این منتقد ادبی با تاکید بر اینکه «یاس کبود» در نثر یک سروگردن بلندتر از «کوچه اقاقیا»ست، گفت: مخاطب با خواندن همان کلمات نخستین جذب جادوی کلام نویسنده میشود چراکه این اثر نتیجه سالها تلاش و علاقه این نویسنده به نثر داستان و انتخاب بهجای تعابیر و فنون ادبی است. نویسنده مخاطب خود را با مهارت خاصی و سرعتی درست در طول تاریخ پیش میبرد. این رمان ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، تاریخی و عاشقانه را دربردارد و به نوعی زندگی مردم را تصویربرداری کرده و توانسته با یکدستی و وحدت داستانی قوامیافته را شکل دهد. با خواندن 20 تا 30 صفحه نخست این اثر متوجه میشویم که نویسنده اطلاعات مفیدی که ارائه میدهد یک شنبه به دست نیاورده و حاصل تجربه چندساله است.
وی با بیان اینکه تجار در این اثر یک پژوهشگر نیز بوده است، افزود: پژوهشهایی که نویسنده انجام داده باعث شده دامنه اطلاعاتی که به خواننده میدهد وسیعتر باشد و در عین حال با تخیل پویای خود و انسجام مطالب و شکل روایت کمک میکند خواننده به همذاتپنداری با شخصیتها دست یابد. همچنین نویسنده در این اثر اطلاعات مفیدی درباره آداب و سنن،اشیا، خیابانها و فرهنگ و اجتماع زمان قاجار داده و تمام این مطالب را به زیبایی و دلنشینی به کار برده است.
پارسینژاد تأکید کرد: وحدت و انسجامی که میان ساختار روایی و مضمون اثر وجود دارد مخاطب را وارد فضای داستانی میکند و در آن نگه میدارد. نگارش رمان تاریخی دشوارتر از رمان تخیلی است چراکه باید هم تخیل و هم حقایق تاریخی را در کنار هم به کار برد که تجار از عهده این مهم برآمده است. نثر داستان بسیار قوی است و هیچ تقص ساختاری ندارد.
وی همچنین به فضاسازیهای دقیق در این اثر اشاره کرد و گفت: نویسنده این اثر حتی اصوات و بوهای محیط را توصیف کرده و نیز شیوه گفتار و لحن شخصیتها و شخصیتپردازی نیز دقیق و جذاب است. تمام شخصیتهای این اثر کاملا عینی و باورپذیر هستند و گویی خود نویسنده به تجسمسازی پرداخته است. همچنین در این اثر بومیگرایی را شاهدیم و ضمن اینکه نسبت به آثار قبل، نویسنده کمتر به معماری توجه کرده اما عناصر مختلف بومی را به کار برده است. شاهد نوعی هماهنگی میان روایت داستان و آداب و سنن، تاریخ، سیاست و فرهنگ و زندگی اجتماعی هستیم و نویسنده بدون هیچ نقصی و کاملا آگاهانه به روایت پرداخته است.
نگاه عمیق تجار به تاریخ
همچنین در این نشست، شیما جوادی از منتقدان ادبی کشورمان در سخنانی با تأکید بر اینکه راضیه تجار به دلیل فعالیت ادبی مستمر و ارتباط با نسل جوان در سن بالا توانسته یک شاهکار خلق کند، توضیح داد: تجار بر خلاف بسیاری از نویسندگان ایرانی اهل تحقیق است و نگاهی عمیق به تاریخ دارد. همچنین در کتابهای وی از جمله این اثر شاهد انسجام در ساختار و مضمون هستیم و نوعی طراوت و تولد دیگر را میبینیم.
وی با تأکید بر اینکه «یاس کبود» دارای ریتم درست داستانی و همراه با کشمکش و تعلیق است، عنوان کرد: در بعد تاریخی از شخصیت آیت الله مدرس استفاده کرده ولی برای اینکه اثرش کاملا جدی و خشک نباشد قهرمانی تاریخی خلق کرده است. نویسنده بدون اینکه شعار بدهد با ز زبانی ساده زندگی یک طلبه مبارز را که عاشق نیز میشود به تصویر میکشد و داستانی باورپذیر خلق کرده است.
جوادی با بیان اینکه در رمان تاریخی ما با مخاطبان خاصی مواجهیم که سابقه تحقیقات تاریخی دارد و نیز مخاطبان عام که اطلاعاتی را درباره شخصیت تاریخی از گوشه و کنار دریافت کردهاند، توضیح داد: نویسنده برای مخاطب خود شخصیتی را خلق کرده که در جایگاه مدرس نشسته ولی طلبهای جوان است. از زاویهای تازه به مدرس نگاه کرده که بعدی پدرانه و مانوس با مردم است، فردی که حاضر میشود به خاطر یک جوان عاشق به خواستگاری در خانه دشمنش برود و برای نشان دادن شخصیت رضاخان نیز سرهنگ را خلق میکند و به نوعی زاویه دید را کوچک و باورپذیر کرده است.
وی گفت: نثر این کتاب، کاملا داستانی ولی ادبی و گرم است و مخاطب را با خود همراه میکند.
«یاس کبود» را با قلبم نوشتم
همچنین در این نشست، راضیه تجار،نویسنده «یاس کبود» در سخنانی عنوان کرد: نقطه آغاز این کتاب به سالهای دور بازمیگردد و برای خلق این اثر از قلبم مایه گذاشتهام. سفارشدهنده این اثر به من باور قلبی خودم بوده و اعتقاد دارم اگر نویسنده به آنچه مینویسد باور نداشته باشد اثرش به دل خواننده نمینشیند.
این نویسنده تأکید کرد: معتقدم در مسیر زندگی، هر انسان رسالتی دارد که باید انجام دهد و تا پای جان زندگی کند و به دیگران حیات ببخشد.
راضیه تجار معتقد است، سن تنها یک عدد است و باید نویسنده تا وقتی نفس میکشد به قلمزدن ادامه دهد و به جوشش درونی خود باور و ایمان داشته باشد تا اثرش بر دل بنشیند.
وی از مؤسسان انجمن قلم ایران است و سالهاست ضمن نویسندگی به فعالیتهای فرهنگی مختلف و بهویژه آموزش داستاننویسی اشتغال دارد.
نظر شما