دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کارکرد اجتماعی مدرسه نادیده گرفته شده است

مرتضی امیدیان گفت: کارکرد اجتماعی مدرسه و اثرات آن بر معلمان، کارکنان و دانش‌آموزان کمتر مورد توجه قرار گرفته و با این رویکرد سعی شده است تا نقش مدرسه در حوزه‌هایی مانند تغییر نگرش، شخصیت، انگیزش و رفتارهای مختلف اعم از مثبت و منفی در این کتاب بررسی شود.

مرتضی امیدیان مؤلف کتاب «روانشناسی اجتماعی در مدرسه» در گفت‌وگو با لیلا علیزاده ده‌آبادی خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر توضیح داد: مدرسه یک مرکز اجتماعی مهم است. کارکرد اجتماعی مدرسه و اثرات آن بر معلمان، کارکنان و دانش‌آموزان کمتر مورد توجه قرار گرفته است. با این رویکرد سعی شده است تا نقش مدرسه در حوزه‌هایی مانند تغییر نگرش، شخصیت، انگیزش و رفتارهای مختلف اعم از مثبت و منفی بررسی شود.

 او در پاسخ به این سوال که مخاطبان اصلی کتاب کدام قشر از جامعه هستند؟ افزود: در درجه اول کتاب دانشگاهی است و افراد باید دروس مربوط به روانشناسی اجتماعی را گذرانده باشند. کتاب  بیشتر برای مخاطبان کارشناسی ارشد و دکتری در  واحدهای درسی روانشتاسی اجتماعی مدرسه و روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت طراحی  شده است.  هرچند سعی شده تا زبان گفتاری ساده و برای سایر علاقمندان قابل فهم باشد. مسائل حوزه روانشناسی اجتماعی  به دلیل ملموس بودن برای همه افراد قابل درک است در مورد بازخورد چون چاپ اول است به جز از دانشجویانی که برایشان تدریس داشته ام بازخوردی دریافت نکرده ام. دانشجویانم بر ضرورت چنین موضوعی تأکید داشته اند به ویژه کتاب‌های موجود خارجی اندک و قدیمی‌هستند.

امیدیان با بیان اینکه با ذکر مسائل و نمونه‌های ملموس سعی شده با مخاطبان از سایر رشته‌ها ارتباط برقرار شود و در موارد معدودی وارد جزئیات روش‌شناسی پژوهش شده است عنوان کرد: در حوزه‌هایی مانند نقش رسانه‌های جدید، سرمایه‌های روانی و اجتماعی، انگیزش، نقش گروه‌ها بر افراد درمدرسه، آزار در مدرسه و تقلب موضوعات برای مخاطب قابل فهم است ولی شاید طرح نظریات و دیدگاه افراد و گزارش پژوهش‌ها و تحلیل آنها برای مخاطب عام خسته کننده باشد. موافق عمومی‌سازی هستم ولی شاید در سطحی دیگر و با زبانی ساده‌تر و این تنها از طریق بازخورد مخاطبان و نیازهای آنها عملی می‌شود.

او ادامه داد: معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت به ویژه در جامعه ما از نقش گروه و اثرات آنها بر رشد دانش‌آموزان با خبر هستند ولی در نظام تعلیم و تربیت جایگاهی برای استفاده از گروه به عنوان اولین واحد اجتماعی کمتر مورد توجه قرارگرفته است. از سوی دیگر در نظام تعلیم و تربیت ما کمتر به کارکرد اجتماعی مدرسه پرداخته شده است. مدرسه حیاتی مستقل از افراد درون آن دارد، فرهنگ مدرسه، جو مدرسه پدیه ای زنده و پویا است. باید شناسایی شود و برای تغییر آن برنامه مبتنی بر حیات اجتماعی و کنش متقابل فرد و اجتماع باید مورد توجه قرارگیرد.

این محقق در پایان گفت: مطالعه این کتاب را به تمامی‌ اساتید، معلمان  و دانشجویان علاقمند به حوزه روانشناسی اجتماعی توصیه می‌کنم و منتظر بازخورد این عزیزان  جهت تکمیل و اصلاح آن برای چاپ‌های بعدی هستم.

این کتاب را انتشارات ارجمند به بهای 210 هزار تومان روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها