جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
کتاب «پِشترون» رونمایی شد

هرمزگان - کتاب «پِشترون» سومین اثر پژوهشی عبدالرضا دشتی زاده درباره قشم شناسی با حضور مسئولان رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیرعامل منطقه آزاد قشم در آیین رونمایی از کتاب «پِشترون» سومین اثر پژوهشی عبدالرضا دشتی زاده درباره قشم شناسی با اشاره به فرهنگ غنی جزیره قشم گفت: این کتاب مجموعه‌ای از عناصر و اجزای تشکیل دهنده پراکنده و خفته در دل بزرگان این جزیره از آواها، نواها گرفته تا حافظه‌ها و قصه‌ها مکتب هنری بدیع جنوب را در خود نهفته دارد.

عادل پیغامی در ادامه افزود: فرهیختگان جزیره قشم به عنوان جان و روح فرهنگ این جزیره تمدنی هستند و گردآوری این داشته‌ها، خالق مکتب هنری، ادبی و فرهنگی خلیج فارس می‌شود.

عضو هیات امنای خانه کتاب ایران و مولف ۲۳ کتاب ابراز داشت: کتاب همانند فرزند است.

وی ضمن تبریک به عبدالرضا دشتی زاده برای چاپ کتاب پشترون گفت: سرمایه گذاری در این حوزه با کمک نسل نوجوان و جوان جزیره به ثبت فرهنگ میراثی ما کمک می‌کند.

نوشتن این کتاب، گامی برای ثبت تاریخ فرهنگی جزیره و توسعه قشم شناسی است

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این مراسم ضمن تبریک روز کتاب گفت: نوشتن این کتاب، گامی برای ثبت تاریخ فرهنگی جزیره و توسعه قشم شناسی است.

ادریس راموز یکی از اهداف این معاونت را احیاء تاریخ شفاهی جزیره به کمک برگزاری رویدادها، جشنواره‌ها و سالفه‌ها (گفت و گو و دورهمی) به عنوان نقاط کانونی قشم معرفی کرد و افزود: معرفی قشم باید مبتنی به حافظه تاریخی و دانش بومی و با مشارکت همه دغدغه‌مندان این جزیره در راستای باززنده سازی فرهنگ و سنت نگین خلیج فارس صورت گیرد.

وی، افزایش حس تعلق گردشگر با نگرشی آموزنده از دیگر اهداف این معاونت خواند و گفت: گردشگران باید با حضور در جزیره ضمن احترام به سنت‌های بومی، فرهنگ بومی قشم را نیز بیاموزند و این امر و تغییر نگاه حاکمیت، اندیشمندان، گردشگران و بومیان باید از سوی مردم قشم رقم بخورد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم ضمن تقدیر از زحمات عبدالرضا دشتی زاده گفت: دفتر سوم قشم شناسی با عنوان «پِشترون»، تبدیل تاریخ شفاهی جزیره را با تکنیک‌های ادبی و روش شناختی با زبانی شیوا به کتاب تبدیل کرده است.

این کتاب را به پاس میهمان نوازی و مهرورزی مردم جزیره نوشتم

عبدالرضا دشتی زاده نویسنده کتاب «پِشترون» نیز در این مراسم، هدف خود از مکتوب کردن روایات مردم جزیره را قدردانی از میهمان نوازی و مهرورزی آنان بیان کرد و افزود: مردم جزیره، خردمند، صبور و خلاق هستند و این مصادیق در تمامی جنبه‌های زندگی آنان قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: ساخت بادگیرها، کندن چاه و موارد بی‌شمار دیگر حاکی از دانش مردم جزیره در گذشته و اکنون است.

به گفته او، فرهنگ نگاری دانش بومی به غنای فناوری های امروز ما کمک می‌کند.

کتاب «پِشترون» جلد سوم قشم شناسی، میراث فرهنگی و گردشگری؛ به قلم عبدالرضا دشتی زاده با ویراستاری ایرج اعتمادی، در ۱۲۰ صفحه مصور، در قطع رُقعی، جلد شومیز و کاغذ بالک به همت انتشارات «پَر سُرخ» چاپ و منتشر شد.

پیش از این عبدالرضا دشتی زاده نیز دو اثر دیگر به نام های: «هم رکاب با جزیره» و «نگومی» را در حوزه مردم شناسی جزیره قشم گردآوری کرده بود.

آیین رونمایی از تازه‌ترین اثر دشتی زاده تحت عنوان «پِشترون» (گذشته‌ها)
با حضور مدیرعامل، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و جمعی از مدیران سازمان منطقه آزاد قشم و نویسندگان و فرهیختگان این جزیره پنجشنبه(۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲) در مرکز بین المللی رشد شهرستا قشم برگزار شد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجيد US ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    درودبرشمادکترعزیزودوستداشتنی شماافتخارکشورایرانی وماتمام قدبه شمامیبالیم روح پدرومادرتون شادکه همچوفرزندی تربیت کردسالم وتندرست باشی دکترعزیزونازنین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها