شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
نشست معرفی مکتب نویافته نگارگری استرآباد در گرگان برگزار می‌شود

گلستان- مدیر موسسه فرهنگی میرداماد، گفت: برنامه معرفی مکتب نویافته نگارگری استرآباد از سلسله نشست‌های فرهنگی سرزمین مادری در گرگان به همت این موسسه برگزار می‌شود.

احمد خواجه نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، گفت: عصر صفویه از ادوار مهم تاریخ ایران است و در این دوران، ایالت استرآباد یکی از برجسته‌ترین سرزمین‌های ایران‌زمین بوده است که در آن اندیشمندانی کم‌نظیر و بزرگی همچون میرداماد و میرفندرسکی در آن رشد کردند و اندیشه آن‌ها آوازه جهانی یافت.

وی افزود: با بررسی‌های اخیر انجام‌گرفته توسط یکی از پژوهشگران، ایالت استرآباد صاحب مکتب خاص نگارگری بوده که متأسفانه تاکنون ناشناخته مانده است.

خواجه نژاد ادامه داد: موسسه فرهنگی میرداماد نشست چهارم آشنایی با سرزمین مادری را در تاریخ دوشنبه ۲۴ مهر ماه ساعت ۱۶ به معرفی این مکتب اختصاص داده است و در این فرصت از اسدالله معطوفی نویسنده، معلم، مدرس دانشگاه، محقق، مورخ و مشهورترین چهره معاصر در زمینه پژوهش‌های فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی گرگان و گلستان، دانش‌آموخته دکترای تاریخ و مؤلف آثار متعدد دعوت‌شده تا به تبیین سیمای فرهنگی و اجتماعی ایالت استرآباد در دوره صفویه بپردازد.

وی افزود: همچنین در این برنامه مقررشده محمدرضا ساختمانگر، دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی هنر اسلامی مکتب نویافته نگارگری استرآباد که متعلق به اواسط دوره صفوی است را معرفی کند.

مدیر موسسه فرهنگی میرداماد در پایان ضمن دعوت از عموم مردم برای حضور در این رویداد فرهنگی، گفت: در این برنامه ۱۵ نگاره منسوب به استرآباد موجود در موزه ملک تهران و نگاره‌های شاهنامه‌های منسوب به استرآباد در موزه‌های بریتانیا، کتابخانه موزه بیرمنگام و کتابخانه موزه لندن و فیتزویلیام به‌صورت تطبیقی بررسی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها