سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۸
پيامبر(ص) و جوان امروز؛ در هشت «روشنا»

چاپ اول كتاب «پيامبر(ص) و جوان امروز» نوشته محمدباقر پوراميني تهيه شده در مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما از سوي موسسه فرهنگي کتاب طه منتشر و روانه بازار نشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، مجموعه‌اي از پرتوهايي از آفتاب عالمتاب رسول رحمت، حضرت محمد مصطفي(ص) است كه در سوددهي فكري، اعتقادي، رفتاري و مهارتي نسل‌نو و هندسه زندگي او مفيد و موثر خواهد بود.

بر اساس مطالب كتاب، دوران جواني، زيباترين و با نشاط‌ترين فصل زندگي هر انساني است؛ با گنجينه‌اي از خوبي‌ها و استعدادهاي پيدا و پنهان. شادابي، كوشش، هيجان، نقدگرايي، زيبادوستي، پويايي، نوجويي و نوآوري، كه همگي همزاد جواني‌اند.
آيا اهميت اين فصل از زندگي را باور داريد؟ آيا مي‌دانيد اين دوران را چگونه بايد بگذرانيد؟
زندگي براي برخي فقط لذت بردن است. آنان زندگي مي‌كنند تا خوش باشند، ولي از اين تنوع طلبي‌هاي تكراري، همواره خسته‌اند. البته برخي جوانان هم در پي يك زندگي «خوب» و جوياي نيكي‌ها و زيبايي‌هاي زندگي‌اند؛ زيبايي در عمل، عهد، وفا، صبر و تلاش. آنها خود را شناخته‌اند و خدا را باور دارند. هدف و مقصد برايشان روشن است و مسير را با راهنما مي‌پيمايند و حاضرند براي رسيدن به خوبي‌ها، از خوشي‌ها نيز بگذرند.

بر اساس مطالب کتاب، با دقت در اين سخن پيامبر(ص) مي‌توان به ارزش دوران جواني پي‌برد و براي خوب زندگي كردن تلاش كرد. حضرت مي‌فرمودند: «خدا فرشته‌اي را خلق كرده است و او هر شب اين‌گونه بانگ مي‌زند:"يا ابناء العشرين جدوا و اجتهدوا؛ اي بيست ساله‌ها! جدي باشيد و بكوشيد."»

پيامبر(ص) با جوانان دوست بود، به آنان اهميت مي‌داد و به تربیت همه جانبه آنان توجه داشت؛ آناني كه سيمايشان را در آيينه جوانان امروز مي‌توان ديد، مخاطبان اين سخن پيامبرند كه: «بسيار دوست داشتم برادران خود را ديدار مي‌كردم... آنان كساني‌اند كه به من ايمان مي‌آورند، دوستم دارند و ياري‌ام مي‌كنند، در حالي كه مرا نديده‌اند.»

پيامبر اكرم(ص) درباره رفتار با جوانان، همواره به امت خود مي‌فرمودند: «اوصيكم بالشبان خيرا، فانهم ارق افئدة؛ شما را سفارش مي‌كنم كه با جوانان به خوبي و نيكي رفتار كنيد؛ زيرا آنان دل‌نازك‌ترند.»

در بخشي از سخن ناشر اين اثر آمده است: «پيام‌آور بزرگ اسلام(ص) كه سرآمد آفرينش خداوندي است، الگوي كامل انسان در زندگي فردي و اجتماعي و درس‌آموز همه فرزندان آدم(ع) است. وي چراغ هدايتي است كه بر همه تاريخ بشر روشنايي بخشيده و با گفتار و كردار بي‌مثالش و نيز با سنت‌هايي كه پايه‌گذارد، برنامه جامع سير از خاك تا افلاك و از دنيا تا آخرت را ارائه داشت. از اين‌رو جا دارد، همواره به سيره و سخن آن بزرگوار توجهي ويژه شده و روايت‌هايي نو از آن عرضه گردد.
همكاري موسسات مختلف در اين عرصه مي‌تواند خود مصداقي از آن چيزي باشد كه در سيره پيامبر بزرگ اسلام(ص) بر آن تاكيد شده و آن همدلي و همراهي و همكاري مومنان با يكديگر است. از اين‌رو، مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما و موسسه فرهنگي طه، انتشار سلسله كتاب‌هاي با پيامبر(ص) را در دستور كار خود قرار دادند.»

كتاب حاضر، از هشت فصل تشكيل شده كه در اين اثر با نام «روشنا» تفكيك مي‌شوند. عناوين فصول هشتگانه كتاب از اين قرارند: 
آسمانه(خداي را بزرگ داريد، به او تكيه كنيد، خود را مخاطب كلامش قرار دهيد، فرصتي را براي خلوت با او اختصاص دهيد، دشمن خود را بشناسيد، مراقب آسيب‌ها و كمين‌هاي انحراف باشيد، آگاهي ديني خود را تعالي بخشيد، باورهاي خود را بسنجيد.) ، رشد(جواني را يك فرصت بدانيد، بلند همت باشيد، به آينده اميدوار باشيد، دورانديشي را فراموش نكنيد، با مشكلات كنار بياييد، با نگراني بجنگيد، خود را از مشورت محروم نسازيد.) ، تلاش(فقط برنامه‌ريزي، از فراگيري دانش خسته نشويد، از بي‌كاري بگريزيد، پيوسته با نشاط باشيد، ورزش كنيد، سفر كنيد.) ، زيبايي(آراسته باشيد، پوشش پسرانه، پوشش دخترانه، حيا؛ سرچشمه‌ همه زيبايي‌هاست، نگاه خود را كنترل كنيد.) ، مهر(بهترين دوست را برگزينيد، براي دوستي مرزي تعيين كنيد، فرزند خوبي براي والدين باشيد، جايگاه استاد خود را پاس داريد.) ، كاشانه(ازدواج را به تاخير نيندازيد، در انتخاب همسر دقت كنيد، به زندگي گرما ببخشيد.) ، جامعه(به نيك‌سيرتي عادت كنيد، مسووليت‌پذير باشيد.) ، محك(خود را ارزيابي كنيد.) و چراغ براي فردا(كتاب‌نامه).

از منابع مورد استناد نويسنده در تدوين اين اثر مي‌توان كتاب‌هاي قرآن كريم، نهج‌البلاغه، شرح نهج‌البلاغه ابن ‌ابي‌الحديد، تاريخ پيامبر اسلام(ص)، عوالي‌اللئالي، آثارالصادقين، تاريخ يعقوبي، سنن‌الكبري، مجموعه ورام، دعائم‌الاسلام، صحيح بخاري، محاسن، طبقات‌الكبري، انساب‌الاشراف، پيام پيامبر(ص)، غررالحكم و دررالكلم، تفسير نمونه، تحف‌العقول، عدة‌الداعي، نورالثقلين، ارشادالقلوب، اعلام‌الدين، مفردات الفاظ‌القرآن، الدعوات، مثنوي معنوي، جامع‌الاخبار، جامع‌الصغير، خصال، معاني‌الاخبار، مشكاة‌الانوار، من لا يحضره‌الفقيه، مجمع‌البيان، مكارم‌الاخلاق، التبيان، تهذيب‌الاحكام، منتهي‌الآمال، اصول كافي، بحارالانوار، لوامع صاحبقراني، ميزان‌الحكمه، داستان راستان، گفتارهاي معنوي و تعليم و تربيت در اسلام را نام برد.

چاپ اول كتاب «پيامبر(ص) و جوان امروز» در شمارگان 3000 نسخه، 111 صفحه و بهاي 15000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط