یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
عالم، نویسنده و پژوهشگر کردستانی دعوت حق را لبیک گفت

کردستان - ماموستا ملا محمود ادبی، عالم برجسته، نویسنده و پژوهشگر اهل‌سنت استان کردستان دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج، حاج ماموستا ملا محمود ادبی از علمای برجسته اهل‌سنت و عضو شورای عالی افتا استان کردستان شامگاه شنبه ۲۰ آبان بر اثر کهولت سن دعوت حق را لبیک گفت.

ماموستا ادبی از مدرسین فقه در شهرستان دیواندره و همچنین از سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۸۸ به مدت ۲۵ سال امام جمعه اهل تسنن شهرستان تکاب بود. پیکیر این روحانی جلیل‌القدر در دیواندره تشیع و در بهشت محمدی این شهر به خاک سپرده شد.

این عالم گرانقدر متولد سال ۱۳۰۴ در روستای «دره زیارت سفلی» از توابع بخش سرشیو شهرستان سقز است و در شهرستان‌های سقز و مریوان نزد اساتید برجسته آن روزگار مرحوم ملاشیخ عبدالقادر زاهدی، امام جمعه فقید سقز و مرحوم ماموستا حسن ادبی مدرس در روستای ترجان کسب علم کرده و از محضر آخرین استادش مرحوم علامه ماموستا ملاباقر بالک اجازه نامه گرفته است.

عالم، نویسنده و پژوهشگر کردستانی دعوت حق را لبیک گفت

این ماموستای اهل‌سنت در روستاهای مولان آباد و روستای کس نزان از توابع شهرستان سقز و روستای مران علیا از توابع دیواندره به تبلیغ دین مبین اسلام و انجام وظایف دینی مشغول بود. از سال ۱۳۸۹ تاکنون در شهر دیواندره ساکن بوده و به فعالیت‌های فرهنگی از جمله تألیف و تدریس در آموزش و پرورش و دبیرستان‌های این شهرمشغول به فعالیت بود.

چاپ مقالات متعدد در نشریات تبیان و ارائه ۳ مقاله به کنگره حضرت امام شافعی، ترجمه ۳ کتاب در قالب (احیاء فقه الدعوه) به نام‌های ۱- المنطق ۲- الرقایق ۳- الموانع که از تألیفات شیخ محمد احمد الراشد بوده که توسط انتشارات نشر احسان در سال ۱۳۹۲ هر کدام ۶۰۰۰ هزار نسخه چاپ شده و تألیف کتاب (قضا و قدر و جبر و اختیار) که مجوز نشر اخذ شده و آماده چاپ بوده و مقرر است که از طریق نشر احسان چاپ گردد، از دیگر فعالیت‌های فرهنگی این نویسنده و پژوهشگر نامدار کردستان بود.

استاندار کردستان با صدور پیامی درگذشت عالم وارسته و استاد اخلاق ماموستا ادبی را تسلیت گفت و اظهار کرد: این ضایعه موجب تأثر و تألم خاطر شد، ضمن عرض تسلیت به جامعه روحانیت، شاگردان، ارادتمندان و بیت شریف ایشان، برای آن عالم علو درجات و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر و سلامتی از درگاه پروردگار مسالت می‌نمایم.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در پیامی درگذشت حاج ماموستا ملا محمود ادبی را تسلیت گفت. درگذشت این روحانی فقید را به جامعه گرامی روحانیت و عموم مردم شریف استان و خانواده داغدارشان تسلیت عرض کرده و از پروردگار بزرگ می‌خواهم آن فقید سعید را در جوار رحمت واسعه خود با اولیاء الهی محشور فرماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها