پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰
حوزه علمیه قم شاهد یک جهش تحولی در تحقیقات فقهی است

قم - مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان اینکه حوزه علمیه در زمینه‌های مختلف پژوهش‌های متعدد و موثری انجام داده است، تصریح کرد: حوزه علمیه قم شاهد یک جهش تحولی در تحقیقات فقهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در آیین افتتاح دومین نمایشگاه تخصصی پژوهش‌های فقهی، بیان کرد: این نمایشگاه، دومین نمایشگاه پژوهش‌های فقهی است که در این ایام از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار می‌شود.

وی افزود: ما وقتی از نمایشگاه یک ملاحظه اجمالی می‌کنیم، حرکت قوی علمی در حوزه را به خوبی می‌بینیم که نشان می‌دهد در حوزه علمیه ما توانایی و ظرفیت‌های بسیار بزرگی وجود دارد.

فاضل لنکرانی اضافه کرد: امروز در ساحت فقه، حوزه در همه ابعاد حرف‌های تازه و قوی و آنچه بشر معاصر به آن نیاز دارد مطرح می‌کند. در بُعد فقه و اصول امروزه می‌بینیم موضوعات بسیار جدیدی به میدان فقه آمده و فقه در میدان موضوعات حضور پیدا کرده است.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، عنوان کرد: اگر فقه ما در گذشته در موضوعات محدود، توانایی خود را نشان می‌داد، امروز در میدان‌های اجتماعی بسیار کارآمد حضور موثر دارد.

حوزه علمیه قم شاهد یک جهش تحولی در تحقیقات فقهی است

این استاد حوزه علمیه، تصریح کرد: در مسائل سیاسی حرف‌های تازه، مهم و کارسازی برای عرضه به مراکز علمی داریم. قطع نظر از مسائل اجرایی، برای عرضه به دانشمندان و محققان تحقیقات علمی خوبی وجود دارد. اگر از حوزه علمیه سوال کنم بعد از ۴۰ سال در حوزه نظریه سیاسی کاری انجام شده است، با افتخار می‌گوییم بله. پژوهش‌هایی در حوزه مقدسه شده است که شاهد بر همین مدعاست.

وی یادآور شد: در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) چندین سال درباره مسئله لزوم حکومت در دین و بلکه بالاتر از آنکه دین برای حکومت است مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است.

فاضل لنکرانی ادامه داد: اگر در گذشته اندیشه سیاسی امام متخذ از یک روایت یا دو روایت بود، امروز ما تثبیت کردیم که این اندیشه مبتنی بر آیات متعددی از آیات قرآن کریم است.

حوزه علمیه قم شاهد یک جهش تحولی در تحقیقات فقهی است

وی گفت: در مسائل اقتصادی نیز موضوعی نیست که حوزه به آن پاسخ نداده باشد و موضع دین و فقه را روشن نکرده باشد. از همان روز که ارز دیجیتال مطرح شد در همین مرکز ما جلسات زیادی برای تحلیل مسئله برگزار کردیم. در مباحث مربوط به هنر و خانواده منشورات متعدد و متنوع در موسسات مختلف تولید شده است. لذا ما شاهد یک جهش تحولی در تحقیقات فقهی در حوزه علمیه قم هستیم.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) بیان کرد: البته اعتراف می‌کنیم این تحقیقات و دستاوردها مربوط به بدنه حوزه نیست بلکه شخصیت‌های بزرگ در حوزه با ایجاد مراکز این تحول را به وجود آوردند. قبل از انقلاب بحث موضوع‌شناسی را در حوزه مورد تصور و تصدیق قرار نمی‌گرفت اما امروز مراکز موضوع‌شناسی است که از مراکز موثر حوزه است که در عناوین مختلف موضوعات را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی در پایان تصریح کرد: اگر حوزه حیات علمی و تحولات رشد علمی دارد مرهون امام است، مرهون مراجع بزرگی است که تلاش کردند تا حوزه به اینجا برسد. امیدوارم هر سال شاهد نوآوری قوی‌تر و محکم‌تر باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها