دوبرابر شد و به بیش از ۸۰ درصد رسید و پلتفرم‌های مطالعه آنلاین نقش مهمی در تقویت این پذیرش دیجیتالی ایفا کردند. امثال Zhangyue و QQ Reader دسترسی خوانندگان را به کتابخانه گسترده‌ای از موضوعات مختلف کتاب فراهم می‌کنند. همچنین ارائه‌دهندگان تجارت الکترونیک، به‌ویژه Dangdang.com و JD.com خرید کتاب را بسیار آسان‌تر از قبل کرده‌اند. از سال ۲۰۱۶، فروش آنلاین بیش از ۸۰ درصد از بازار خرده‌فروشی کتاب را به خود اختصاص داده است.

ژانرهای محبوب کتاب در چین

جای تعجب نیست که خوانندگان چینی طیف وسیعی از نشریات ادبی را مطالعه می‌کنند. کتاب‌های غیرداستانی که به موضوعاتی مانند رشد شخصی، تجارت و امور مالی می‌پردازند، خوانندگان اختصاصی پیدا کرده‌اند. تمایل قوی مخاطبان برای مطالعه کتاب‌های آموزشی نشان‌دهنده تأکید جامعه بر یادگیری و خودسازی است. در همین حال، ادبیات کلاسیک چین مانند قهرمانان رزمی و داستان‌های تاریخی جذابیت خود را حفظ می‌کنند و بر قدردانی از وسعت ادبیات چین تأکید می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها