سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
برنامه‌های یادروز حافظ در شیراز اعلام شد

فارس- معاون فرهنگی شهردار شیراز برنامه‌های یادروز حافظ را تشريح كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در شیراز، محمدعلی چوبینی ظهر سه‌شنبه در نشستی خبری که به منظور تشریح برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز برگزار شد به بیان این برنامه‌ها پرداخت.

معاون فرهنگی شهردار شیراز با بیان اینکه برنامه‌های بزرگداشت حافظ از ۱۵ تا ۳۱ مهرماه برگزار می‌شود، گفت: مهمترین برنامه در این زمینه ارکستر سمفونیک حافظ است که با همکاری ارکستر فارس در ۱۷ و ۱۸ مهرماه به صحنه می‌رود.

وی از برپایی برنامه‌های خاطره‌سازی و بازسازی خاطرات با حافظ خبر داد و افزود: این برنامه بر اساس عکس و خاطره است که به صورت موضوعی برگزار خواهد شد. در این برنامه هرکس عکس و خاطره‌ای با آرامگاه حافظ  یا در پیوند با او دارد با هدف حریان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چوبینی اجرای ۲ شب مشاعره با حضور اسماعیل آذر به شکل میدانی در گذر حافظ را از دیگر برنامه‌های بزرگداشت حافظ برشمرد و گفت: این برنامه ۱۸ و ۱۹ مهرماه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه یک برنامه با مشارکت مرکز حافظ شناسی به مناسبت یادروز لسان‌الغیب برگزار می‌شود، گفت:‌ نشست‌های علمی یادروز جافظ در چندین شهر فارسی‌زبان به شکل برخط به مناسبت ۲۰ مهر برگزار حواهد شد.

معاون فرهنگی شهردار شیراز با بیان اینکه این برنامه در راستای دیپلماسی فرهنگی شیراز است، افزود: این نشست‌ها با حضور اساتید ادب فارسی در قالب ۶ سخنرانی برگزار می‌شود.

وی از تهیه سلسله پادکست‌هایی خبر داد که توضیح اشعار حافظ با حضور اسماعیل آذر است و افزود: این نسخه‌های شنیداری در قالب ۳۰ پادکست منتشر می‌شود.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در زمینه شهر خلاق ادبی وعده داد که نشست‌های سعدی‌خوانی و حافظ خوانی در آرامگاه این شاعران هفتگی برگزار می‌شود.

تولید دیوان حافظ صوتی توسط نونهالان

وی خوانش ۲۵۶ غزل از حافظ در یک استودیوی تخصصی توسط کودکان و‌ نونهالان را دیگر ماموریت این سازمان عنوان کرد و گفت: به وسیله این درصدد هستیم دیوان صوتی جافظ  را تولید کنیم.

چوبینی از ایجاد دبیرخانه بزرگداشت حافظ نیز خبر داد و افزود: برای راه‌اندازی این دبیرحانه به صورت مصوب از سوی شورای فرهنگ عمومی و شورای شهر دنبال آن هستیم.

وی در ادامه به ارایه گزارشی از فعالیت‌ها و پروژه‌های شهرداری شیراز در زمینه زیرساحت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی پرداخت و گفت: به لحاظ توسعه و رشد این حوزه‌ها شیراز دارای آمایش دقیقی نبوده و رشد متوازنی نداشته و این شهر در زیرساخت‌های ورزشی شیراز فقیر است.

به گفته چوبینی، طراحی ۲ فرهنگسرا در منطقه ۹ شیراز در شهرک سامان مرحله نهایی را طی می‌کند و زمستان امسال کلنگ‌زنی خواهد شد. همچنین یک فرهنگسرا در منطقه «کشن» هم در حالا طراحی است.

وی از طرح توسه فرهنگسرای کتاب خبر داد و گفت: در مراجل بعدی اولویت ما جانمایی و راه‌اندازی نگارخانه در این شهر است زیرا شیراز در زمینه فضاهای نمایشگاهی و نگارخانه دچار فقر است و فضای حرفه ای نیاز دارد که در مرحله جانمایی است و نیاز به دستکم ۳ نگارخانه دارد.

مقدمات راه‌اندازی سمفونی شیراز فراهم شد
معاون فرهنگی شهردار شیراز این نوید را داد که به زودی قرارداد سمفونی شیراز بسته می‌شود که تا هفته شیراز در اردیبهشت ۱۴۰۲ به نتیجه برسد و با مجید انتظامی به این منظور رایزنی شده است.

وی با بیان اینکه اثر مکتوبی که به طور جامع به معرفی شیراز بپردازد ضرورت دارد، گفت: کار پژوهشی و مقدمات تدوین این دانشنامه انجام شده است و درصددیم قرارداد ۲۰ ماهه ببندیم تا به نگارش برسد. امیدواریم این دانشنامه به سه زبان ترجمه شود.

چوبینی با اشاره به اینکه کتاب‌های زیادی در باب تاریخ و فرهنگ شیراز جسته و گریخته منتشر شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه مرکز شیرازشناسی چندان فعالیتی نداشته است و این در حوزه مرکز شیرازشناسی قرار می‌گیرد که متاسفانه فقط نامی از آن مانده است.

وی با این حال از فعال شدن مرکز شیرازشناسی خبر داد و افزود: به دنبال این هستیم که تمام آثار مکتوب را گردآوری کنیم و در یک کتابخانه تخصصی به میزبانی مرکز شیراز شناسی قرار دهیم.

ضرورت ایجاد «پلازا» در شیراز 

به گفته معاون فرهنگی شهردار شیراز، این شهر دجار فقر «پلازا» یا «میدان‌گاه» شهری است و هرگاه می‌خواهیم رویدادی فرهنگی و هنری به شکل مردمی برگزار کنیم فضایی را نداریم که به آن اختصاص دهیم لذا در حال فراهم کردن فضای این پلازا هستیم. در شیراز نیاز داریم یک خیابان‌هایی به طور شاخص برای این منظور داشته باشیم و بخشی هم به دلیل فراهم نبودن زیرساختهاست. در این راستا فاز اول بلندگوی شهری را برای پیمانکار با ترک تشریفات در نظر گرفتیم و در مرحله اخذ قرارداد هستیم و امیدواریم نا ۲۲ بهمن ۱۴۰۲به بهره‌برداری برسد.

وی از عقد تفاهم‌نامه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: از آنجا که در منطقه ۱۰ شیراز و شهرک گلستان فضای مناسب کودکان فراهم نشده است این تفاهم‌نامه به دنبال ایجاد گشایش در این باره است.

باع کتاب شیراز در باغ ایرانی قرار می‌گیرد

رئيس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در شیراز درخصوص سرنوشت باغ کتاب این شهر که سال ۱۴۰۰ کلنگ‌زنی شد، گفت: ایجاد باغ کتاب شیراز در بلوار شهید کسایی و تقاطع خلبانان منتفی شد و به دنبال این هستیم که آن را در باغ ایرانی به سرانجام برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها