سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
کار نکرده در حوزه اعتلای فرهنگ انقلاب بسیار است/ اقدامات تحسین‌برانگیز علیرضا قزوه در شبه قاره

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آیین رونمایی اثر جدید علیرضا قزوه گفت: یکی از خلاهای موجود در جبهه معتقد به انقلاب و ایران اسلامی این است که هنوز کرا نکرده زیاد داریم و باید کارهای منسجم در قالب یک تشکل انجام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مهدی رمضانی در آیین رونمایی کتاب «شام اود» جدیدترین دفتر شعر علیرضا قزوه و شامل 65 غزل با مضامین آیینی، عرفانی و اجتماعی که امروز، 31 مرداد با حضور جمعی از شاعران ایرانی و خارجی و مسئولان فرهنگی به میزبانی کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد، عنوان کرد: قزوه دارای شخصیت ادبی و بین‌المللی است که تاثیر زیادی بر شبه قاره گذاشت. همچنین یک شاعر انقلابی است که وقتی زبان‌ها به لکنت می‌افتند و جسارت بیان حقایق را ندارند با شعر و کلامش به صحنه می‌آید.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی همچنین به اقدام قزوه در نشر آثار شاعران فارسی زبان اشاره کرد و ضمن تقدیر از فعالیت‌های وی تاکید کرد: یکی از خلاهای موجود در جبهه معتقد به انقلاب و کسانی که دغدغه نظام جمهوری اسلامی و حفظ حرمت خون شهدا را دارند نداشتن یک تشکل منسجم است. در این حوزه حتی به کار موازی نیز نیاز داریم و کار نکرده زیاد است.

وی افزود: قدیمی‌ترین و قوی‌ترین سازمان مردم نهاد هیئت است ولی ما درباره داشته‌هایمان صحبت نمی‌کنیم. قزوه شخصیتی از خودگذشته است که خود را کنار می‌گذارد و پله صعود دیگران می‌شود.

رمضانی تاکید کرد: در حوزه اعتلای فرهنگ و ادبیات انقلاب اسلامی باید ظرفیت‌ها تکثیر شوند و می‌توان از ظرفیت کتابخانه‌ها نیز استفاده کرد.

مرجعیت علمی و فرهنگی قزوه
در این مراسم همچنین محسن کریمی، از نویسندگان کشورمان با بیان اینکه می‌توان ساعت‌ها درباره اثرگذاری قزوه صحبت و کارنامه‌اش را بررسی کرد، گفت: از جمله اقدامات وی توسعه ادبیات پایداری در روزگاری بود که شاعران در رخوت بودند و قزوه به‌خوبی راه را تشخیص داد و یک‌تنه با نگاهی استراتژیک ادبیات پایداری را تولید کرد. همچنین وی در قامت دیپلماسی فرهنگی خوش درخشیده و سبب زایش دوباره ارتباطات در تاجیکستان و هند و میان فارسی‌زبانان بوده است.

کریمی افزود: قزوه دارای مرجعیت علمی و فرهنگی است و سادگی و صفای درونی و بیرونی دارد.

حلقه اتصال میان نسل اول و نسل‌های بعدی شاعران انقلاب
همچنین مصطفی محدثی خراسانی، از شاعران آیینی کشورمان در سخنانی با بیان اینکه قزوه همیشه پیشگام و ترسیم‌کننده افق برای دیگران بوده به اقداماتی از جمله مشارکت قزوه در راه‌اندازی جشنواره شعر فجر، شعر دفاع مقدس و فعالیت‌های مطبوعاتی مختلف اشاره کرد و گفت: قزوه آیینه تمام‌نمای آمال، شادی‌ها و اندوه‌هاست و در تمام قالب‌های شعری از جمله غزل، دوبیتی و شعر سپید و نیمایی خوش درخشیده است.

وی تاکید کرد: قزوه تنها شاعر نسل دوم انقلاب است که نامش از نظر جریان‌سازی کنار نسل اول شاعران انقلاب از جمله سیدحسن حسینی، گرمارودی و میرشکاک می‌‌آید و رابط نسل اول شاعران انقلاب و نسل‌های بعد است.

مرتضی امیری اسفندقه، دستیار ویژه شهردار تهران در امور فرهنگی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه قزوه مانند شعرش صمیمی و صادق است، گفت: بسیاری از شاعران در برهه‌ای از زمان بازنشسته می‌شوند؛ اما قزوه این گونه نیست و کلمه‌ها ترکش نکرده‌اند. دغدغه‌های شعری وی از فلسطین به هند و کابل رفته و مانند آفتاب سخاوتمند کویر است.
 

وی افزود: شعر قزوه صدای مولانا را تداعی می‌کند و به شکلی علمی و به زیبایی خطوط قرمز را رد می‌کند و منطبق با حال و سپاسمند سنت ادبی است. قزوه خطوط فکری خود را مانند کوهی حفظ کرده ولی فرم شعرش حرکت کرده و دچار تغییر شده است.

حسین قرایی، مدیرکل روابط عمومی صداوسیما نیز در این مراسم عنوان کرد: در کنار شعر قزوه می‌توان از نثر وی هم به خوبی یاد کرد. مثلا «قونیه در قطار» جزو سفرنامه‌های وی قرارمی‌گیرد که مملو از شطح است. در کتاب‌های شعر قزوه از جمله «شام اود» با اعتراض، عشق، درد و دلتنگی به ایران روبه‌رو هستیم.

نغمه مستشارنظامی، از شاعران آیینی کشورمان  نیز در این مراسم با بیان اینکه کتاب «شام اود» می‌تواند الگویی برای آموزش شعرسرایی باشد، گفت: نخستین شعر این اثر سلام و آخرین نیز خداحافظ است و میان این دو شعر تحمیدیه‌ها و رمضانیه‌هایی دارد که شاید کمتر سروده شده باشد. وی سنت ترکیب‌بندسرایی را رواج داده و الگوی رمضانیه‌سرایی است.

در این مراسم همچنین بلرام شکلا، شاعر هندی، قادر طراوت‌پور، شاعر و امیر عاملی، شاعر و خوشنویس کشورمان به تحسین خدمات علیرضا قزوه پرداختند و جمعی از شاعران حاضر در جلسه از جمله سیدمسعود علوی‌تبار، فاطمه افشاریان و فاطمه نانی‌زاد از قزوه به عنوان یک شاعر و الگوی نسل جوان یادکردند.

همچنین علیرضا قزوه درباره وجه تسمیه این کتاب در پشت جلد آورده است: «در قدیم در هند صبح‌های بنارس و شام‌های اوده (اَوَد) زیباترین و خاطره‌انگیزترین صبح و شام‌ها بودند و من که بارها به بنارس و لکنو و کشمیر و حیدرآباد و کلکته رفت‌وآمد کرده بودم چه لحظات خوشی را در این دو شهر داشتم. اگر از هندی‌های قدیمی و آداب‌دان بپرسی که بعد از صبح بنارس چه نامی را می‌توان بر کتاب شعری نهاد بی‌گمان خواهند گفت: شام اود.»
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها