چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۷
دولت و فرزانگي تعبير ديگري از فرهيختگي و نيكبختي است

كارشناس جامعه‌شناسي نشست نقد و بررسي كتاب «حكايت دولت و فرزانگي» اثر مارك فيشر اظهار داشت: تفكر غربيان تفكر مادي است اما نويسنده اين كتاب «دولت» را به معناي فرهيختگي شناخته و فرزانگي را به عنوان نيكبختي تعبير كرده است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نشست با حضور مهدي كلانتري مدير كتابخانه امام خميني(ره)، عليرضا ناصري مدير اجرايي نشست، دكتر محسن داوودآبادي فراهاني، مدير مراكز فرهنگي هنري منطقه 13 شهرداري تهران و دكتر ناصر رمضاني، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه عصر ديروز‌(20 مردادماه) در فرهنگسراي سالمند برگزار شد.

در ابتداي اين برنامه دكتر ناصر رمضاني، جامعه شناس و استاد دانشگاه با اشاره به اين كه اين اثر با محور كسب درآمد تنظيم شده است، اظهار داشت: هدف از نقد و بررسي اين كتاب ترويج مادي‌گرايي نيست، بلكه تشريح و نقد معناشناسي مطالب در نظر بوده است. تيتر اين گونه كتاب‌ها اغلب دغدغه نوع بشر را به كسب درآمد و ماديات نشان مي‌دهد. همه مي‌گويند بايد به دنبال معنويات باشيم اما هميشه دغدغه درآمد را داريم.

وي افزود: جوامع غربي به درپي كسب درآمد و موفقيتند، فرزانگي، نيكبختي و خداجويي را با داشتن امكانات مادي ممكن مي‌دانند. اما اين كتاب به دليل اين كه دولت را از وجه ماديات صرف در نظر نمي‌گيرد و آن را به عنوان فرهيختگي مي‌شناسد، همچنين فرزانگي را به معناي نيكبختي به كار مي‌برد، اثر درخور نقد و بررسي است.

رمضاني با اشاره به اين كه برخي مسايل تا حدي بديهي اند كه از آن غافل مي‌شويم، عنوان كرد: اين كتاب حرف‌هاي جالبي دارد كه در داستان آن، پيرمردي دولتمند مي‌خواهد راز كار خود را به جوان جست‌وجوگر آموزش دهد. موضوع بحث ميان جوان و پيرمرد نوعي راز پنداري و معناگرايي است كه براي رسيدن به معنويات نيز مي‌توان از اين رازها استفاده كرد.

كارشناس اين نشست با اشاره به موضوع غنيمت شمردن فرصت و خطر كه در بخشي از اين كتاب مطرح شده‌اند، گفت: بيشتر افراد فرصت‌هاي كسب موفقيت را از دست مي‌هند و تنها كساني مي‌توانند از اين فرصت‌ها بهره‌برداري كنند كه بخواهند و خواستن خود را اعلام كنند. خواستن نخستين گام كسب موفقيت است و جز‌ء بديهيات قرار دارد. جرات و جسارت بيان خواسته‌ها نيز انسان را در مدار موضوع قرار مي‌دهد. اين بيان خواسته‌ها در انسان انگيزه حركت به سوي اهداف را ايجاد مي‌كند.

وي با بيان اين كه در اين اثر، تمركز بر هدف و تبديل كيفيت به كميت مطرح است، گفت:‌ اعلام ميزان خواسته باعث تمركز بر آن مي‌شود، اما روي يك موضوع نامشخص نمي‌توان تمركز كرد. تمركز نيز از رويكردهاي مهم ذهن است كه انسان‌ها از آن غافلند.

استاد جامعه‌شناسي در ادامه صحبت‌هايش درباره موضوع كتاب عنوان كرد: در دوران سنت، انسان‌ها راه پيشينان را مي‌پيمودند اما در دوران مدرنيته تلاش مي‌كنند به خواسته‌هاي خود برسند. انسان ها معمولا تصويري از خواسته‌هاي خود دارند و زماني كه به آن حد مي‌رسند، ثابت مي‌مانند. آنچه غربيان امروزه در پي آنند، ايجاد تغييرات مداوم است.

رمضاني با اشاره به اين كه در متن كتاب جملاتي نظير «زندگي دقيقا آنچه را به ما مي‌دهد، كه مي‌خواهيم» و «آنچه كه مي‌خواهيد بايد علاوه بر اين كه جاه‌طلبانه باشد، قابل دسترس باشد» بيان داشت:‌ بر اين اساس بزرگي هدف مي‌تواند نتيجه دلخواه را ايجاد كند. بحث فرزانگي بيشتر به اين دليل است كه بسياري از عقده‌ها و فكرها باز نشده‌اند و با اين انديشه كه رسيدن به خواسته‌هايمان امكان‌پذير نيست، جرات بيان آنها را نداريم، با استفاده از مباحث اين كتاب مي‌توان به بسط انديشه‌ بپرداخت.

از ديگر مباحثي كه كارشناس اين برنامه درباره اين كتاب مطرح كرد، بحث ارزش انسان براي خودش است كه در اين زمينه عنوان شد: برخي انسان‌ها خودشيفته‌اند. اين ويژگي انسان را به نابودي مي‌كشاند، اما كساني كه براي افكار مثبت خود ارزش قايلند و تمركز بيشتري بر زندگي دارند، اغلب افراد موفقي اند. بزرگ‌ترين شاهكارهاي دنيا توسط كساني به وجود آمده اند كه به قدرت ذهن ايمان دارند زيرا بزرگترين مانع كاميابي، موانع ذهني‌اند.

در ادامه، دكترمحسن داوودآبادي فراهاني، مدير مراكز فرهنگي هنري منطقه 13 شهرداري تهران درباره اين كتاب خاطرنشان كرد: مطالب اين كتاب نظير ظرفي است كه ابتدا با سنگ‌هاي بزرگ، سپس با شن‌هاي ريز و آب پر شده است. در صورتي كه اگر ابتدا شن‌هاي ريز را درون ظرف قرار مي‌داديم، جايي براي سنگ‌هاي بزرگ نمي‌ماند، محتواي اين كتاب نيز به گونه‌اي تشريح شده است كه اگر اول در پي آرزوهاي بزرگ خود باشيم و آنها را تحقق بخشيم، ظرفيت براي آرزوهاي كوچك خود نيز داريم اما تا زماني كه به چيزهاي كوچك فكر كنيم، دستيابي به آرزوهاي بزرگ غير ممكن به نظر مي‌رسند.

وي افزود: به قول سهراب سپهري «چشم‌ها را بايد شست، جور ديگر بايد ديد»، شايد نياز باشد نگاهمان را به زندگي و آرزوهايمان تغيير دهيم و تمام مراحل كسب موفقيت را در ماديات خلاصه نكنيم.

در بخش جمع‌بندي مطالب اين نشست دكتر رمضاني عنوان كرد: براساس مضامين اين اثر، فرد جست‌وجوگر درنهايت كامياب مي‌شود و مراحلي كه براي كسب كاميابي طي كرده است، آموزه‌هاي بسيار زيادي براي او به همراه دارد. نسخه نوشته شده‌اي براي كسب موفقيت وجود ندارد، هر شخصي با توجه به خواسته‌ها و شرايطش موفقيت را معنا مي‌كند. جوان اين داستان براي رسيدن به كاميابي تنها با قرار گرفتن در مسير درست، با تكرار، تمركز و ايمان به هدف خود دست يافت.

مهدي كلانتري، مدير كتابخانه امام خميني(ره) در بخش ديگري از اين نشست عنوان كرد: اين كتاب با 17 ترجمه متفاوت منتشر شده است. عنوان‌هاي «راز ميليونر يك شبه»، «حكايت دولت و فرزانه شدن»، «درس‌هايي براي رسيدن به موفقيت»، «اسرار طلايي خويشتن»، «حكايت آن كه دلسرد نشد» برخي از نام‌هاي اين كتاب با ترجمه‌هاي متفاوتند.

چاپ هفتاد و پنجم كتاب «حكايت دولت و فرزانگي» با ترجمه گيتي خوشدل از سوي نشر قطره در شمارگان 5000 نسخه، 116 صفحه و بهاي 20000 ريال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط