دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۶
شعر سهراب مشهور شد، چون سیاسی نبود

«سهراب از شاعران مطرح دهه ۴۰ و در زمان خود بيشتر از شعر، در نقاشي نام‌آور بود؛ اما بعد از انقلاب به دليل غير سياسی بودن شعرش مشهور شد.» اکبر اکسیر در آستانه سالمرگ سهراب سپهری، ریشه شهرت شعری او را در سیاسی نبودن شعرش می‌داند.

اكسير در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايرن(ايبنا) گفت: در زمان سپهري شاعراني كه دغدغه سياسي داشتند از شعر براي آرمان‌هاي خود استفاده مي‌كردند و از اين فضاي تبليغاتي براي مطرح كردن شعر خود سود می‌بردند؛ اما سپهري در همين زمان بي توجه به زيبايي‌هاي پنهان مانده شعرش با شعر «صداي پاي آب»، كه پر از واژگان آييني و دينی بود، به اوج شهرت رسيد. رسانه‌هاي آن زمان با «صدای پای آب» غوغا كردند؛ در صورتي كه شعرهاي سهراب سپهري داراي عمقي بسيار زياد و لايه لايه هستند كه هيچ وقت به آن توجه نشد.

وي درباره شيوه شاعری سپهري و تاثيرگذاري شعرش بر توده جامعه گفت: در شناخت شعر سهراب سپهري ما بايد به ذوق و ديدگاه مخاطبان توجه كنيم. در اوايل انقلاب گرايش به شعر انقلابي و چريكي در اوج خود بود و پس از انقلاب نيز با آغاز جنگ ادبيات جنگ و شعر دفاع مقدس اوج گرفت. در اين زمان شعر سهراب با فضاي طبيعت گرايانه‌اش اين فضا را تلطيف مي‌كرد و گرايش به اين نوع شعر در كنار گرايش به ادبيات دفاع مقدس بسيار رونق داشت.

اكسير افزود: از طرفي بار هارمونيك دلربا و مفاهيم عارفانه شعر سهراب توانست در اذهان مشوش مردمان آن دوران راه باز كرده، آنها را به فضايي رويايي و با شكوه هدايت كند. جوانان نسل انقلاب «هشت كتاب» سهراب را به خاطر شيدايي كلام و رقص صوفيانه پيام، كتاب باليني خود قرار دادند و شعر سهراب با همين واسطه مسكن قلب‌های مجروح سالخوردگان شد.

شاعر «بفرمایید بنشینید صندلی عزیز» به گرايش سهراب نسبت به بيدل و ديگر شاعران سبک هنری مشکوک است. او می‌گوید: زمانی كه سهراب شعر می‌گفت ما اصلا بيدل را نمی‌شناختيم و بعد از انقلاب بود كه بيدل را به ما شناساندند.

در ادامه وي اظهار داشت: اگر بخواهيم مدل و الگويي براي سهراب بيابيم مي‌توانيم به آموزه‌هاي منثور ادب فارسی مراجعه كنيم. مانند آثار روزبهان بقلي، سهروردي، شمس و عين القضات. به نظر من حتي در ادبيات نو نمي‌توانيم جمله‌اي به زيبايي «روشن‌تر از خاموشي چراغي نديدم» از بسطامي و يا «به صحرا شدم عشق باريده بود» يافت. بهتر است به جاي پرت كردن سهراب به سمت بيدل، به انديشه‌هاي راستين سهراب پي ببريم. 

وي با اشاره به نقاشی‌های سپهري گفت: نقاشي درختان سهراب در حقيقت عمق تفكر اين شاعر بلند مرتبه را مي‌رساند. سهراب ارباب استعاره بود و اين در نقاشي‌هاي سهراب به روشني ادراك مي‌شود.

اين شاعر افزود: سهراب به سبب به‌كارگيري استعارات و زبان طبيعت‌گرايانه‌اش منحصر به فرد است و از اين ميان هيچ كس در شعر نوي ايران با او برابري نمی‌كند. او در مكاتب هنری شرق و غرب كاوش كرد؛ آنها را يافت و كاويد و سرانجام به شعر ناب خود رسيد كه من تا كنون نمونه‌اي مانند آن را نديده‌ام.

فردا سه‌شنبه اول اردیبهشت ۸۸، بیست و نهمین سالمرگ سهراب سپهری است. وی متولد ۱۵ مهر ۱۳۰۷ در کاشان بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها