سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
«شهر هنر» در پرند ساخته می‌شود/ تغییر نام وزارتخانه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌مناسبت هفته دولت در برنامه گفت‌و‌‌گوی ویژه خبری شبکه خبر درباره مهم‌ترین رویداد‌ها، برنامه‌های آتی و رویکرد‌های یک‌سال گذشته این وزارتخانه صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت آغاز هفته دولت با حضور در برنامه ویژه خبری شبکه خبر درباره مهم‌ترین اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت کرد.

اسماعیلی در این برنامه با اشاره به برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم گفت: نمایشگاه قرآن و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امسال بسیار باشکوه برگزار شد؛ به طوری‌که از نمایشگاه قرآن، چهار میلیون نفر بازدید و با برنامه‌های فرهنگی هنری بسیار جذاب، یک ماه رمضان کم‌نظیر را تجربه کردند.
 
وی با اشاره به سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: در این دوره از نمایشگاه کتاب، یک حماسه خلق شد و هفت میلیون نفر از این رویداد، بازدید کردند. عدالت فرهنگی را در این دوره از نمایشگاه، نشان دادیم؛ چراکه ایرانیان برای خرید کتاب لازم نبود لزوما به محل برگزاری نمایشگاه، یعنی مصلی بزرگ امام‌خمینی(ره) مراجعه کنند، زیرا سامانه خرید مجازی در اختیار آنان قرار داشت؛ بنابراین می‌توانستند در عرض 10 دقیقه، کتاب خریداری کنند. شرکت پست نیز، مرسوله‌های مردم را  رایگان ارسال می‌‌کرد. در این دوره، 2800 روستا از سراسر کشور  از نمایشگاه، کتاب خریداری کردند.
 
وی با تأکید بر استقبال بی‌نظیری مردم از نمایشگاه کتاب تهران گفت: با وجود امکانات مجازی، هفت میلیون نفر به صحن و محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران آمدند. در برخی روزها آنقدر استقبال زیاد بود که مردم در بزرگراه‌های اطراف مصلی، ماشین هایشان را پارک می‌کردندـ

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آخرین وضعیت تولید کاغذ داخلی و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه گفت: وقتی طرح خودکفایی کاغذ را در مجلس شورای اسلامی ارایه دادم خیلی‌ها گفتند، چرا این شعار را مطرح می‌کنیند، تحقق این وعده سخت است؟ در ابتدای کار، پنج تا ۱٠ هزار تُن تولید داخلی کاغذ داشتیم امروز، خدمت مردم ناشران و اهالی کتاب عرض می‌کنم در کمتر از ذوسال میزان تولید کاغذ داخلی از پنج هزار تُن به 75 هزار تُن رسیده است.
 
وی با قدردانی از رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور و با اشاره به  تشکیل کارگروه کاغذ، افزود: در چند روز گذشته یک جلسه دیگر در حوزه کاغذ داشتیم، تقریبا تمام موانع برای تولید داخلی کاغذ، برطرف شده و یک کارخانه بسیار خوب در استان فارس با نصب تمام تجهیزات در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به همکاری‌های ایران و ونزولا در حوزه کاغذ گفت: یک همکاری هیئت ایرانی با ونزوئلایی، آغاز شده و قرار است این همکاری به تولید کاغذ مشترک مرغوب، منجر شود.

اسماعیلی با اشاره به تأمین کاغذ کتاب‌های درسی با کاغذ داخیلی برای سال تحصیلی جدید، گفت: آموزش و پرورش  سال گذشته 70 درصد کتاب‌های درسی را با کاغذ داخلی منتشر کرده بود و امسال صدرصد نیاز این وزارتخانه با کاغذ داخلی برطرف می‌شود.
 
وی افزود: در آستانه برگزاری جشن خودکفایی کاغذ در بخش فرهنگی و نشر هستیم. طبق وعده قرار است در نیمه دوم سال جاری، این جشن را برگزار کنیم. امیدوارم به زودی این وعده محقق شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره صدور مجوز فعالیت‌های رسانه‌ای در کشور عنوان کرد: معدل نشریات در کشور بسیار بالا است؛ به‌عبارت دیگر این وزارتخانه مجوز فعالیت 14 هزار نشریه را صادر کرده است و مرتب در هیئت نظارت بر مطبوعات با دزخواست‌های متعدد مواحه هستیم. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه به نشریات، حمایتی است.
 
اسماعیلی افزود: درباره امنیت شغلی  و بیمه خبرنگاران همزمان با روز خبرنگار اعلام کردیم پوشش بیمه‌ای خبرنگاران را از پوشش 4 هزار نفر سال 1400 به بیش از 8 هزار پوشش بیمه‌ای در حوزه خبرنگاری رساندیم و 97 درصد افزایش پوشش بیمه‌ای را از طریق صندوق اعتباری هنر داشتیم. مسکن هنرمندان و خبرنگاران را از طریق همکاری با دوستان وزارت راه پیگیری خواهیم کرد؛ البته فعالان قرآن و عترت نیز از حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار هستند. 15 هزار فعال قرآن و عترت، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیمه شدند.  فعالیت قرآن و عترت نیز در کشور  به  شدت در حال رشد است.
 
وی افزود: به زودی «شهر  هنر» را در شهر جدید پرند تأسیس می‌کنیم. این کلمه «هنر» فقط به معنای هنر نیست، بلکه «ه» اول آن به معنای هنرمندان، حرف «نون» دوم به معنای نویسندگان و «ر» به معنای روزنامه‌نگاران است.
 
اسماعیلی درباره مطالبه رهبر انقلاب در حوژه قران و عترت و تربیت 10 میلیون حافظ قرآن که 12 سال از آن گذشته است، گفت: کارهای بسیار خوبی در  حوزه قرآنی شروع کردیم؛ ازجمله اینکه طرحی را در معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌کنیم. تا‌کنون 8 هزار مربی قرآنی در 15 استان کشور به‌ویژه مناطق محروم تربیت کردیم. هر جا در این زمینه قرآنی وارد شدیم، بسیار موفق عمل کردیم؛ مثلا در یک روستای استان اردبیل،  300 بانوی حافظ قرآن
داریم؛ علاوه‌براین در استان بوشهر، یک روستای قرآنی وجود دارد.
 
اسماعیلی افزود: معتقدم رقم 10 میلیون حافط قرآن، دست یافتنی است؛ زیرا کشورهای منطقه و مسلمان اطراف ایران، به این آمار دست یافتند و در ایران که مردم عاشق قرآن و اهل بیت هستند این مسئله تحقق‌پذیر است. از نظر آموزشی و تربیت مربی قرآن با مشکلات زیرساختی زیادی روبه‌رو بودیم. 2 هزار  مسجد را بعد از فرمایش امسال رهبر انقلاب، کانون فعالبت‌های قرانی قرار دادیم و فعالیت‌هایشان در حال انجام است.

وی همچنین درباره تغییر نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در برنامه هفتم توسعه، بحث تغییر نام وزارتخانه مطرح و نمایندگان مجلس نیز استقبال کردند. بنای داریم با آن نگاه بلند انقلابی و بیانیه گام دوم و متناسب با نگاه‌های جدید در حوزه مدیریت فرهنگی، نامی را با دوستان مجلس و لایحه برنامه هفتم، انتخاب کنیم. به نظرم تغییر مهمی خواهد بود که جهت‌گیری‌های مهم که لازمه فرهنگ و هنر است، پیشانی کار قرار گیرد و جهت‌دهی فعالیت‌ها به این سمت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها