چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۱
«سنجش علم، فناوري و نوآوري» براي دانشجويان منتشر مي‌شود

گروه علم سنجي مركز تحقيقات سياست علمي كشور، كتابي را با عنوان «سنجش علم، فناوري و نوآوري» تا پايان مرداد ماه در اختيار پژوهشگران و دانشجويان قرار مي‌دهد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب را عبدالرضا نوروزي چاكلي و حمزه‌علي نورمحمدي، از اعضاي هيات علمي گروه كتابداري و اطلاع‌رساني دانشگاه شاهد و محمد حسن‌زاده، عضو هيات علمي گروه كتابداري و اطلاع‌رساني دانشگاه تربيت مدرس تاليف كرده‌اند.

نوروزي چاكلي، مدير گروه علم سنجي مركز تحقيقات سياست علمي كشور در اين باره، به خبرنگار ايبنا گفت: از آنجا كه يكي از مسايل موجود در حوزه علم‌سنجي، داشتن تلقي درست از چارچوب، دامنه و شاخص‌هاي آن است، در اين كتاب سعي مي شود سنجش علم، فناوري و نوآوري مورد توجه قرار گيرد.

وي خاطرنشان كرد: اين كتاب مي‌تواند براي تمام علاقه‌مندان به حوزه‌هاي علمي و تحقيقاتي، خصوصاً علم سنجان، مديران پژوهشي و دانشجويان كتابداري و اطلاع رساني مورد استفاده قرار گيرد.

به گفته نوروزي، كتاب «سنجش علم،‌فناوري و نوآوري» كه حاصل بخشي از يك كار تحقيقاتي وسيع در سال‌هاي 86 و 87 است، ‌با مطالعه شاخص‌هاي مربوط به سنجش علم و فناوري در جامعه بين‌الملل سعي مي‌كند، علاقه‌مندان به علم سنجي را با اين مفاهيم آشنا كند.

بخش نخست، به نام كليات، مشتمل بر ضروريت‌ها، اهداف، تعاريف و مفاهيم مربوط و نيز مروري بر متون سنجش علم، فناوري و نوآوري است. بخش دوم، درآمدي بر همكاري‌ها، دستورالعمل‌ها و شاخص‌هاي سنجش علم، فناوري و نوآوري در سطح بين‌الملل است كه به مطالعه فعاليت‌ها و شاخص‌هاي سازمان ملل متحد و سازمان همكاري‌ اقتصاد و توسعه مي‌پردازد. يونسكو، كميسيون‌هاي منطقه‌اي سازمان ملل متحد، برنامه توسعه سازمان ملل متحد، كنفرانس توسعه و تجارت(آنكتاد)، فراسكاتي، اسلو، بوگوتا، كانبرا، تراز فناوري در پرداخت‌ها و پروانه‌هاي ثبت اختراعات بخشي از مطالب اين بخش است. همچنين در اين بخش، به نقش ايالات متحده در سنجش علم، فناوري و نوآوري مي‌پردازيم.

بخش سوم، «سنجش علم، فناوري و نوآوري در ايران» است كه خلاصه‌اي از فعاليت‌هاي سازمان‌هاي دست‌اندركار اين امر در كشور را به تصوير مي كشد. در بخش چهارم، به صورت مفصل و تحليلي وضعيت سنجش علم، فناوري و نوآوري در كشور مورد مطالعه قرار مي‌گيرد و ضمن تحليل مقايسه‌اي شاخص‌ها و ارايه شاخص‌هاي پيشنهادي، مدل گذشته و مدل حال سنجش علم، فناوري و نوآوري در كشور به تصوير كشيده مي‌شود.

در تاليف اين كتاب 400 صفحه‌اي از 331 منبع داخلي و خارجي استفاده شده است.

كتاب «سنجش علم، فناوري و نوآوري» تا پايان مرداد با بهاي 70 هزار ريال از سوي مركز تحقيقات سياست علمي كشور منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط