یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸
دفاع مقدس به امر فرهنگی برای کودک و نوجوان تبدیل شود

همدان - یک نویسنده کودک و نوجوان گفت: فلسفه ادبیات و هنر دفاع مقدس این است که دفاع مقدس را به امر فرهنگی برای کودک و نوجوان تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در همدان، عصر امروز یکشنبه در دومین روز از برگزاری دوازدهمین نمایشگاه کتاب ملی دفاع مقدس و مقاومت، مهدی کاموس از نویسندگان کودک و نوجوان همدان در نشست علمی کودک و نوجوان با عنوان آفرینش‌های ادبی با موضوع دفاع مقدس با بیان اینکه با سه مقوله ظاهرا مجزای کودک و نوجوان، دفاع مقدس و آفرینش‌های ادبی مواجه هستیم اظهار کرد: برای کار در این حوزه‌ها نظام مسائل این موضوعات را باید استخراج کرد.

 کاموس با بیان اینکه باید بدانیم فلسفه آفرینش‌های ادبی، کار در حوزه کودک و نوجوان و دفاع مقدس چیست گفت: توجه ما به کودک و نوجوان ریشه دینی دارد اما در دوره معاصر و در جهان توجه به حوزه کودک و نوجوان به 100سال هم نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه کودک در کنار تکالیف خود حقوقی دارد، افزود: در خانه عدم توجه به حقوق کودک که امر و نهی باشد و اینکه بنشین و بلند شو و ... متعلق به ما نیست و ریشه در دین ندارد.

این نویسنده کودک و نوجوان بیان کرد: تفکر کودک شرور متعلق به مسیحیت قدیم است اما نگاه ما به کودک طبق فطرت است که گفته می‌شود تا پنج سالگی کودک امیر است و باید حقوق وی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه افرادی مثل امام (ره)، شهید بهشتی و شهید باهنر متوجه می‌شوند برای ایستادگی در تهاجم فرهنگی باید به کودک و نوجوان توجه کرد افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی و اوایل انقلاب این تفکر به شدت ادامه داشت همانطور که امام(ره) گفتند سربازان من در گهواره هستند.

کاموس با اشاره به اینکه از دهه ۶۰ به بعد بیشترین کتاب‌های ما متعلق به حوزه کودک و نوجوان است اما از دهه ۷۰ دیگر فراموش کردیم و مغفول واقع شد که نتیجه این غفلت‌ها هم بحران‌های اخیر بوده است گفت: ارزش کودک و نوجوان بالاست اما در عمل گردش مالی در حوزه کتاب دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان نیست.

وی با طرح این سوال که «فلسفه نوشتن برای کودکان و نوجوانان در حوزه دفاع مقدس چیست؟» ادامه داد: سیاست نوشتن یکی متعلق به شورای عالی فرهنگی و یکی در حوزه نشر اتفاق می‌افتد که باید این دو حوزه توجه ویژه‌ای به نوشتن در زمینه کودک و نوجوان و آن هم دفاع مقدس داشته باشند.

این نویسنده با بیان اینکه دفاع مقدس مولفه هویتی ماست و هویت‌ساز است، عنوان کرد: ناشران و نویسندگان ما باید بتوانند هویت ملی کودک و نوجوان را نشان دهند.

وی خاطرنشان کرد: سیاستگذاران، جامعه ادبی و صنعت نشر با هم ارتباط داشته باشند و بر ضعف و قدرت خود تاکید کنند و دوران کودک و نوجوان خود را بشناسند که آنگاه است متوجه می‌شوند دفاع مقدس ما بهترین ژانرهایی است که می‌تواند دفاع بیاورد و کودکان و نوجوانان ما را سازگار با الگوی جامعه پیش ببرد.

کاموس با بیان اینکه فرهنگ هر آن چیزی است که تولید معنا می‌کند گفت: چرا حماسه عاشورا در قالب تعزیه ماندگار می‌شود؟ چون تبدیل به یک امر آیینی و فرهنگی شده است و دفاع مقدس نیز باید به یک امر آیینی و فرهنگی تبدیل شود. 

وی با بیان اینکه فلسفه ادبیات و هنر دفاع مقدس این است که دفاع مقدس را به امر فرهنگی برای کودک و نوجوان تبدیل کند افزود: امروز اتفاقاتی مثل راهیان نو و پیاده روی اربعین تبدیل به یک آیین شده که باید به ادبیات ما بیاید و ماندگار شود. 

این نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به اینکه ادبیات دفاع مقدس باید از دریچه عاطفه ورود کند و شرایط جامعه را برای کودک و نوجوان تبیین کند، گفت: ادبیات مسائل کلان و پیچیده را ساده می‌کند و فلسفه آفرینش ادبی ساده‌سازی مسائل کلان است.

کاموس با بیان اینکه ما می‌توانیم از پیچ تاریخی عبور کنیم و باید جنگ دیروز را در مسائل امروز از زبان عاطفه و تاثیرگذار ببینیم خاطرنشان کرد: باید بستر لازم برای نویسندگان فراهم باشد که بتوانند بنویسند.

کودکان باید با ایثارگری رزمندگان در دفاع مقدس آشنا شوند

یک شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان نیز با بیان اینکه حتی ما خود امروز کتاب نمی‌خوانیم چه برسد به کودکان و نوجوانان ما اظهار کرد: از سال ۷۰ کم توجهی به حوزه نوشتن شروع شد و امروز به کودکان و نوجوان مجازی رسیدیم که این فضا اجازه نمی دهد بچه‌های ما بچه‌های ارزشمندی پرورش یابند.

غلامرضا بکتاش با بیان اینکه نویسندگان ما نیز نتوانستند از جنگ برای کودک و نوجوان بگویند و باید به روحیه سلحشوری جنگ می‌پرداختند، گفت: متاسفانه آثاری که در غرب تولید می‌شود متراکم از ترویج خشونت در جنگ است و این از طریق فضای مجازی به کودکان و نوجوانان منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی رزمنده مطالبی را عنوان می‌کند و نویسنده انتقال می‌دهد ممکن است احساس رزمنده منتقل نشود و این نیاز به نویسنده آموزش دیده دارد.

این شاعر و نویسنده همدانی با اشاره به اینکه وظیفه یک نویسنده این است که هوشمند عمل کند و مخاطب خود را در نظر بگیرد و مطالب را انتقال دهد، گفت: او باید آموزش ببیند و هیچ‌گاه برای آموزش دیر نیست هرچند باید زودتر در حوزه دفاع مقدس آموزش‌ها دیده می‌شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها