روایت اهل قلم از ادب عاشورایی- 3
شعر عاشورایی رسانهای مؤثر و پویا است/ رسیدن به تکرار و تقلید از شاعران پیشین قوت اشعار عاشورایی را پایین میآورد
نغمه مستشارنظامی، از شاعران آیینی گفت: اگر شعر عاشورایی بنمایه تاریخی و معرفتی نداشته باشد و فقط در سطح بیان واقعه عاشورا و تقلید از شاعران پیشین بماند و پیام های عاشورا را بیان نکند، آسیبرسان است.
این شاعر ادامه داد: حضرت امالبنین و حضرت زینب(س) و دختران امام حسین(ع) همگی از کسانی بودند که از هنر بلاغت و شعر بهرهمند بودند و از این طریق پیام عاشورا را به گوش مردم رساندند که تاریخ ادبیات این اشعار موجود است.
وی با بیان اینکه شعر عاشورایی در تاریخ ادبیات فارسی از مهمترین بخشهای ادبیات شیعی محسوب میشود، عنوان کرد: اشعار عاشورایی از قدیمیترین بخشهای ادبیات آیینی و ادبیات شیعی است و شاعران ما از دیرباز به این مهم پرداختهاند.
شاعر کتابهایی همچون «ردپای روشنی»، «یک جرعه سیب» و «در اوج غربت نارنج» با اشاره به اینکه آثار ارزشمندی در حوزه عاشورا از شاعران ایرانی به جای مانده است، بیان کرد: از مهمترین این آثار میتوان به اثر ترکیببند محتشم کاشانی اشاره کرد. اشعار عاشورایی در دیوان شاعران معاصر به کرات دیده میشود.
مستشارنظامی در پاسخ به این سؤال که چه آسیبهایی شعر عاشورایی را تهدید میکند؟ گفت: رسیدن به تکرار و تقلید از شاعران پیشین میتواند قوت و قدرت آثار را پایین آورد. اگر شعر عاشورایی بنمایه تاریخی و معرفتی نداشته باشد، فقط در سطح بیان واقعه عاشورا بماند و پیام های عاشورا را بیان نکند، آسیبرسان است.
وی که نفر نخست بسیاری از کنگرههای بینالمللی و کشوری از جمله شعر زنان، شعر جوان و شعر بهار شده است، تأکید کرد: شاعران عاشورایی حتما باید با تاریخ اسلام و مقاتل آشنایی داشته باشند و در زمینه عاشورا مطالعه کنند تا بر اساس شناخت و معرفتی که کسب میکنند، شعر بسرایند.
این شاعر درباره چشمانداز شعر عاشورایی عنوان کرد: یک عمر میتوان سخن از زلف یار گفت. سرودن درباره امام حسین(ع) و عاشورا انتهایی ندارد و حتی اگر یک بیت شعر عاشورایی از این دوره باقی بماند یادگاری از این دوران است تا در خیل عظیم ارادتمندان به ابا عبدالله الحسین(ع) باشیم.
نظر شما