سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۲
آمارهاي توسعه و افزايش فعاليت‌هاي فرهنگي در ايران، افتخارآفرين است

محمود احمدي نژاد، رييس جمهوري، در آيين گشايش بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، از اين نمايشگاه به عنوان ميعادگاه انديشمندان و اهالي فرهنگ، هنر و انديشه در كشور نام برد. وي، سرعت رشد فعاليت‌هاي فرهنگي در ايران را افتخارآفرين دانست و گفت: اثري ماندگار و جاويد است كه برآمده از روح انساني و در مسير ترويج استعدادهاي الهي انسان باشد و حقايق انساني را منتقل كند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، رييس جمهور در اين مراسم كه محمد حسين صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، علي‌اكبر اشعري، رييس كتابخانه ملي و جمعي از نمايندگان مجلس و اهالي فرهنگ و هنر حضور داشتند، افزود: افراد بسياري در جهان، آثار ادبي خلق كرده‌اند و در اين ميان بسياري از آثار در روند حركت انسان‌‌ها گم شد، اما در نقطه مقابل، آثاري نيز هستند كه اگرچه در مقطع تاريخي خود ندرخشيدند؛ اما به مرور زمان اثرگذاري آن‌ها گسترش يافته است.

دكتر احمدي‌نژاد، انعكاس ارزش‌هاي متعالي انساني را راز درخشندگي و ارزشمندي اين آثار معرفي كرد و افزود: ارزش‌ها و ارتباط‌هاي انساني به دو صورت در كتاب‌ها متجلي مي‌شوند، نخست ارتباط انسان با خدا و حالت‌هاي عرفاني زلال كه تجلي زيبايي‌هاي آفرينش در انسان و دوم تعامل انسان‌ها با يكديگر است.

وي با بيان اين‌كه تعامل و ارتباط‌هاي اجتماعي انسان‌ها خميرمايه فعاليت‌هاي فرهنگي است، گفت: در روابط انساني، كار فرهنگي يعني بسترسازي براي شكوفايي و نزديك كردن خصلت‌هاي الهي و استعدادهاي الهي در انسان‌ها و كتاب به خوبي اين وظيفه را به عهده دارد.

وي ادامه داد: در اين ميان، اثري ماندگار مي‌شود كه راه تعالي و كمال آفريني را به انسان نشان دهد و حقايق انساني را منتقل كند.

وي با بيان اين‌كه كتاب، ثبت تلاش مقدس انسان براي انتقال حقيقت‌هاي انساني است، اظهار داشت: كتاب به عنوان اثربخش‌ترين و ماندگارترين ثبت جوشش فرهنگي از درون يك انسان است و به همين دليل از آغاز زندگي بشري، كتاب در انديشه انسان مقدس بوده است.

دكتر احمدي‌نژاد تصريح كرد: كتاب بايد نمايانگر تجربه اصلاح انسان، اصلاح روابط انسان با ديگران و شكوفايي حقيقت انساني باشد.

وي همچنين به ارتباط كتاب، قلم و اخلاق اشاره كرد و گفت: اخلاق يعني غلبه بر ارزش‌هاي سازنده و تعالي‌آفرين انساني در روابط بين انسان‌ها و در اين ميان قلم و كتاب بايد منجر به تعالي حركت‌هاي اخلاقي در جامعه شود.

دكتر احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه خوشبختانه نگارش كتاب در حوزه انديشه يك حركت رو به رشد در كشور است، گفت: سرعت رشد فعاليت‌هاي فرهنگي در ايران افزايش خوبي داشته و آمار آن افتخارآفرين است، نگاهي به فعاليت‌هاي كتابخانه ملي و مراجعه 150 هزار نفر در سال 84 و مراجعه روزانه پنج هزار نفر در سال 87 نشانگر رشد علاقه مردم به فرهنگ است.

رييس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود به زنجيره توليد كتاب اشاره كرد و گفت: حاصل خلاقيت ذهن انسان و زحمات اهل فرهنگ در قالب كتاب منتشر مي‌شود. اين كتاب از سوي ناشران و كتابفروشان در دسترس همگان قرار مي‌گيرد و در اين ميان بايد اقدامي صورت گيرد كه عموم مردم به مطالعه عادت كنند و از اين كالاي باارزش و فرهنگي بهره‌مند شوند.

وي افزود: براي چاپ كتاب بايد از فردي كه خلاقيت و نوآوري دارد حمايت شده و از سوي ديگر در حوزه فروش و توزيع آن در سطح جامعه نيز بايد حمايت صورت گيرد و اقدامي جدي براي گرايش و جذب بيشتر مردم به سمت كتاب و كتابخواني با استفاده از رسانه‌هاي جمعي و مطبوعات انجام شود.

دكتر احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: علاقه به كتابخواني بايد از كودكي و دوران دبستان در افراد نهادينه شود. محتواي آثار موجب انس با كتاب مي‌شود و تجربه نشان مي‌دهد بهترين روش برقراري ارتباط با كتاب، آثار داستاني است.

وي با بيان اين‌كه ادبيات داستاني، نقش محوري در علاقه‌مند كردن كودكان به كتاب ايفا مي‌كند، اظهار داشت: در حوزه توليد كتاب‌هاي داستاني كودك و نوجوان بايد از داستان‌هاي ارزشمند به دور از زرق و برق‌هاي رايج حمايت شود و در كنار تنوع‌هاي بصري به خلق متوني ارزشمند و متناسب با كودكان نيز پرداخته شود.

وي توجه به بخش داستان در حوزه بزرگسالان را نيز يكي ديگر از ضروريات كتاب‌هاي داستاني دانست و در اين باره گفت: خوشبختانه اخيراً توجه به سمت كتاب‌هاي داستاني رشد خوبي داشته و در كنار آن شمارگان كتاب‌ها نيز افزايش داشته است كه انتشار چند اثر ارزشمند موجب اين پررونقي شده است.

رييس جمهور با اشاره به كتاب «دا» اظهار داشت: كتاب «دا» يكي از پرفروش‌ترين و پرتيراژترين كتاب‌هاي اخير بوده كه نمايانگر حقيقت انساني و تجلي روح انساني است. همچنين كتاب «خاطرات زندگي شهيد برونسي» نيز دربردارنده مجاهدت‌ها، رشادت‌ها و ايثارهاي مردمي است كه نقل داستان زندگي آنان هر انساني را مجذوب مي‌كند.

وي با بيان اين‌كه چاپ كتاب‌هاي معرفتي نيز ارزش والايي دارند، اظهار داشت: با وجود ارزشمندي اين آثار اما نقطه انس انسان و كتاب، داستان است و در اين حوزه خصوصاً براي كودكان بايد كارهاي جدي‌تري از سوي نويسندگان انجام شود. 

رييس جمهور، افزود: در اين ميان عموم مردم نيز بايد با حمايت از آثاري كه منتشر مي‌شوند و خريد كتاب با موضوع دلخواه خود به صورت يكي از خريدهاي روزمره زندگي، در امر توليد و نشر كتاب و توسعه كتابخواني نقش داشته باشند، اختصاص 10 درصد از درآمد زندگي روزانه به كتاب موجب رونق اين حوزه مي‌شود.

احمدي‌نژاد، ايران را كانون توليد و نشر فرهنگ و تمدن در جهان از زمان‌هاي كهن معرفي كرد و گفت: در سال‌هاي گذشته نمايشگاه كتاب تهران به علت كثرت مراجعه مردم موجب نگراني و ترافيك در سطح شهر مي‌شد كه در سه سال اخير با تدبير دست‌اندركاران وزارت ارشاد و همكاري مديريت شهري با وجود دو برابر شدن حجم كاري و تعداد مراجعه‌كنندگان، شاهد موفقيت‌هاي كاري آن در مصلاي تهران هستيم.

احمدی نژاد در پایان سخنان خود اظهار داشت: اميدواريم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در آینده‌ای نزدیک، به کانون توجه تمام اهالی فرهنگ جهان تبديل شود.

نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از 16 تا 26 ارديبهشت با حضور ناشران داخلي و خارجي در مصلاي امام خميني (ره) تهران برگزار مي‌شود.

اخبار و گزارش هاي تكميلي متعاقبا منتشر مي شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط