سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۵
انتشار فرهنگ فارسي - ازبكي براي نخستين بار

كتاب "فرهنگ فارسي - ازبكي" براي نخستين بار با حدود ‪ ۱۵‬هزار واژه از سوي رايزني فرهنگي ايران در ازبكستان و در يك هزار نسخه چاپ شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، به نقل از اداره كل روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ، اين فرهنگ توسط دكتر ملك عبدالصمداف، دكتر عباسعلي وفايي، حسين صمدي بهرامي، شاكرجان عالم اف، شيرعلي عوض متف (خبرنگار ايرنا)، تولقين بيك نظراف، توخته خان ضياآوا و ناظمه هادي آوا گردآوري و تاليف شده‌است.

رايزني فرهنگي ايران در مقدمه اين فرهنگ نوشته است : امروزه براي دانش بي‌حد بشري و دستاوردهاي فراوان آن در حوزه‌هاي مختلف، هيچ كشوري از زبان ديگر كشورها بي‌نياز نيست.

در ادامه اين مقدمه آمده است : ازبكستان ازجمله كشورهايي است كه پيوندهاي فرهنگي فراواني با زبان فارسي و ايران زمين دارد، لذا ارتباط دو زبان و يادگيري و ياددهي آن در محافل و مجامع علمي ضروري مي‌نمايد.

رايزني فرهنگي ايران با اشاره به اشتراكات فرهنگي و تاريخي ايران و ازبكستان، تاكيد كرده است كه تاريخ اين سرزمين پر از تاليف و تصنيف آثار فراوان به زبان فارسي و دانشمندان و شاعران نامي با آثار بي‌بديل و جاودان زبان فارسي است. و از زبان به عنوان وسيله ارتباطي مردم با يكديگر و ابزاري براي فهم و درك و آگاهي از افكار و انديشه‌ها و دستاوردهاي بشري ياد كرده است.

اين فرهنگ در ‪ ۵۴۸‬صفحه و زيرنظر "شاكرجان عالم اف" به برخي از واژه‌هاي مشترك فارسي و ازبكي نيز اشاره كرده ‌است. اسامي شهرها، كشورها و برخي مناطق جغرافيايي نيز به‌طور ويژه دربخش آخر فرهنگ چاپ شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها