دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۳
كتاب اشعار منسوب به امام سجاد(ع) به كتابخانه‌ مجلس اهدا شد

ديوان اشعار منسوب به امام سجاد(ع) به سه زبان اردو، سندى و انگليسى در شهر كراچي پاكستان منتشر و دو نسخه از آن به كتابخانه‌ مجلس شوراي اسلامي ايران اهدا شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مجيد سائلى‌، كارشناس روابط عمومى و امور بين‌الملل كتابخانه،‌ موزه و مركز اسناد مجلس شوراى اسلامى، در اين باره گفت: اين اشعار توسط شيخ‌الاسلام والمسلمين محمد بن الحسن الحر العاملى جمع‌آورى شده و محمد شيرازى آن را منتشر كرده است. اين ديوان ترجمه‌ فارسى نيز دارد. 

اشعار منسوب به امام زين‌العابدين توسط علامه شيخ محمدبن حسن حر عاملى (١١٠٤هجري قمري) صاحب كتاب وسايل‌الشيعه با بيش از ٣٦ هزار حديث، گردآورى شده است. نگارش اين اثر ٢٢ ربيع‌الاول ١٣١٧هجري قمري يعنى حدود ١١٣ سال پيش توسط خطاط مشهور آن عصر، ميرزا داوود شيرازى به پايان رسيد. 

١٢ دوبيتى پايان كتاب حاضر به امام زين‌العابدين نسبت داده مى‌شود. اين اشعار در موضوعاتي نظير الهيات، مذهب، اخلاقيات، فلسفه‌هاى اجتماعى و فرهنگى، امور دنيوى و اخروى، تبعيت از احكام الهى، حق و باطل، شخصيت، قيامت، محشر و روز جزا، پيروى از اصول اخلاق اسلامى، فلسفه‌ نماز و نيايش، ارزش‌هاى اجتماعى و فرهنگى، آز و آزمندى، وعظ و اندرز، قوه‌ ادراك و آگاهى، شيوه‌ زندگى و امر به معروف و نهى از منكر سروده شده‌اند.
 
اين ديوان را مى‌توان چكيده‌اى از فضيلت، اخلاق، معنويت و نيكوكارى آن حضرت(ع) دانست. 

كتاب «ديوان الامام السجاد زين‌العابدين على بن الحسين عليه‌السلام» با تدوين ذوالفقار على قادرى و ترجمه حجت‌الاسلام والمسلمين مولانا تلميذ حسنين رضوى، پروفسور انيتا غلام‌على و اعجاز على بيگ‌ميرزا از سوي انتشارات «قادرى قلم قبيلو» در كراچى، سند و پاكستان چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط