سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۳
جلد دوم «شب و قلندر» به نمايشگاه مي‌رود

جلد دوم رمان «شب وقلندر» نوشته «منيژه آرمين» كه تا يكي دو هفته آينده توسط انتشارات «سوره مهر» منتشر مي‌شود، در بيست و دومين نمايشگاه كتاب تهران عرضه خواهد شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين رمان که بر اساس مستندات تاريخي به نگارش درآمده، به رويدادهاي تاريخ معاصر ايران از اواخر مشروطيت تا آغاز سلطنت رضاشاه در قالب موقعيت‌هاي داستاني نگاهي ديگر‌گونه دارد.

«منيژه آرمين» درباره ويژگي‌هاي اين رمان گفت: براي نوشتن «شب و قلندر» تاريخ معاصر ايران را زير و رو كردم و به جست و جوي مستندات با ارزشي بودم. پس زمينه اين رمان، تاريخ معاصر ايران است كه جلد اول آن به وقايع تاريخي از اواخر دوران قاجار تا سال تا استقرار مشروطيت مي‌پردازد.

اين نويسنده افزود: جلد دوم اين كتاب نيز به رخدادهايي از استقرار مشروطيت تا سال 1334 يعني آغاز سلطنت رضا‌شاه اختصاص دارد.

وي با اشاره به دغدغه انسان معاصر در آگاهي از تاريخ و يافتن هويت توضيح داد: در اين رمان به نوعي ذهنيت جست‌و‌جوي هويت ايراني وجود دارد و شايد اين بدان دليل باشد كه در دوران ما جرقه‌هايي از جست‌و‌جوي هويت در ميان آدمها ديده مي‌شود و اينكه همه به نوعي در جست‌و‌جو و كشف هويت هستند.

نويسنده «بوي خاك» با بيان طرح ديدگاه‌هايش از تحولات اجتماعي در اين رمان اضافه كرد: در اين رمان تغييرات و چرخش‌هاي سياسي به گونه‌اي مطرح شده و جايگاه طبقات مختلف مردم از متوسط و اشراف‌زادگان و...بررسي شده است.

آرمين در پاسخ به اين سوال كه وجه غالب رمان شب و قلندر، بر اساس مختصات تاريخي يا ويژگي‌هاي خلاقانه و ذوقي شكل گرفته است، گفت: اين دو وجه در هم تنيده شده. هرچند كه سعي داشته‌ام جنبه‌هاي احساسي و تخيلي حتما در كار وجود داشته باشد؛ چرا كه در كارهايي كه انسان‌ها تا اين حد نقش دارند، اين وجه بيشترين حضور را دارد.

«منيژه آرمين» سال ۱۳۲۴ در تهران متولد شد. وي كارشناسي ارشد مشاوره تحصيلي از دانشگاه تربيت معلم، كارشناسي روانشناسي از دانشكده ادبيات دانشگاه تهران و‌ كارشناسي ارشد مجسمه‌سازي از دانشگاه تهران است. 

آرمین تاكنون بيش از ۵۰ نمايشگاه گروهي و انفرادي در داخل و خارج از كشور برگزار كرده و همچينين خالق بيش از يكصد اثر هنري سفال با طراحي ابداعي و شيوه شخصي بوده است.

«آن روز كه عمه خورشيد مرد»، «اي كاش گل سرخ نبود»، «بوي خاك»، «برگزيده ادبيات معاصر» (داستان شانزدهم)،‌ «شب و قلندر»، «كيمياگران نقش»، «راه رستگاري»، «لبه تيغ» و «راز لحظه‌ها» از جمله آثار او به شمار مي‌روند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط