جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
ژنرال چشم آبی یا سپهبد چشم سبز؟

شایعاتی که درباره نادر جهانبانی از شخصیت‌های نظامی دوران پهلوی دوم میان مردم رایج است و خیلی‌ها از او اسطوره‌ای در ذهن خود ساخته‌اند که پایه و اساس درست و مستدلی ندارد، اما بعضی‌ها آن را باور کرده و حتی بازنشر هم می‌کنند. شاداب عسگری در «ژنرال چشم آبی؛ بازخوانی زندگی سپهبد نادر جهانبانی» به بررسی نکاتی پرداخته است که برخی به این خلبان نسبت می‌دهند و از او خلبانی افسانه‌ای ترسیم کردند!

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ شاداب عسگری و مرضیه یادگاری در کتاب «ژنرال چشم آبی؛ بازخوانی زندگی سپهبد نادر جهانبانی» با تکیه بر اسناد و مطابقت با بعضی وقایع تاریخی درصدد برآمدند که از چهره این خلبان حکومت پهلوی دوم افسانه‌زدایی کنند.

مولفان در ابتدا به زندگی اجداد جهانبانی پرداخته‌اند و به نوعی شجره‌نامه او را از دوره قاجار بررسی کردند سپس به تولد، تحصیل و حضورش در نیروی هوایی ارتش پهلوی دوم پرداختند و هر آنچه که پس از مرگ به نادر جهانبانی در فضای مجازی و برخی کتاب‌ها نسبت دادند، زیر ذره‌بین اسناد و رویدادهای تاریخی قرار دادند. فصل اول کتاب «ژنرال چشم آبی»، «خاندان جهانبانی» نام دارد. این فصل به معرفی خاندان جهانبانی به‌طور مشخص، پدر و و برادرانش می‌پردازد و چگونگی تولد، تحصیلات و اعزام نادر به دانشگاه خلبانی اتحاد جماهیر شوروی سابق را مورد توجه و بررسی قرار می‌دهد. فصل دوم که «وقایع خدمتی نادر جهانبانی از ابتدا تا انتها» نام دارد، در برگیرنده سیر خدمتی وی در نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی و همچنین بازخوانی اقدامات خاص منتسب به اوست. اقداماتی که وی را در قالب یک اسطوره بی‌بدیل در تاریخ نیروی هوایی ایران، منطقه و حتی جهان معرفی می‌کند. از این‌رو تمام این روایت‌هایی که پیرامون او در این حوزه مطرح شده مورد تفکیک و بررسی کارشناسانه قرار گرفته است. آنچه در گزارش زیر می‌خوانید اشاره کوتاهی به شخصیت و تنها یک مورد از رویدادهای افسانه‌ای است که به جهانبانی نسبت دادند.

نادر جهانبانی، فرزند امان‌الله جهانبانی را یکی از مشهورترین خلبان نیروی هوایی عصر پهلوی دوم و حتی فرمانده یا جانشین نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی ایران معرفی کرده‌اند. مباحث و موضوعاتی درباره او مطرح می‌شود که زمینه‌ساز به وجود آمدن شهرتی بسیار فراتر از جایگاه حقیقی و تاریخی است که تا کنون یک خلبان در ارتش شاهنشاهی ایران به دست آورده بود. داستان جهانبانی را به گونه‌ای بازتعریف کرده‌اند که به دلایل مختلفی، از جمله داشتن چشمان آبی، دوری از سیاست، داشتن ظاهری مقتدر و جذاب، جایگاه یک ابرنظامی خاص و ورزیده به اذهان مخاطبان متبادر شود. از این رو، تعداد افرادی که او را نماد «برترین نیروی» در ارتش شاهنشاهی می‌دانند، قابل توجه است.

این روند در حدی توسعه یافته که او را جایگاهی بسیار خاص میان تاریخ نظامیان ایران می‌نشاند؛ پارامترهایی که البته منجر به ساختن افسانه‌هایی درابه عملیات پیچیده نظامی توسط او می‌شود که تا کنون به صورت مستدل، درستی یا نادرستی آنها مشخص نشده است.

بیان مطالبی پیرامون نادر جهانبانی که موید قدرت و صلابت اوست، با شرایط زمانی خاصی مرتبط می‌شود که تمامی مورخان داخلی و خارجی تاریخ معاصر متفق‌القول بر این باور هستند که محمدرضا پهلوی هیچ قدرتی را در میان کارکنان کشوری یا لشکری برنمی‌تافت. از طرفی اسناد و مدارک زیادی موجود است که نادر جهانبانی را یک نظامی عصبانی، خشن، حساس، حسود نسبت به موفقیت دیگران معرفی می‌کند و در یک کلام، فردی که منافع شخصی را بر منافع سازمانی ترجیح می‌دهد. همچنین، پیرامون وی عنوان می‌شود که به درجه، پست و مقام خودش، بیش از هر چیز دیگری اهمیت می‌داده است.

در ابتدا باید گفت نادر جهانبانی دارای قد ۱۷۷ سانتیمتری و چشمانی سبزرنگ بود؛ لیکن همیشه از او به عنوان خلبان چشم آبی یاد می‌شود که همین موضوع ساده می‌تواند دلیلی قاطع و جامع در راستای این واقعیت باشد که بسیاری مطالب مطروحه پیرامون او هیچ پایه و اساس واقعی نداشت، چون به ساده‌ترین موارد هم توجه نشده است.

از جمله موردی که درباره نادر جهانبانی مطرح می‌شود؛ عبور از زیر پل اهوازست. شهر اهواز مرکز استان خوزستان، تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دارای چهار پل روی رودخانه کارون بوده که تعداد این پل‌ها در طول ۴۲ سال گذشته به عدد ۹ رسیده است. معروف‌ترین آنان، به پل سفید اشتهار دارد که در سال ۱۳۱۵ ساخته شده و دارای دو دهنه یا قوس کامل برای عبور آب از زیر آن است. این همان پلی است که عنوان می‌شود جهانبانی با هواپیمای جنگنده از زیر آن عبور کرده است. گفتنی است که هیچیک از دیگر پل‌های ساخته در حکومت پهلوی در شهر اهواز، قرابت تصویری را با آنچه درباره جهانبانی مطرح می‌کنند، ندارد.

اولین تناقض از همین نقطه آغاز می‌شود، زیرا در عکسی که در همین ارتباط به جهانبانی منتسب شده، پلی را نشان می‌دهد که دارای تعدد شش دهنه اصلی یا زیرگذر برای عبور آب است. دومین مورد به فضای پیرامون رودخانه بازمی‌گردد که با پارک حاشیه‌ای و محیط اطراف رودخانه کارون ایران تفاوت ماهوی انکارناپذیر دارد. سومین مورد در ارتباط با هواپیمای موجود در تصویر که از نوع روسی و میگ است، حال آنکه در نیروی هوایی شاهنشاهی ایران، هیچ هواپیمای روسی خریداری و به کار گرفته نشد. تحت این شرایط، این سوال قابلیت طرح را دارد که موضوع چیست؟ آیا اصالت تصویر زیر سوال بوده یا تصاویر ساختگی است؟

پاسخ خیلی صریح و واضح است. این عکس اصالت دارد و هیچ نوع ساخت تصویری هم انجام نپذیرفته است؛ اما واقعیت آن چیز دیگری است. عکس موردنظر به یکی از خلبانان نیروی هوایی شوروی به نام والنتین پیروالوف تعلق دارد که در تاریخ ۴ ژوئن ۱۹۶۵ یک فروند میگ ۱۷ را در زیر دهانه پل مرکزی واقع در رودخانه «اوب» در شهر نووسیبیرسک پرواز داد. روز گرم و آفتابی بود، ساحل مملو از مسافران بود و افسران ستاد منطقه در میان آنان بودند. ناگهان هواپیما مانند یک پیکان نقره‌ای به سمت دهنه جلوی پل هجوم آورد و در ادامه، به سمت بالا و آسمان صعود کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 77
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 157
  • حسین IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    بنده باایشان روبروشدم وایشان رامردی قرص محکم وطن پرست باخصلت یک فرمانده دیدم
  • علی US ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    پسر نادر جهانبانی عبور وی را از زیر پل رد کرده و گفته چنین کاری تنبیه انظباتی میداشت.ایشان گوچگترین اتهامی به جز سپهبد و خلبان بودن نداشت ولی اعدام شد.
  • بارون جانی IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    شنونده باید عاقل باشد
  • ارتشی ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    پسر مرحوم جهانبانی تکذیب کردن پل اهواز .و شاگردان سپهبد خلبان جهانبانی که اکثرا درجنگوشرکت داشتندگفتنداستادماخلبانان جنگ هیچوقت سپهبد جهانبانی افسری بی انظباط نبود .وهمیشه قهرمانان شجاع نیروهوایی به روح حهانبانی درودمیفرستندودرهشت سال جنگ نشان دادن که استاد بی نظیری همچون مرحوم جهانبانی داشتند قد جهانبانی ۱۸۳سانتی متر هست اول تحقیق کنید دروغ درمورد کسی کع استاد کلیه خلبانان نیروی هوایی بود نگوید شرافت داشته باشید
  • گیتا US ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    همیشه میگن مرغ همسایه غاز است شما به خلبان روسی افتخار میکنید که چی این بخت برگشته را که اعدام کردید خواهشا دست از سرشان بردارید شما منتقد عزیز برای این خاک وبوم چکار کردید
  • گیتی IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    اخر نفهمیدیم چه ربطی داشت به مرحوم سپهبد جهانبانی ؟ هرکس بود ایرانی بود غیرت داشت
  • پریسا IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    شما راس میگی
  • Jaber DE ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    باشه شما درست میگی، بقیه دروغگو. حالا چرا جهانبانی واست مهم شده؟
  • حسن IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    جرمش این بود که اسرار هویدا میکرد.
  • علی احمدی IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    اینجانب بعنوان پژوهشگرتاریخ بانویسنده این کتاب صحبت کردم ومواردی که صحت نداشت گوشزدکردم که درچاپ بعدی اصلاح شود فرزندآن مرحوم درمصاحبه باصدای دویچه وله آلمان حقایقی راگفته که دراین کتاب نیامده البته بعضی مطالب اغراق آمیزرافرزندایشان ردکرده
  • رضا US ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    اتفاقا همه آنها صحت داره
  • مهدی IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    همه دروغ میگن شما خیلی راست میگید
  • عیسی بیات IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    در مصاحبه ای که با فرزند جهانبانی انجام شده بود شایعات پرواز از زیر پل کارون و ....که بر زبان مردم انداخته اند را نشان علاقه مردم به پدرش و قهرمان سازی دانسته بود و این شایعات را غیر واقعی دانسته بود . ولی از اینکه نادر جهانبانی یک خلبان بی نظیر بوده شکی نیست او ودگر خلبانان که در رژیم قبل به آمریکا رفتند علم خلبانی کسب کردند و به وطن خویش بازگشتند واقفیم که در جنگ تحمیلی به وطن خود وفادار ماندند و در راه وطن جان نثار بودند .بدون شک جهانبانی هم اگر با اعدام از پای درنمیامد .سرباز وجان نثار وطن خویش بود . به هرحال برای او هم چنین رقم خورد.
  • جلیل IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    شما در حدی نیستین که بخواین در مورد همچین انسانهای با وجدان و با شرف صحبت بکنید
  • کریمی IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    اینکه آقای جهانبانی درگذشته جه جور شخصی داشته .شبيه گذشته آقای هویدا نخست‌وزیر دوره پهلوی صحبت های بسیاری در میان بوده. اما شاید در گذشته این اشخاص اعدام نشده بودند امروز مجبور به تهیه مستندات در باره زندگی و گذشته این افراد نمی شدیم.
  • ایران من IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    عبور از زیر پل موضوعی انکار ناپذیر است.
  • Sajad IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    الان از خراب کردن این ژنرال چی میخواد گیرتون بیاد مثلا ?
  • سعید DE ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    فرزند ایشان هم موضوع پل را تکذیب و خلاف روحیات ایشان و اصولا یک تخلف از دید پدر عنوان کرد.
  • رها NL ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    اگه الان بود با فرماندهیش هیچ کی به پای توان نظامی هوایی ایران نمبرسید.بی شک کشتن این پهلوان هوایی ایران کار جاسوسان ضد ایران بود
  • قربان IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    سلام هرچه باشد بلاخره سرباز وطن بوده ما به عنوان یک ایرانی وطن پرست به قهرمانان کشور که به هر عنوان نظامی در طول تاریخ تاسیس پارت عزيز احترام بگذاریم از اول تا امروز آیا نویسنده گان کشور های دیگر بودند که‌ تخریب بزرگان خود می پرداختند نه نه هرگز عملکرد آنها چه راست باشد چه دروغ به تعریف و تمجید آنها با اب و تاب می پرداختند ما يک عيب بزرگ داریم که همیشه نقطه ظعف همدیگر را بیان می کنیم خوب یا بد که‌ عکس روسی است يا نه کاري ندارم بلاخره به قهرمان ایرانی نسبت داده شده چه بهتر کشور های دیگر مشاهیر ما را به نام خود در یونسکو ثبت می کنند وافتخار هم می کنند عربستان نقشه خلیج عربی چاپ می کند مقامات ما ساکت اومدیم گیر دادیم به یک سرباز قهرمانان نظامي هميشه افتخار ایران اسلامی عزیزم والسلام
  • حسین IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    اصلا خلبان روسی نبوده خود سپهبد
  • مرتضی IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    برید خجالت بکشید مردم چی فرض کردید
  • علی IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    میشه خاطرات خلخالی و دادگاه جهانبانی را هم مورد مطالعه قرار داد .
  • سیدعلی IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    این مرد شریف. بود که نیروی هوایی ایران را پایه گذاشت
  • سیفوری IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    سلام عالی بود محبت دارید. ممنون
  • ایرانی زخم خورده IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    نادر جهانبانی یکی از فاسدترین افسران دربار پهلوی منحوس بود حتی فاسدتر از برخی مسئولین نفوذی امروز کشور بود. او در بمباران کشور ویتنام و ظفار در کشور عمان خوش خدمتی های به امپریالیسم کرد. به گفته پسرش این همه تعریف و تمجید از پدرش را رد می‌کند و همه دورغ و شایعه می‌داند و ابراز نگرانی کرده است ولی یک مشت اسکول بیسواد از این مرد ضد بشر اسطوره تو خالی ساخته اند.
    • شهریارشهرسنگستان IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      واقعا متاسفم که ماهنوز توان دیدن هرچیز رادر حدخودش نداریم.ما یا از اینطرف بام می‌افتیم..یا از آنطرفش‌‌..من درتبحر جهانبانی هیچ شکی ندارم.چون مستندات وشاهدین فراوان هستن...ما حق مطلب رادرموردهیدان عباس دوران..یاسینی وشمشادیان ادا نکردیم ونمیکنیم..ماهنوز شهیدصیادشیرازی که هم عصرمابوده رانشناختیم..همه این شهدافداکار وخدمتگذاروشجاع ومن ومتعهدبودن..وای بحال ماکه امانتداران خوبی نبودیم و نیستیم ونخواهیم بود..قدردان هم نیستیم..و..و..پس چطور میتونیم بزرگ مردی چون جهانبانی را درحدخودش ببینیم..وای برما
    • تویوتا کرسیدا IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
      شرف راستی صداقت وجدان آگاه
  • علی رضا عینعلی IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    هر چی که بود بازم فرمنده بود ، اگر فرمانده خشن و عصبانی یا حساس نباشد هیچ کسی از او فرمان نمیبرد ، روحش شاد یادش گرامی
  • معصومه تاشک IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    پسرش تمام این موارد رو رد کرده
  • حسن IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    دانشمند چشم آبی در دنیا کم است لقب است همین استدلال
  • ح IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    عالیست
  • سایه نظمی IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    تازه پهلوی پرستا به این نکته هم توجه نمیکنند که خلبان چشم آبی اصالت قاجاری و ترک داشت 😅😅😅
    • شهریارشهرسنگستان IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      ایشان اصلیت قشقایی داشتند..عشایر ترک زبان اطراف شیراز...اصلیت ...مهم این بود که نسب ایرانی داشت..همه اقوام اصیل ایرانی محترمند...چرااینقدر نبش قبر کنیم؟
  • حمدالله موسوی IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    جهانبانی هرچه بود گذشته جناب نویسنده . ایرانی جماعت عادت داره غریبه را ستایش کنه
  • اهورا مزدا GB ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    تا ابد زنده و جاوید سربازان و فرماندهان دلیر ایران تاریخی
  • مهدی __ IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    خدا رحمتش کنه. و از سر تقصیرات ما ! بگذره
  • حسین IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    حسود هرگز نیاسود.
  • لاله IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    برای اینکه کلامون بد توی همدیگه نره اسم این بزرگ مرد نیارید وگرنه طوفان بپا میکنم این قول میدم
  • حسنی IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    ضرب ل مثلی هست میگویندازکاه کوه. میسازنداگراززیرپل قطورعبورکرده خوب بود چون خلبانان عراقی رد شده بودزمان جنگ آوردندزیرپل میل گردبافتند
  • Ali ghobadi DE ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    من نمیدانم شما استبدادخواههای سلطنت طلب چرا اینقدر مرده پرست وواپسگراهستید آخه مگراین آقاجزاینکه جزو زنجیره دیکتاتوری وسرکوبگرانه رژیم پهلوی بود وآخرین سمتش سرپرست اصطبل خاندان پهلوی بود...واقعاآدم ازبیسوادی وواماندگی شماشاه پرستان کوته فکروعقب مانده از غافله دموکراسی وآزادیخواهی شگفت زده میشه
    • A.kh IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      عزیز دل اگه با اون علم و آگاهی سرپرست اصطبل بوده الان شماها با این علم و آگاهی که فکر نمیکنم هواپیمای جنگی رو از نزدیک دیده باشی رو به چه کاری باید گمارد
    • محسن IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      شما لطفاً از مرده پرستی حرف نزنید !!! ا
  • رضا، IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    هر چقدر کتاب بنویسند، از محبوبیت عقاب چشم آبی کم نمی شود
  • محسن IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    بررسی سوابق شاداب عسکری گویای واقعیت اظهارات این شخص است .
  • سرورصالح زاده IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    باسلام مطالبی که دراینستاگذاشته میشوندخیلی قابل باورنیستن درموردنادرجهانبانی هم این مسئله میتونه صدق کنه لازم هست خواننده این مطالب مطالعه وبینش کافی داشته باشه تاتوهم صورت نگیره درضمن امرای ارتش دوران شاه ازتکبروغرور بی حدی برخورداربودندکه این خودامتیازبحساب نمیاد.
  • ناشناس IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    جهانبانی شخصیت محترمی بوده و هست.
  • خلبان چشم آبی IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    دوست عزیز چنانچه واقعا خبرنگار هستید و دنبال حقایق ، لطفا به اتفاقات تخیلی که بیشتر خرافات هست تا واقعیت بپردازید
  • Selçuk RS ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    زنده یاد جهانبانی خلبان قابل و شایسته ای بودند و فرد سیاسی نبودن
  • حسن IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    وقتی جهانبانی را برای محاکمه آوردند، کاغذی بر گردنش انداختند تا جرمش را بنویسند؛ اما او جرمی نداشت، کسی هم پیدا نشد شهادت دهد او جرمی انجام داده‌است. پس روی کاغذ سفید نوشتند: سپهبد نادر جهانبانی، عامل فساد و اعدامش کردند.
  • سید IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    دمت گرم واسیلی کریانکوف کلشیر کوف
  • امیر جهانبانی IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    عالی
  • عباس ابن علی IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    اتفاقا همه میدونن این خلبان چشماش ابی بود زیادهم ابی بود قشنگ هم هواپیماسوار میشد هشت سال جنگ تحمیلی دودمان نیروی هوایی صدام نابود کرده بود واز زیر پل اهواز هم رد میشد خوبم رد میشد خیلی هم خوشتیپ بود اصلش هم عشایر استان فارس بود
  • محمد کاظم کرمی IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    سپهبد نادر جهانبانی معاون نیروی هوايي ارتش شاهنشاهی و پایه گذار گروه آکروجت نیروی هوایی بودبود و خوده پسرش هم گفته ک پدرم از زير اون پل پرواز نکرد و دروغ هستش و گفته پدرم افسری با انضباطی بود و از این کارها نمی‌کرد. برین سری بزنین ک عالیجناب سپهبد جهانبانی ک بود و چ کرد .
    • isaac IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
      سلام به هموطنان عزیزم: ما که اطلاعات درستی نداریم،اما وقتی جنگل آتش میگیرد تر و خشک با هم می سوزند این مرحوم هم مثل بقیه می بایست از کشور مهاجرت می کرد.ایشان ۲۴ بهمن دستگیر و در ۲۶ بهمن اعدام شد و بنابراین در جنگ ایران و عراق حضور نداشت.
  • اصغر زمانی US ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    تاریخ را نمیشه عوض کرد،، شاید برای مدت کوتاهی افرادی نان به قلم خور بتواند تحریفاتی بکنند،، اما ازاین افراد و یا نظامی های نمک خورده،، نمکدان شکسته همیشه وجود داشته و هست
  • کوروش IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    این چه مصیبتیه که یه عده مدام تلاش می کنند اسطوره ها رو خدشه دار کنند ؟ بس کنید آقا، پس کی خوبه ؟ با این کارها نه بزرگی کوچک می شود و نه کوچکی بزرگ .
  • مرتضی IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    با سلام در مورد سپهبد جهانبانی تبلیقات حکومت قبلی نبوده این نقل قول از همکاران و زیر دستانش نقل شده که بسیار انسان شریف و درستی بوده حالا چشم سبز و ابی ملاک نیست وطن دوستی و ایرانی اربایی شیعه بودن درست است
  • حسین IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    چشم های شما چه رنگیه؟
  • علی اسفندیاری IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    در دنیایی که همه کشورها از جمله کره جنوبی و ژاپن از ارتش پراکنده خود در زمان قدیم اسطوره سازی می نمایند و کتاب هنر جنگ را از سوی سن تزو به علوم نظامی بین الملل تحمیل می نمایند، و این موضوع را با اب و تاب در فیلم های سینمایی خود در سطح جهانی معرفی می نمایند، مااز اسطوره های ارتش قدیم ، افسانه سازی و رمز گشایی می نماییم.
  • ساناز سلیمانی IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    دوستان لطفا اول مطلب رو بخونید بعد نظر بدید. مطلب نه دفاع کرده و نه تخریب کرده فقط با اسناد و مدارک یک شخصیت و کتاب رو رو معرفی کرده خیلی جالبه که حتی حوصله نمی کنید چهارخط مطلب بخونید
  • غلام علی IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    باید به ایرانی بودنش افتخار کرد از ظاهرش پیداست که افسری لایق برای ایران بوده
  • ناشناس IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    اینقدر از افراد فاسدی مثل جهانبانی دفاع نکنید اینها اسطوره نیستند
  • قاسم IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    درود به روان پاک همه سربازان وطن از اریو برزن تا جهانبانی و قاسم سلیمانی
    • جواد IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      دروووود به شرفت
  • منصور IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    اگه اینقدر بی اهمیت بوده چراکتاب درمورداین نوشتی.
  • آریو IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    قطعا مورخان درمورد جهانبانی خلخالی ودیگران وخدماتی که به کشورمان کردن وعرق وطن پرستی آنها خواهندنوشت وپرده ها خواهندافتاد
  • محمدی IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    شما.چراازپرسنل.نیروهوایی.نمیپرسید
  • حسین IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    هرکس به این خاک خدمت کرده همیشه یادش دربین هموطنانش زنده است
  • مهران IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    من خودم افسربازنشته نیروی هوایی هستم پروازاززیرپل کارون اصلاصحت نداردوساختگی است وشاهنشاه هم بدلیل اینکه برای اوسعایت میکردندهرکزاورانفراول فرماندهی نمیدادهمیشه جانشین بودولی درپروازومعلم خلبان بودن وشخصیت جدی ووقاراووقاطعیت ومنضبط بودن اوهمان زمان که من دوره میدیدم زبانزدخاص وعام بودخوب است کسانی که اطلاع ندارنداظهارنظرنکند
  • ایران IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    متاسفانه همواره ایرانی ها جایگاه خدایی به انسان می دن و این در طول تاریخ همیشه ادامه داشته تا الان
  • امیر IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    من اول انقلاب روزنامه کیهان را که چاپ میشود می‌خواندم هرروز لیست مقامات شاه که اعدام میشدند و جرایمی که داشتند منتشرمیکرد در مورد جهانبانی یادم نوشته بودتیمسار نیرو هوایی بوده و علاقه زیادی به نگهداری اسب و اسب سواری داشته و در اصطبل اسب هاشم برایشون موزیک پخش می‌کرده
  • س IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    دروغ یا راست مهم نیست .مهم این هستش که ایشون یک ایرانی اصیل وبا اقتدار بوده وباید قبول کنیم همیشه گفتم و میگم .اگر تخصص ارتش و شجاعت جوانان بسیجی نمی بود هیچ وقت ایران از آزمایش سخت جنگ هشت سال با کل دنیا سالم بیرون نمی یامد .
  • ایرانی IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
    آره ازنظرشماهاکه به این آقای جهانبانی مثبت دادید به مست ایرانی خودتحقیر.بله بهترین شاه رضاقلدرو پسر بی عرضه ی فراری ودزدش بودن اون دوره ایران گلستون بودمردم توخوشی بودندخلبانش جهانبانی بوده باهواپیماش ازتوسوراخ سوزن ردشده تنها خلبانی بوده که تودنیاتک بوده مثل رضاقلدروپسرش.وای دیدیدچه روزای خوشی داشتیم خلبانمون این بود ارتشمون بزرگترین ارتش دنیا بوده یااحمقیدیاخودتون روبه حماقت زدید.
  • آزادعلی IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
    ایران زمین همیشه سربازانی داشته که فخر جهان هستند آنها برای این خاک خدمت کردند چه جهانبانی چه صیادشیرازی یا مردم و ملت قدر آنها را می‌دانند و به آنها افتخار می‌کنند چه چیزی بهتر که جانشان برای خاکشان رفت چه جهانبانی چه دوران آنها وفاداران به خاک ایران بودند، کاش ما و دولت مردان هم قدر خدمتگزاران را درست ادا کنیم.
  • ناظر IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
    بزرگوار ایشان از پدر قاجاری هستند و از طرف مادر از مهاجرین گرجستانی لقب جهانبانی هم از جدش سیف الله میرزا جهانبانی فرزند فتحعلیشاه نامگذاری کرده آمد پدرش هم امان الله میرزا جهانبانی از نظامیان ارشد اواخر قاجاری و دوره رضاشاه بود ایشان جزو تیم آکروجت طلایی نیروی هوایی و آخرین پست سازمانی اش معاونت عملیات نیروی هوایی ارتش بوده که به حکم صادق خلخالی اعدام شد
  • تیمور IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    من اصلأ ایشان را نمی شناسم.فقط خدارحمت کنه شهید صیاد شیرازی و شهید قاسم سلیمانی را... روحشان شاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط