یکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
انفجار بمب اتم، سینما را نابود کرد

فیلم اوپنهایمر ساخته جدید کریستوفر نولان هنوز پایش به گیشه‌ها نرسیده جنجال زیادی برپا کرده است. در این فیلم که دوازدهمین فیلم بلند این کارگردان ساختارشکنِ بریتانیایی‌آمریکایی است، این بار سراغ اقتباس از یک کتابِ زندگی‌نامه رفته است. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) فیلم اوپنهایمر ساخته جدید کریستوفر نولان هنوز پایش به گیشه‌ها نرسیده جنجال زیادی برپا کرده است. در این فیلم که دوازدهمین فیلم بلند این کارگردان ساختارشکنِ بریتانیایی‌آمریکایی است، این‌ بار سراغ اقتباس از یک کتابِ زندگی‌نامه رفته است. 

این اولین‌ فیلم زندگی‌نامه‌ای کریستوفر نولان است که براساس کتابِ «پرومته آمریکایی؛ پیروزی و تراژدی جی.رابرت اوپنهایمر» ساخته شده است. 
نویسندگان کتاب اوپنهایمر کای برد و مارتین جی شروین هستند. آن‌ها در کتابشان سراغ سرگذشت یکی از عجیب‌ترین آدمهای هم‌عصر ما یعنی اوپنهایمر پدر بمب اتم رفته‌اند!
دانستن همین نکته کافی است که تصور کنیم در این فیلمِ نولان نیز با ماجراجویی جدیدی روبه‌رو هستیم. 

در این فیلم بازیگرانی چون گیلیان مورفی (که در سریال پیکی بلایندرز درخشید) مت دیمون، رابرت داونی جونیور و املی بلانت نقش‌آفرینی کرده‌اند.

داستان این کتاب چیست؟
برگزیده جایزه پولیتزر در بخش زندگی‌نامه سال ۲۰۰۶ کتاب کای برد و مارتین شروین، پرومته اوپنهایمر است. این زندگی‌نامه تحسین‌برانگیز، زندگی و زمانه اوپنهایمر و نقش تعیین‌کننده او در زمان جنگ را به تصویر می‌کشد. 
در این کتاب روایتی استادانه از ظهور و سقوط رابرت اوپنهایمر و دهه‌هایی پرتلاطم از تاریخ آمریکا به تصویر کشیده می‌شود. 

جولیوس رابرت اوپنهایمر فیزیک‌دانی آمریکایی بود که اصالتاً تباری آلمانی داشت. او در یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های جنگی آمریکا، یعنی پروژه منهتن در جنگ جهانی دوم حضور داشت. حضوری که منجر به ساخت بمب اتم شد.

بمب اتم به‌عنوان اولین سلاح هسته‌ای توسط تیم پروژه منهتن در ۱۶ژوئن۱۹۴۵ در نیومکزیکو مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج آن مثبت ارزیابی شد. اما چیزی نگذشت که یکی از فاجعه‌بارترین فصل‌های تاریخ بشر و جنگ‌ها رقم خورد. آمریکا تصمیم گرفت این سلاحِ جدید و مخرب خود را در هیروشیما و ناکازاکی به کار گیرد!

تصمیمی که منجر به کشته شدن حدود ۲۲۰,۰۰۰ نفر در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی شد و تا سال‌ها بعد نسل‌های زیادی با بیماری‌های لاعلاج ناشی از این بمباران دست‌وپنجه نرم کردند. 
اما آیا اوپنهایمر با قصد گرفتن جان این همه انسانِ بی‌گناه پروژه منهتن را آغاز کرده بود؟‌ آیا او می‌توانست پیش‌بینی کند نبوغش در فیزیک قرار است چه بلایی بر سر مردمان ِ کشور آفتاب بیاورد؟
بعد از آزمایش اتمی چه بر سر اوپنهایمر آمد؟
این‌ها سؤالاتی است که پاسخش را در کتاب اوپنهایمر یا در فیلم جدید نولان پیدا خواهیم کرد. 

ترجمه کتاب اوپنهایمر
کتاب زندگی‌نامه اوپنهایمر هنوز در ایران ترجمه نشده است اما به نظر می‌رسد با توجه به اینکه فیلم‌های نولان همیشه با سروصدای زیادی همراه است امکان انتشار این کتاب در ایران را نیز بالا می‌برد. 

اما اگر علاقه‌مند به آشنایی بیش‌تر با اوپنهایمر و زندگی عجیب او هستید خواندن کتاب آشنایی با اوپنهایمر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

با این دید که هنوز ترجمه این کتاب در ایران صورت نگرفته، می‌توان اکران فیلم پرستاره نولان را سکوی پرشی برای خط تقاضای این کتاب دانست و انتشارات‌ها با چاپ این کتاب می‌توانند امید به فروش بالا داشته باشند.

تاریخ اکران اوپنهایمر
طبق اعلام رسمی تهیه‌کنندگان، این فیلم در تاریخ ۲۱جولای (۳۰تیرماه) روی پرده خواهد رفت؛ فیلمی که مثل همیشه به‌خاطر سابقه کارگردان و خلاقیت‌های منحصربه‌فردش در روایت سینمایی، هنوز اکران نشده بسیار مورد توجه قرار گرفته و خیلی‌ها منتظر دیدن آن هستند. 

نولان که بود و چه کرد؟
کریستوفر نولان کارگردان باسابقه هالیوودی که به خلاقیت در داستان و روایات پیچیده شهره خاص و عام است، ید طولایی در صنعت فیلم‌سازی دارد. این کارگردان ۵۲ساله ساخت فیلم‌هایی همچون «تعقیب»، «یادگاری»، «بی‌خوابی»، «بتمن آغاز می‌کند»، «پرستیژ»، «شوالیه تاریکی»، «تلقین»، «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد»، «میان‌ستاره‌ای»، «دانکرک» و «تنت» را در کارنامه خود دارد. او سبک‌های بسیاری از جمله کمیک‌بوک، روایت جنگ، علمی‌تخیلی، روان‌شناسانه، نوآر و... را تجربه کرده و در آخرین اثر خود به‌سراغ ساخت زندگی‌نامه رفته است.

سابقه اقتباس در آثار نولان
کریستوفر نولان که عموماً کارگردانی و نویسندگی فیلم‌های خود را به‌تنهایی انجام می‌دهد سابقه‌ای نیز در زیرشاخه اقتباس دارد. اقتباس‌های نولان کمی فراتر از روایت رفته و در قاب‌بندی‌ها نیز انجام شده که حرکت نویی در این زمینه است.
 
 

 
در سینمایی تلقین نولان که اکثراً این فیلم را با نام انگلیسی آن (اینسپشن) می‌شناسند، نولان در بعضی قاب‌بندی‌ها و طراحی صحنه‌ها الهام و گرته‌برداری‌ای از انیمه ژاپنی «پاپریکا» انجام داده است. این الهام از نظر برخی منتقدان عملی درخشان و راهکاری بسیار خلاقانه است و از دید برخی دیگر تنها یک کپی بی‌ارزش حاصل از کمبود ایده است.
 

اقتباس نولان تنها به همین فیلم محدود نمی‌شود. فیلم سینمایی «دانکرک» که از یک رخداد واقعی ساخته شده است، داستان تخلیه نیروهای بریتانیا، فرانسه و بلژیک از شهر دانکرک در فرانسه را روایت می‌کند. این عملیات در تاریخ به «عملیات دینامو» شهرت دارد. در جریان این عملیات تاریخی، بیش از ۸۰۰ قایق غیرنظامی جان دست‌کم ۳۳۵هزار سرباز انگلیسی و فرانسوی را که در محاصره ارتش آلمان‌ها گرفتار شده بودند، نجات دادند.
فیلم «دانکرک» نولان مورد توجه قشر زیادی از مردم و منتقدان قرار گرفت اما با این تفاوت که این بار افراد از روایت و فیلم‌نامه تعریف نکردند. همه پس از تماشای فیلم گفتند: «یک فیلم با روایت ضعیف ولی تکنیک‌های فنی خارق‌العاده»
 

نولان در سومین اقتباس خود به‌سراغ ساخت زندگی‌نامه اوپنهایمر رفته است. باید منتظر بود و دید این‌ بار نولان می‌تواند شکست «تنت» را جبران کند؟

دیگر حواشی فیلم «اوپنهایمر»
نولان در ساخت فیلم قبلی خود، «تنت» در یک سکانس نیاز به انفجار و آتش زدن یک هواپیما داشت. اما کریستوفر هیچ اعتقادی به جلوه‌های ویژه و طراحی کامپیوتری ندارد. به همین دلیل برای این سکانس یک هواپیمای بوئینگ مسافرتی خریداری کرد و برای فیلم هواپیما را منفجر کرد. همان‌طور که می‌دانید فیلم جدید نولان درباره سرگذشت ساخت بمب اتم است و نولان گفته در این فیلم نیز از هیچ جلوه ویژه‌ای استفاده نشده است و برای سکانس‌ها از مواد منفجره اتمی واقعی استفاده شده است تا حس واقعی به مخاطب تزریق کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها