سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵
کتاب «کاندو» به روی پیشخوان آمد

گلستان- کتاب «کاندو» اثری باهدف معرفی روستای کُنداب (به گویش محلی کاندو) در منطقه تاریخی هزارجریب شهرستان کردکوی در استان گلستان روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردکوی، «کاندو» کتابی باهدف معرفی روستای کُنداب (به گویش محلی کاندو) در استان گلستان به همت محمد فغانی که در آن به پیشینه تاریخی این دیار، آداب‌ورسوم، فرهنگ و مفاخر روستا در 7 فصل اشاره‌شده است، منتشر شد.

کُنداب روستایی تاریخی از توابع بخش مرکزی شهرستان کردکوی در استان گلستان است که همچون دیگر روستاهای این منطقه، آب‌وهوای دل‌انگیز، طبیعت کوهستانی، درختان گردوی کهن‌سال و بافتی تاریخی بکر آن است که در 2 فصل گرما و سرما، تصاویری چشم‌نواز و خارق‌العاده را خلق می‌کند.

نویسنده در ابتدای کتاب درباره پیشینه نام این روستا عنوان کرده است: روستای ما نامش کُنداب است و قدیمی‌ها و ریش‌سفیدان محل دلیلش را این‌طور بیان کرده‌اند که چشمه‌ای پُرآب از زیر درخت گردوی بسیار بزرگ (با عمری تقریباً 500 ساله) جاری بوده که هم‌اکنون نیز جاری است و به این دلیل که این آب از زیر ریشه‌های قطور آن بیرون می‌آید نامش را «کنده آب» گذاشته بودند که به‌مرور نامش کُنداب یا به گویش محلی کاندو شد.

وی در بخش دیگری از کتابش درباره قدمت روستا گفته است: به استناد سخنان استاد شهواری که استاد تاریخ و یکی از نویسندگان توانای تاریخ منطقه و بنده است؛ بعد از حمله اعراب و درگذر تاریخ، تعدادی از شیراز به این منطقه مهاجرت کردند. چنان‌که در سفری که به شیراز داشتم نام فامیلی فغانی بسیار در شیراز رایج بود.

حتی باغ‌هایی به همین نام و نیز شاعری بانام «بابا فغانی شیرازی» در این دیار به چشم می‌خورد که قابل‌تأمل است. از سویی دیگر به‌جز دو مورد، بقیه اهالی روستای کُنداب نام فامیلی‌شان فغانی است.

محمد فغانی در فصول پایانی کتابش به آداب‌ورسوم، روش زندگی و مفاخر روستا و انواع فرهنگ‌های منطقه پرداخته است که به‌عنوان نمونه می‌خوانیم: از فرهنگ‌های رایج در منطقه و روستای کُنداب، فرهنگ مداحی و عزاداری سرور شهیدان امام حسین(ع) است که از مداحان قدیمی روستا که می‌توان به مرحوم قدمعلی فغانی اشاره کرد که در دوران قاجار زندگی کرده و به خاطر باسواد بودن کار مداحی را انجام می‌داد.

همچنین از نوحه‌های قدیمی که در روستای کُنداب رایج بوده و امروزه نیز خوانده می‌شود و تقریبا بیشتر اهالی آن را حفظ هستند، می‌توان به نوحه زیر اشاره کرد:

بیا مادر از حرم بیرون سرو بُستانت می‌رود میدان
کفن بنما برتن قاسم مونس جانت می‌رود میدان
بیا مادر درد دل گویم این دم آخر با تو از احسان
مکن دیگر بعدم ای مادر، گریه و زاری، ناله و فغان...
 
همچنین در پایان کتاب به صورت مصور و رنگی، برخی اهالی روستا و مناطق گردشگری، تاریخ منطقه و صنایع دستی و اسناد تاریخی همچون شناسنامه‌ها و اشیاء قدیمی و جلوه‌هایی از فرهنگ روستا دیده می‌شود.

به گزارش ایبنا، کتاب کاندو به قلم محمدفغانی، متولد 1358 اهل کُنداب و با همکاری قربانعلی جعفری، به شمارگان 500 نسخه و در 184 صفحه قطع وزیری با قیمت 350 هزار تومان توسط انتشارات نوروزی در سال جاری روانه بازار کتاب شده است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها