دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
اگر خانواده اهل کتاب باشد جامعه نیز کتابخوان خواهد شد

قم - مدیرکل کتابخانه‌های استان قم با تاکید بر اینکه خانواده کتابخوان، جامعه کتابخوان در پی خواهد داشت، گفت: اگر خانواده اهل کتاب باشد، جامعه کتابخوان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، مهدی توکلیان در نشست رونمایی از کتاب «خیمه ماهتابی» ظهر دوشنبه در کتابخانه شهدای نوبهار قم، گفت: خیلی از خانواده‌ها در پیاده‌روی اربعین هستند، ماها که دلداده‌ایم آن سرزمینیم و در مسیر نیستیم دعا می‌کنیم خدا این زیارت را روزی ما بکند اما این محفل برای همراهی با زائرین کربلا در ایام اربعین حسینی برگزار می‌شود. امیدوارم عرض ارادت اعضای کتابخانه‌های استان و شما به عنوان نماینده بیش از ۴۰ هزار عضو فعال کتابخانه نسبت به ساحت سیدالشهدا قبول باشد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم کشور را حفظ کنیم، باید کتابخوان باشیم. نسل کتابخوان جامعه چگونه به وجود می‌آید؟ اگر خانواده اهل کتاب باشد در نهایت جامعه کتابخوان خواهد شد.

توکلیان افزود: شما در آینده وارد دانشگاه و جامعه می‌شوید و هر کدام از شما یک شغل را بر عهده می‌گیرید در نقش پدر و مادر در آینده زندگی خواهید کرد. هرچه الان بیشتر کتاب بخوانید برکت آن در زندگی شما خواهید بود.

مدیرکل کتابخانه‌های استان قم، تصریح کرد: در دوره‌ای که شما زندگی می‌کنید عموماً افراد موبایل دارند و از فضای مجازی اطلاعات استفاده می‌کنند. این اطلاعات یک تفاوتی با کتاب دارد. اطلاعات کتاب قابل استناد است، مرجع است، منبع است اما تلفن و فضای هوشمند یک پیام را به شما می‌دهد و نمی‌توانید صحت آن را بررسی کنید.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهید آگاهی و دانش شما بیشتر شود و عمق پیدا کند و به راحتی هر اطلاعاتی نپذیرید، کتاب بخوانید. اگر بخواهیم در آینده هم کتابخوان باشیم و دیگران را تشویق کنیم، باید از الان کتاب بخوانیم.

توکلیان گفت: کتابخانه ما کتابخانه شهدای نوبهار است، ما مدیون خون شهدا هستیم، مدیون شهدای حرم، دفاع مقدس امنیت و سلامت. این‌ها باعث شد ما سلامت جمعی و امنیتمان تامین شود. ما وظیفه داریم از این مسائل پاسداری کنیم.
 

 
فاطمه سادات موسوی نویسنده کتاب «خیمه ماهتابی» گفت: دختران من جایی می‌رفتند که موکب بود. مسئول آنجا گفت داستانی بنویسم درباره این موضوع. من هم با خودم فکر کردم چه بنویسم. این همه آدم درباره امام حسین (ع)نوشته‌اند، من چه کاری انجام بدهم که بچه‌ها خوششان بیاید.

وی بیان کرد: تصمیم گرفتم یک شخصیت خیالی خلق کنم که همه جا باشد و ما از یک جای خوب به امام حسین(ع)، کربلا و حضرت زینب(س) متصل شویم و برای بچه‌ها قصه بگوییم. آخر سر تصمیم گرفتم، شخصیت داستان یک خیمه باشد.

موسوی اضافه کرد: خیمه‌ای که نخ‌های متفاوت دارد، چشم دارد، گوش دارد و کارهای عجیب و غریب انجام دهد. سعی کردم یک شخصیت جذاب که قهرمان داستانم هم باشد، برای شما خلق کنم. در صفحه آخر می‌بینید خیمه می‌گوید حتی در روضه‌های امروزی بعد از ۱۴۰۰ سال خودش را می‌رساند، تبدیل به یک غبار جادویی می‌شود که روی شانه بچه‌ها می‌نشیند. خیمه کنار بچه‌هاست، چون آمده که بو و صدای امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) را پیدا کند.

این نویسنده افزود: خیمه می‌گوید صدای امام حسین(ع) توی بغل بچه‌هایی است که اسم امام حسین(ع) را زنده نگه می‌دارد.

فاطمه بختیاری منتقد و مهمان این نشست، گفت: واقعه کربلا واقعه بزرگی است که زمان آن را کمرنگ نمی‌کند و نویسنده‌ها کارهایشان تکراری نمی‌شود. بچه‌ها با خواندن کتاب با واقعه کربلا آشنا می‌شوند و حس می‌کنند این فضا را با امام حسین(ع) همراه می‌شوند.

بختیاری بیان کرد: ما همه از کودکی با واقعه کربلا آشنا شده‌ایم. عناصر داستان در این کتاب خیلی خوب است به ویژه شخصیت داستان که یک خیمه است و این موضوع از نقاط قوت داستان به حساب می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها