دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
برنامه‌های کتاب محور کتابخانه‌های عمومی خوزستان برای اربعین/ زائران بریده‌هایی از کتاب‌های عاشورایی را می‌خوانند

خوزستان-مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان خدمات فرهنگی و برنامه‌های کتاب محور خود را از ۵ تا ۱۸شهریور برای زائران در پیاده‌روی اربعین اجرا می‌کند.

عباس حسین زاده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا) در اهواز با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی در فضای ۳۰۰متری در مرز چزابه برنامه‌های متنوع فرهنگی برای زائران آماده کرده است، اظهار کرد: کتابداران برنامه‌های متنوعی همچون پویش کتاب دستت چیه؟، عهدنامه با شهدا، برنامه‌های محوری کودک و نوجوان شامل نقاشی، رنگ آمیزی، مسابقات فرهنگی، قصه‌گویی، پرده خوانی و در حوزه بزرگسال زیارت نیابتی شهدای مدافع حرم را از پنجم شهریور تا سه روز بعد از اربعین برای زائرین برگزار می‌کنند.
 
حسین زاده با اشاره به اینکه امسال تمرکزمان را در مرز چزابه گذاشتیم، عنوان کرد: به علت کمبود امکانات برای اربعین ،امسال همه تمرکزمان را بر مرز چذابه قرار دادیم تا اثربخشی بیشتری داشته باشد هرچند سال گذشته هم مرز شلمچه و چذابه را پوشش دادیم.

زائر در زیارت نیابتی حس و حال خود را تا کربلا از شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌کند

وی ادامه داد: تصاویر ۷۶ شهید خوزستان و ۱۵شهید از سراسر کشور به انتخاب سایر استان‌ها به‌صورت کارت پستالی تهیه شده و زائرانی که تمایل به زیارت نیابتی شهدا دارند، یکی از پاکت‌ها را انتخاب کرده البته این شهید است که زائر انتخاب می‌کند و از طریق یک نفر به همراه زائر تا مرز کربلا، حس و حال وی را از دل نوشته تا همچنین زندگی‌نامه و وصیت‌نامه شهید را، از شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌کند و ما متوجه می‌شویم چه زائری به نیابت چه شهیدی تا کربلا رفته است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: ۴۵تابلو در ابعاد ۵۰در۷۰در مسیر پیاده‌روی اربعین در مرز چذابه با فاصله ۵۰متری با بریده‌هایی از کتاب‌های عاشورایی نصب می‌شود تا زائر بتواند با خواندن این بریده‌ها در طول مسیر به زیارت معرفتی نائل شود.
 
حسین زاده افزود: ۱۰تابلو از بریده‌های کتاب اختصاص به زبان انگلیسی دارد تا زائرانی که از افغانستان، پاکستان و هندوستان از مرز چزابه تردد می‌کنند، بخوانند.
 
وی با تأکید براینکه ۱۴کتابدار از سراسر استان به عنوان سفیران حسینی در این حرکت بزرگ معنوی شرکت می‌کنند، تصریح کرد: ۱۴کتابدار استانی ، از یک ماه قبل با زمان‌بندی مناسب ،برنامه‌های خدمات رسانی فرهنگی خود را در مدت ۱۳ روز به زائران ارائه می‌دهند.
 
یکی از نقاط ضعف مدیریت ستاد اربعین توجه نکردن به حوزه فرهنگی است
 
حسین زاده در پاسخ به خبرنگار ایبنا مبنی بر اینکه «آیابسته‌های فرهنگی به زائران ارائه می‌شود؟» اینگونه توضیح داد: بسته‌های فرهنگی به شکل آگاهی بخشی نداریم و یکی از نقاط ضعف مدیریت ستاد اربعین ،نبود توجه به حوزه فرهنگی است.

وی افزود: با امکانات کم، کتابخانه‌ها توان بسته فرهنگی به صورت گسترده را ندارد. اما یک سری اقلام مثل  جاکلیدی منقش به اربعین، آویز و پیکسل و ماشین برای کودک و نوجوان تهیه کرده است.
 
وی اجرای دو شب شعر در مرز چزابه را از دیگر برنامه‌های محوری این نهاد دانست و افزود: گردهمایی شاعران استانی با محتوای شب شعر آئینی در دوشب برگزار می‌شود. 
 
وی در جواب این سوال که «در مرز چزابه رونمایی کتاب دارید و چرا کتاب‌های عاشورایی محدود است ؟» اینگونه تشریح کرد: متأسفانه کتاب شناسایی نکردیم اما به یکی از همکاران ماموریت داده شده تا با مستقر شدن در مرز، با ثبت تاریخ شفاهی حس و حال زائران را هنگام خروج ضبط کند تا بتوانیم برای سال‌ آینده از جمع‌آوری این مستندات ، به چاپ کتاب در این حوزه دست بیابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها