پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
انتظار چاپ کتاب دفاع مقدس در خوزستان بیشتر است/ لزوم تسریع در ثبت خاطرات رزمندگان

خوزستان -نویسنده دفاع مقدس خوزستانی معتقد است: با توجه به مرکزیت جنگ در استان خوزستان، انتظار چاپ کتاب‌های دفاع مقدس از این استان بیشتر است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - نرگس امیری: شریفه بازیار  نویسنده خوزستانی در زمان دفاع مقدس، برادر ۱۶ ساله خود شهید «رحیم بازیار»  را در عملیات خیبر جزیره مجنون تقدیم انقلاب کرد. شهادت برادر موجب جرقه نوشتن کتاب شهدا شد. تا از این طریق مظلومیت نوجوان  را در کتابی بنویسد واین سرآغاز نوشتن او از سال ۷۷ است.

یک سال بعد داستانی نوشت به نام «ازدواج عاقلانه» که در یک مجله چاپ شد. اما مدتی از نوشتن دور شد ولی تقریبا بعد از بیست و دو سال از زمستان گذشته  دوباره نوشتن را آغاز کرد.

بعد از طی کردن دوره‌ آموزشی در کلاس‌های استاد آرش رجبی‌زاده، هشت کتاب مشترک با همراهی دوستانش منتشر کرد و پس از گذراندن دوره خاطره نویسی نزد «فرحناز فروغیان» شروع به نگارش کتاب مستقل زندگینامه‌ برادر نوجوان شهیدش شد.

شریفه بازیار درخصوص موانع برای نوشتن کتابش عنوان کرد: برای شروع این کتاب مشکلات زیادی بود. از یک طرف دسترسی و آشنایی با هم‌رزمان برادرم نداشتم و از سوی دیگر به علت کم سن و سالی و نبود شناخت روح بزرگ برادرم ، خاطرات چندانی از او به یاد نداشتم و  نمی‌توانستم از مادر رنج‌کشیده‌ام سوال کنم چون مرور خاطرات تلخ گذشته و تازه شدن داغ برادرم برای مادر به دنبال داشت. 

بازیار ادامه داد: در این فاصله به طور اتفاقی عضو گروه فرهیختگان شهرستان رامشیر شدم. و داستان‌ها و خاطراتی را که درمورد برادرم نوشته بودم ، در آن گروه به اشتراک گذاشتم. همین موضوع کمک کرد تا بتوانم تعدادی از هم‌رزمان برادرم را بشناسم و شروع به مصاحبه و گرفتن خاطرات کردم.

این نویسنده خوزستانی با بیان اینکه کتاب زندگی‌نامه شهید بازیار را تابستان سال گذشته تحویل انتشارات دادم، اظهار کرد: در سال گذشته کتاب زندگی‌نامه برادرم با عنوان ققنوس خیبر» و زندگی‌نامه سردار« جبار دریساوی»(فرید حوالی) با نام «لبخند ماندگار» را به انتشارات دادم ولی بنا به دلایلی چاپ آن به تأخیر افتاد.

وی ضمن توضیح اینکه  هم‌اکنون مراحل نوشتن کتاب‌های دیگری  را می‌گذراند، بیان کرد: در حال حاضر مشغول نوشتن کتاب‌هایی با عناوین زندگینامه‌ شهید امنیت، شهید« اکبرمرادی» و زندگی‌نامه‌ شهید« عسکر ولی پور» که از شهدای فرمانداری ایذه است و همچنین کتاب زندگینامه‌ سردار حاج «هادی کجباف» از شهدای مدافع حرم هستم.
وی در جواب این سوال که محور نوشته‌های شما بیشتر  زندگی‌نامه یا مرور وصیتنامه شهدا است، تصریح کرد: بعضی از وصیت‌نامه‌ها در دسترس نیستند. وگاهی شهید فرصت نوشتن وصیت‌نامه را نداشته  و یا به دلایل مختلفی از بین رفتند. این کتاب‌ها برگرفته از زندگی‌نامه‌ شهید و خاطرات هم‌رزمان و خانواده‌ شهدا است. 

وی با تأکید براینکه روایتگران و نویسندگان مسؤلیت خطیری برای جلب توجه نوجوانان و جوانان برعهده دارند، اضافه کرد: جوانان ما در حال حاضر طرز فکر متفاوتی دارند. و شرایط طوری نیست که ما مستقیم و یا به اجبار از آن‌ها درخواست انجام دادن کاری را داشته باشیم بلکه عملکرد، اخلاق و رفتار ما بر آنان تاثیر دارد. برای اثرگذاری بر روح و  احساس جوانان باید آهسته و با هدف پیش برویم. اگر ما الگوی خوبی باشیم به طبع برآنان تأثیر  دارد.  جوانان ما ذات پاکی دارند و با صحبت کردن اصولی بدون افراط و تفریط درمورد شجاعت و دلیری رزمندگان؛ می‌توانیم آنان را مجذوب شهدا کنیم. 

 وی  ادامه داد: نباید مرتب به جوانان تذکر داده و نصیحت کنیم و نیز در رفتار و عملکردمان زیاده‌روی کنیم، بلکه باید  موضوع شهادت، شهدا و دفاع مقدس را برای آن‌ها شفاف سازی کنیم. 

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به برخی  مشکلات چاپ کتاب اشاره کرد و افزود: زمانی که نویسنده کتابی را به اتمام رساند برای چاپ کتاب‌ها باید هزینه بپردازد و همچنین باید برای خریدن چند جلد کتاب خود هزینه دیگر پرداخت کند. و با توجه به شرایط اقتصادی هر کسی توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارد. هرچند موضوع چاپ در کنگره‌ شهدا کاملأ متفاوت و رایگان است و گاهی به نویسنده حق‌الزحمه‌ای داده می‌شود؛ اما روند کند چاپ کتاب در این اداره‌ها گاهی باعث دلسردی و ناراحتی نویسندگان می‌شود.  

وی گفت: برای نوشتن چاپ کتاب نیازمند همکاری خانواده‌‌ شهدا هستیم و اگر آنان خاطرات فرزند و همسران‌شان را بیان نکنند این شهید غریب و گمنام می‌ماند. درحالی‌که برای شناخت نسل جوان گفتن خاطرات شهدا لازم وضروری است.


وی یادآور شد:  از مسئولان، انتشارات و انجمن‌ها انتظار داریم که  نویسندگان را حمایت کنند زیرا نویسندگان و به خصوص نوقلم نیاز به حمایت و راهنمایی دارند. در این زمینه مقام معظم رهبری  فرمودند: «زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره‌ شهدا کمتر از شهادت نیست». اهالی قلم خواستار سود و سرمایه نیستندبلکه می‌خواهند با حمایت مسئولان حقی را که شهدا برگردن آنان  دارند ادا کنند و ضروری است که جوانان نیز در این زمینه بیشتر  ورود کنند و ادامه دهنده راه شهیدان باشند.

نویسنده دفاع مقدس خوزستانی معتقد است:با توجه به مرکزیت جنگ در استان خوزستان انتظار چاپ کتاب‌های دفاع بیشتر است اما متأسفانه کوتاهی شده و خاطرات حماسه و جنگ با صاحبان‌شان که طی این مدت درگذشته اند، مدفون شده است از این رو باید برای ثبت این خاطرات از بازماندگان با جدیت و سرعت بیشتری اقدام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها