یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
برگزاری کارگاه آموزش داستان با موضوع چیستی داستان دینی در شیراز

فارس- همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی محمدرضا شرفی خبوشان با کارگاه آموزشی چیستی داستان دینی به فارس سفر کرد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - نجمه اشرفی: همزمان با سی و یکمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی محمدرضا شرفی خبوشان با کارگاه تخصصی آموزش داستان با موضوع چیستی داستان دینی مهمان شیراز شد.

محمدرضا شرفی خبوشان شاعر و نویسنده‌ای که برای برخی از آثارش نظیر بی‌کتابی موفق به دریافت کتاب سال جمهوری اسلامی و جایزۀ جلال و… شده است، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این برنامه های آموزشی که ۲۸و ۲۹ آبان ماه در شیراز و جهرم برگزار می‌شود از مقدمات نهمین دوره جشنواره خاتم است.

شرفی خبوشان که یکی از برگزیدگان «آتیۀ داستان ایرانی» از جایزه ادبی جلال است، دبیری علمی این جشنواره را به عهده دارد.

وی در خصوص جشنواره خاتم توضیح داد: فراخوان نهمین دوره جشنواره خاتم در بخش‌های دانش آموزی و بزرگسال با موضوعات بازنمایی و بازگویی و بازآفرینی شخصیت و شیوه‌ی زندگی پیامبر اکرم (ص)،نمایش تأثیر وجوه شخصیت پیامبر اکرم (ص) در زندگی نزدیکان، اصحاب و معاصران ایشان از چند ماه پیش اعلام شده و علاقمندان تا پایان اسفند ۱۴۰۲ فرصت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

این نویسنده و شاعر خوش ذوق یادآور شد: در ۸دوره گذشته این جشنواره در قالب داستان کوتاه برای بزرگسالان و دانش آموزان در دو بخش جدا برگزار شده و رهاورد جشنواره در قالب کتب متعدد توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

در نهمین دوره قالب مینی مال یا داستان کوتاه کوتاه و ارائه طرح رمان هم افزوده شده و طرح های برگزیده رمان زیرنظر اساتید راهنما تامرحله تولید مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی در خصوص کارگاه های آموزشی در خلال جشنواره نیز توضیح داد: در تمام دوره ها توسط دبیرخانه جشنواره و برگزار کنندگان کارگاه های آموزشی برای علاقمندان برگزار می‌شود تا با این فرصت آموزشی نویسندگانی که علاقمند هستند درباره شخصیت پیامبر (ص) داستان خلق کنند، یاری کنند که چگونه وارد این حوزه شوند. در کارگاه ها سعی می‌شود مسائل تکنیکی و ایده یابی و تبدیل سوژه به داستان را به علاقمندان آموزش دهند.

دو کارگاه آموزشی در هتل راد شیراز در بافت تاریخی و مرکز شماره سه کانون پرورش فکری و یک کارگاه آموزشی شهرستان جهرم باهمین منظور برگزار می‌شود. این برنامه ها تا اسفند ماه ۱۴۰۲ در سایر استان‌ها ادامه دارد تا علاقمندان بتوانند پرشورتر در جشنواره شرکت کنند.

شرفی خبوشان با اشاره به اینکه در سایت جشنواره خاتم هم آثار دوره های قبلی معرفی شده، خواندن آن آثار هم یک دوره آموزشی دانست و توصیه کرد علاقمندان به آثار دوره های قبلی هم سربزنند.

علیرضا ارسنجانی و حمید گروگان بعنوان داور از دیگر مدرسان داستان نویسی در این کارگاه بودند.

علی اکبر اشعری رئیس جشنواره نیز در این مراسم یادآور شد: در نهمین دوره دو قالب جدید به جشنواره خاتم اضافه سده و در افق کار قصد داریم برای دوره های بعدی در حوزه های شعر و فیلمنامه نویسی هم کار را گسترش دهیم.

وی با اشاره به گسترش جغرافیایی و زمانی جشنواره طی دوره های مختلف افزود: علاقه مندان جهت شرکت در این دوره از جشنواره می‌توانند در محورهایی از جمله داستان کوتاه در حداکثر پنج هزار کلمه در دو حوزه بزرگسال و کودک و نوجوان، داستان کوتاهِ کوتاه (داستانک، داستان کوچک، داستانِ مینیمال) در حداکثر صد کلمه؛ همچنین در بخش ویژه نیز با محوریت ارسال طرح رمان و شرکت در کارگاه نوشتن رمان زیر نظر اساتید مطرح کشور، پس از بررسی و گزینش طرح‌های ارسالی شرکت کنند.

تألیف و ارسال آثار برای همه گروه‌های سنی، پیروان همه ادیان و مذاهب و به زبان‌های مختلف آزاد است.

به گزارش ایبنا بنا بر اعلام دبیرخانه جشنواره خاتم آثاری که تنها از طریق پست و یا از طریق پایگاه اینترنتی جشنواره در فرمت های doc.docx. وpdf به همراه نشانی دقیق پستی و الکترونیک، شماره تلفن ثابت و همراه و شرح حال کوتاهی از نویسنده ارسال شود به بخش مسابقه راه می‌یابند. همچنین آثاری به مسابقه راه می‌یابند که قبلاً منتشر نشده، و یا در سایر مسابقات ارائه نشده باشند. آثار برگزیده نیز توسط دبیرخانه جشنواره منتشر خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها