سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
«هنوز می‌توانم ببینم»؛ کتابی در نقد و بررسی رشته کتابداری و تجربه‌های زیسته

نویسنده کتاب «هنوز می‌توانم ببینم»، گفت: یک‌سوم کتاب درباره تجربه‌های حرفه‌ای نویسنده ‌و مسایل تحقیق است و سایرجستارها به تجربه‌های زیسته دیگر می‌پردازد.  

بهار رهادوست در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره تألیف کتاب «هنوز می‌توانم ببینم: جستارهایی برآمده از تجربه‌های زیسته» اظهارکرد: این کتاب تجربه‌های زیسته ادبی و حرفه‌ای من است با نگاهی اجتماعی. در عنوان  فرعی کتاب آمده (جستارهایی برآمده از تجربه‌های زیسته) بنابراین این جستارها بخشی از تجربه‌هایی است که من در زندگی فردی و اجتماعی و حرفه‌ای خود به دست آورده‌ام و می‌توانم بگویم درسه حوزه تحقیق، ادبیات و کتابداری است.

وی افزود: یک‌سوم کتاب درباره تجربه‌های حرفه‌ای نویسنده ‌و مسائل تحقیق است و سایرجستارها به تجربه‌های زیسته دیگر می‌پردازد.  

نویسنده کتاب «هنوز می‌توانم ببینم» با اشاره به چهار سطری که در پشت جلد آمده گفت: این چهار سطر جان کلام و پاسخ من به پرسش شما درباره هدف از نوشتن کتاب است؛ «من کتابداری هستم عاشق ادبیات و تحقیق. نوشتن جان و جهان من است. اما در رویارویی با ضربه‌های ناگهانی بیماری و تلخکامی دگرگون می‌شوم و باچشمانی تاریک به نوشتن خودانگیخته تجربه‌های زیسته‌ام رو می‌آورم. نوشتن هرجستار دریچه تازه‌ای از زندگی به رویم می‌گشاید. با کشف هر واقعیت وجودم تلخی خشم‌ها و دردهایم فرو می‌نشیند و دیدن در تاریکی را تجربه می‌کنم».

رهادوست با تاکید براینکه قالب  متن کتاب خاطره‌نویسی نیست، گفت: «این کتاب  داستان، شعر، خاطره و مقاله علمی نیست. جستار است که ژانری ادبی است و برخاسته از خودانگیختگی در زمان حال».

 وی ادامه داد: در ۵۲ سالگی ضمن تدریس در دانشگاه، دانشجوی کارشناسی‌ارشد ادبیات انگلیسی شدم تا بتوانم  پژوهش‌های ادبی بهتری انجام دهم.

رهادوست درباره مخاطبان و جامعه هدف این کتاب گفت: کتاب «هنوز می‌توانم ببینم» شامل 20 جستار است. مخاطب هفت جستار اول کتابداران هستند و دانشجویان و استادان کتابداری، دو جستار نیز درباره شورای کتاب کودک و نوش آفرین انصاری است و 11 جستار دیگر به گفته خودشان از زندگی زیسته برآمده، و عمیق نگاه کردن به خود و آنچه بر او گذشته است. 

نویسنده کتاب «هنوز می‌توانم ببینم» درباره جستارهای این کتاب گفت: «مردن و زنده شدن یک پیام»، «روش تحقیق = روش زندگی»، «اگردوباره معلم تحقیق می‌شدم»، «امید نومیدی امیدورزی»، «دیالوگ سقراطی و روش تحقیق»، «نمی‌بینیم یا نمی‌گوییم؟» «تو منتقدی من مادرم»، «از داده تا دیدن» جستارهایی از این کتاب هستند.

وی افزود: «ریشه‌های رها شده»، «می‌پرسم پس هستم»، «من ازشما برآمدم او از غرب»، «از واکنش تا کنش چقدر راه است؟ (۱)»، «از واکنش تا کنش چقدر راه است؟ (۲)»، «اجباری یا عاشقانه»، «با او نه برای او»، «نیمه‌ناشناخته»، «حقیقت زیباتر است»، «قلمی‌ها و بصری‌ها» و «میانسال ماندگار» جستارهای دیگر کتاب «هنوز می‌توانم ببینم» است. 

رهادوست درباره مشخصات کتاب عنوان کرد:‌ کتاب «هنوز می‌توانم ببینم» در ۱۰۹ صفحه با شمارگان هزار نسخه و بهای ۹۵ هزارتومان، تیرماه امسال روی پیشخوان کتابفروشی‌ها در دسترس  مخاطبان قرار گرفته است.


به گزارش ایبنا؛ بهار رهادوست، بیش از سه دهه کتابدار کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی ایران و سال‌ها مدرس  کتابداری در دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی بوده است و درکنار علایق حرفه‌ای‌اش به مطالعه  و ترجمه متون و خلق آثار ادبی و شعر پرداخته است،

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها