سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۸
معرفي «فرق تسنن» در يك كتاب

مجموعه مقاله‌هايي درباره اهل سنت در كتابي با عنوان «فرق تسنن» اثر جمعي از نويسندگان و گردآوري شده توسط حجت‌الاسلام مهدي فرمانيان از سوي انتشارات دانشگاه اديان و مذاهب منتشر مي‌شود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين كتاب مقاله‌هايي درباره فرقه‌هاي گوناگون اهل سنت كه تاكنون از سوي محققان اين حوزه تاليف شده گردآوري شده‌اند.

اين نوشتار داراي بيست و پنج مقاله از نويسندگان مختلف است كه از عنوان‌هاي آن مي‌توان به «اهل سنت»، «اعجاز قرآن از ديدگاه معتزله» و نوشته مهدي فرمانيان، «راهنماي مطالعات فرقه‌شناسي اسلامي» اثر نعمت الله صفري، «حديث افتراق امت؛ نقل‌ها و پيامدها» به قلم علي آقانوري، «عثمانيه» نوشته پاتريشياکرونه و ترجمه مهدي فرمانيان، «خوارج» اثر محمد ابوزهره و ترجمه عليرضا ايماني اشاره كرد.

مقاله اول اين کتاب با عنوان «اهل سنت» ابتدا سنت را در لغت به معناي طريقه و روش و در اصطلاح در مقابل بدعت معرفي مي‌کند و سپس به پيشينه تاريخي اهل سنت مي‌پردازد و بيان مي‌کند اهل سنت به افرادي اطلاق مي‌شود که به سنت پيامبر(ص) عمل مي‌کنند و در قرن دوم در مقابل اصحاب رأي و معتزله بر آنان نهاده شد و امروزه به طور عام در مقابل شيعه به کار مي‌رود.

«قاديانيه» عنوان آخرين مقاله کتاب «فرق تسنن» نام فرقه‌اي است که صد سال پيش در هند توسط ميرزا غلام احمد قادياني بنيان نهاده شد. وي ادعاي پيامبري کرد و در راستاي ادعاي خود کتاب‌هايي را نوشت که در اين مقاله به آنها اشاره شده است. بعد از غلام احمد، نورالدين، سپس بشيرالدين و ساير رهبران اين فرقه، رهبري اين جنبش را بر عهده گرفتند و کتاب‌ها و تفسيرهاي زيادي هم در تبليغ اين عقيده نگاشتند.

در بخش عقايد، نويسنده با معرفي منابعي درباره اين فرقه از اهل سنت، عقايد آنها دربار صفات الهي، رويت خدا، اختيار انسان، قرآن، ختم نبوت و ديگر مباحث فرقه قاديانيه را بيان کرده و سپس با آوردن ترجمه مقاله‌اي از «يوهانان فريدمن» با عنوان «احمديه» به بررسي بيشتر اين فرقه و تاريخ پيدايش آن توسط غلام احمد و چگونگي گسترش آن توسط او و ديگر رهبران اين جنبش و همچنين به بررسي تفکر ديني احمديه بر اساس ادعاي پيامبري و مهدي بودن غلام احمد پرداخته است.

چاپ دوم كتاب «فرق تسنن» در شمارگان 2000 نسخه، 727 صفحه و بهاي احتمالي 65000 ريال ارديبهشت‌ماه سال جاري روانه بازار نشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط